اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش:

مصوبه دولت برای نرخ‌گذاری محصولات زراعی را به فال نیک می‌گیریم

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش با بیان اینکه شوش شهر اول کاشت و تولید ذرت در کشور است گفت: مصوبه دولت جدید در رابطه با نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی را به فال نیک می‌گیریم.

مصوبه دولت برای نرخ‌گذاری محصولات زراعی را به فال نیک می‌گیریم

به گزارش خبرگزاری فارس از شوش، بخش کشاورزی به عنوان بخش پایه و استراتژیک اقتصاد، تامین کننده غذا و مواد اولیه برای سایر بخش‌هاست و در صورت فعالیت مفید این بخش است که زمینه فعالیت و پیشرفت سایر بخش‌ها تهیه شده و کشور به سوی توسعه سوق می‌یابد.

با وجود اینکه کشور ما دارای بخش قابل ملاحظه کشاورزی‌ست طبق آخرین آمار حدود 13 درصد تولید ناخالص ملی و 23 درصد از کل نیروی شاغل کشور مربوط به بخش کشاورزی بوده و این موضوع نقش بالای بخش کشاورزی را در کشور بهتر می‌تواند نمایان کند.

همچنین تحقق شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در گرو توجه ویژه به بخش کشاورزی است و این امر در دولت جدید باید بیش از بیش مورد توجه قرار گیرد.

در همین راستا و برای بررسی مشکلات و موانع پیشرفت در استان خوزستان به شهرستان شوش که قطب کشاورزی استان نیز محسوب می‌شود رفته و با عبدالرحیم رحیمی‌نیا رئیس انجمن صنفی کشاورزان این شهرستان در رابطه با بخش کشاورزی و کشت ذرت به گفت‌وگو نشسته که ماحصل آن را می‌خوانیم.

*فارس: دیدگاهتان به بخش کشاورزی استان خوزستان و شهرستان شوش چگونه است؟

*رحیمی‌نیا: کشاورزی در استان با وجود ظرفیت بالایی که دارد همواره با مشکلات و معضلاتی روبه‌روست که پیشرفت و تحول را از آن سلب کرده و باعث عقب ماندگی و عدم پیشرفت آن شده است. این در حالی بوده که منابع کافی و لازم در استان خوزستان هم برای توسعه و هم برای پیشرفت این بخش مهیاست و در این میان شهرستان شوش که همواره در بخش کشاورزی پیشرو بوده از این مشکلات و معضلات مستثنی نیست.

*فارس: راهکار برون رفت از مشکلات موجود بخش کشاورزی را چه می‌دانید؟

*رحیمی‌نیا: یکی از موثرترین راهکارهای موجود برای پیشرفت بخش کشاورزی در استان خوزستان برنامه‌ریزی مدون و دقیق در راستای حمایت هر چه بیشتر از کشاورزان و صنایع تبدیلی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد که البته در این زمینه در سال‌های اخیر کارهای خوبی انجام شده است. اما باید روند انجام این کارها تسریع یابد و با شناسایی هر چه بهتر مشکلات، راه حل‌هایی عملی برای آنها اتخاذ کرد تا ضمن حمایت از بخش کشاورزی باعث تحول در این زمینه نیز شویم.

*فارس: از کشت ذرت در شهرستان شوش بگوئید.

*رحیمی‌نیا: شوش اولین شهر کاشت و تولید ذرت در کشور است. در سال‌هایی که مشکلی از لحاظ تأمین آب از طرف شبکه‌های آبیاری نداشته باشند سطح زیر کشت این شهرستان با چندین استان که کشت ذرت یکی از کشت‌های اصلی‌شان است برابری می‌کند.

*فارس: چه میزان ذرت در شهرستان کشت می‌شود؟

*رحیمی‌نیا: به دلیل استراتژیک بودن این محصول و همچنین وجود کشاورزانی آگاه در زمینه‌ کشت ذرت و به دلیل اینکه ذرت دانه‌ای یکی از نیازهای اساسی کشور است امسال حدود 42 هزار و 700 هکتار ذرت کشت شده است.

*فارس: چه مشکلاتی در زمینه‌ کاشت، داشت و برداشت ذرت وجود دارد؟

*رحیمی‌نیا: در راستای کاشت، داشت و برداشت ذرت مشکلاتی وجود دارد که به دو بخش تقسیم می‌شود: یکی از این مشکلات، طبیعی هستند که با تلاش کشاورزان و مسئولان و مدیریت جهاد کشاورزی رفع می‌شود مانند تأمین سوخت برای ماشین‌آلات کشاورزی که با برنامه‌ریزی که صورت گرفت این مشکل حل شد. اما برخی مشکلات هستند که خارج از حیطه‌ توان مدیران شهرستانی است؛ به عنوان مثال امسال با وجود اینکه در 18 تیرماه بحث گران شدن کود به تصویب هیئت دولت رسیده اما با عدم اطلاع آن فقط با بستن انبارها، آن هم بعد از اینکه همه عملیات کاشت ذرت انجام شده بود کشاورزان دچار مشکل بزرگی در زمینه‌ تأمین کود مورد نیاز شدند.

*فارس: منشا مشکل کجاست؟

*رحیمی‌نیا: همه‌ کارشناسان معتقدند که ذرت یکی از گیاهانی‌ست که کود اوره و ازت به عبارتی مصرف بالایی دارد اما متأسفانه با انجام شدن کاشت ذرت با بستن انبارها مشکلات عمده‌ای برای کشاورزان صورت گرفت و فقط با وجود دلسوزی‌های مسئولان، بخشی از این نیازها تأمین شد. در نهایت بعد از بر سر کار آمدن دولت جدید، کود با نرخ جدید اعلام شد که 75 درصد افزایش قیمت پیدا کرد که این موضع با کرایه‌های حمل و نقل تا انتقال کود به مزرعه، 100 درصد گران شد. اگر قیمت کشت این نرخ قبلاً اعلام می‌شد کشاورز به جای اینکه ذرت بکارد محصول دیگری انتخاب می‌کرد که به هر حال از لحاظ مصرف اوره نیاز کمتری داشته باشند.

*فارس: نبود تناوب زراعی در سطح منطقه نشات گرفته از چه چیزی است؟

*رحیمی‌نیا: نبود تناوب زراعی در سطح منطقه عمدتاً به دلیل تعطیل شدن کارخانه‌های قند استان است و این موضوع کشت استراتژیک و مهم چغندر قند را از چرخه‌ کشاورزی خارج‌ کرده است. این موضوع علاوه بر بحث تأمین قند کشور، موضوع تناوب زراعی را بر هم زده است و باعث مقاوم شدن علف‌های هرز به دلیل تناوب کشت در زمین‌های منطقه شده است.

*فارس: در خصوص سلامت محصولات کشاورزی رویکردتان را بیان کنید.

*رحیمی‌نیا: افزایش علف‌های هرز به خاطر این است که اکثر اراضی شهرستان زیر کشت گندم و ذرت می‌روند و از لحاظ علمی هر دو از یک خانواده هستند و با توجه به اینکه سمومی که در این دو محصول استفاده می‌شود از لحاظ فرمولاسیون نزدیک به هم هستند و مرتب استفاده می‌شود بحران مقاوم شدن علف‌های هرز به سموم را در پی دارد و این هم به نوعی یک فاجعه زیست‌محیطی است و هم ضررهای اقتصادی برای کشاورزان و کشورمان دارد زیرا هم سلامت محصول تولیدی به خطر افتاده به طوری که پایه‌های ایجاد بیماری‌های ناعلاجی چون سرطان به موضوع استفاده از مواد شیمیایی از جمله سموم شیمیایی که در مزارع دارد برمی‌گردد. به هر حال با ایجاد تناوب زراعی مناسب هم به نوعی باعث ارتقای ارزش افزوده محصولات می‌شویم و هم از توسعه علف‌های هرز جلوگیری خواهیم کرد.

*فارس: با توجه به زیرساخت‌های موجود، راه‌اندازی شرکت قند را در بهبود وضعیت کشاورزی منطقه تا چه میزان موثر می‌دانید؟

*رحیمی‌نیا: اگر هزینه و ضرر و زیان‌ها به محیط ‌زیست و انسان‌ها را در نظر بگیریم به این نتیجه می‌رسیم که می‌ارزد با هر هزینه‌ای کارخانه‌های قند استان را راه‌اندازی کنیم. با اشاره به موضوع اقتصادی که در حال حاضر کشاورزان به شدت با آن درگیر هستند به ویژه اینکه در سال‌های گذشته نرخ‌های تعیین شده برای خرید محصولات کشاورزی بسیار پایین‌تر از هزینه تمام‌ شده تولید محصول بود است می‌طلبد در خصوص این کارخانه‌ها برنامه‌های جدی‌تری صورت گیرد.

*فارس: وضعیت صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی استان و شهرستان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

*رحیمی‌نیا: عدم وجود صنایع جانبی و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در سطح منطقه یا کم بودن آن باعث شده که ارزش افزوده محصولات تولیدی کشاورزان در حد انتظار نباشد البته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است اما متأسفانه به دلیل سخت بودن چرخه تأمین تسهیلات و به ویژه سیکل تحویل تسهیلات به متقاضیان با مشکلات ریز و درشت بسیاری مواجه است.

*فارس: در زمینه نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی چه توضیحی دارید؟

*رحیمی‌نیا: به عنوان مسئول انجمن صنفی کشاورزان، مصوبه دولت جدید در رابطه با نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی را به فال نیک گرفته و معتقدم نظر وزارت کشاورزی و پیشنهادهای که در زمینه نرخ داشته با نظر مسئولان انجمن صنفی نزدیک بوده است.

*فارس: نقش کشاورزان در تحقق شعار سال حماسه سیاسی و اقتصادی تا چه میزان موثر است؟

*رحیمی‌نیا: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی مطرح شده است در بحث اقتصادی قطعاً یکی از بخش‌های تاثیرگذار، قشر زحمتکش و تولیدکننده کشاورزی است که اگر مسئولان همراهی کنند می‌توان شاهد تحول اقتصادی خوبی در این زمینه بود.

*فارس: روی صحبتتان با مسئولان است...

*رحیمی‌نیا: مسئولان وزارت کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان و دیگر مسئولان مربوطه باید به زمان برداشت محصول استراتژیک ذرت دانه‌ای در استان خوزستان توجه داشته باشند و از پائین آمدن قیمت‌ها در این رابطه جلوگیری کنند. 

انتهای پیام/72001/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول