اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل صورت گرفت

برگزاری کرسی آزاداندیشی زندگی عاشقانه در دانشگاه یاسوج

به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، کرسی آزاداندیشی زندگی عاشقانه در دانشگاه یاسوج برگزار شد.

برگزاری کرسی آزاداندیشی زندگی عاشقانه در دانشگاه یاسوج

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، ظهر امروز از سری برنامه‌های آزاداندیشی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج میزگردی با موضوع "زندگی عاشقانه" در سالن کنفرانس دانشکده ادبیات این دانشگاه برگزار شد.

دکتر علی مهرابی عضو گروه معارف اسلامی دانشگاه یاسوج و تعدادی از دانشجویان این دانشگاه که استقبال قابل توجهی از این جلسه کردند، شرکت‌کنندگان این جلسه بودند.

در ابتدا، روند برنامه با بیان ریز سئوالات این جلسه توسط دبیر این تشکل سید سعید هاشمی بیان شد.

سئوالاتی چون آیا خداوند دوست داشتنی است؛ آیا زندگی ما رنگ و بوی الهی دارد؛ ملاک‌های زندگی عاشقانه چیست، سئوالات محوری این جلسه بود.

دکتر مهرابی ابتدا با بیان جایگاه این بحث در تفکر فلاسفه شرق و غرب و آوردن چند شاهد از فلاسفه غرب هم‌چون هایدگر و کانت دغدغه آنان نیز که پایه اصلی اعتقادیشان برای مثال مکتب اگزیستانسیالیسم است.

این استاد دانشگاه یاسوج در ادامه صحبت‌های خود به محوریت عشق الهی در موجودیت انسانها و جهان گفت که برای مثال از عشق بازی سیدالشهدا(ع) با پروردگار خود در روز عاشورا اشاره کردند و یا وجود این عشق الهی در آثار ادبی فارسی و ایرانیان قبل از اسلام.

سپس دانشجویان هر یک با بیان دیدگاه خود به این مبحث اشاره کردند که از جالب‌ترین آنها می‌توان به تشبیه مفهوم عشق و عشق بازی با خدا با روابط زمینی ما انسان‌ها اظهار کرد که به سرعت از طرف برخی دیگر از دانشجویان مورد نقد قرار گرفت.

تا جایی که یکی از دانشجویان پیشنهاد داد که این بحث به سمت مقایسه رود و در نهایت به انواع عشق بین انسان و خدای خود برسد.

در تقسیم‌بندی این عشق نیز سه گروه : 1) عشق فلسفی 2) عشق خائفانه 3) عشق عشاق واقعی(عرفانی) توسط این دانشجو بیان شد که با استقبال دکتر مهرابی روبرو شد.

در ادامه رشته کلام را دوباره استاد گروه معارف در دست گرفت و در مورد چگونگی روند اثبات ذهنی خدا پرداخت و بی‌فایده بودن این تلاش را اثبات کرد.

مهرابی مکان یافتن و اثبات حق را در درون خود انسان معرفی کرد. برای مثال ملاصدرا بزرگترین فیلسوف مسلمان را مثال زدند که تمامی براهین عقلی را بدون بازگشت به برهان نفس ابتر دانست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج از نقش توحید در شناخت خدا نیز صحبت به میان آورد و گفت: اگر فردی در جایی به دنبال این باشد که بگوید من حق را یافتم، در نهایت می‌تواند به جایگاه حلاج برسد.

وی در ادامه در تعریف عشق خاطرنشان کرد: عشق یک طلب مستمر است. هر چند شاید از حوزه حیاط شروع شود، اما پایان آن نباید به احساس ختم شود که اگر این‌طور شد آن عشق باطل است.

در ادامه بحث دانشجویان موضوع عشاق و عشق‌های زمینی را مطرح کردند و از میهمان جلسه در مورد آن سئوالات بسیار پرسیدند که باعث شد دوباره دکتر مهرابی رشته کلام را به دست گیرد و رابطه و مراحل این عشق‌ها را بیان کند.

مهرابی عشق حقیقی میان انسان‌ها را به سه مرحله تقسیم کرد: مودت، رحمت و عشق. اگر این چرخه کامل نشود هرگز یک احساس زمینی به عشق الهی نمی‌انجامد.

در پایان جلسه سؤال چگونگی عاشق شدن انسان به خدای خود مطرح شد، در میان صحبت‌های دانشجویان اعتراف به وجود رابطه نهان میان انسان و خدای خود کاملا مشهود بود و غالبا بر این موضوع اتفاق‌نظر داشتند.

 انتهای پیام/82009/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول