اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس عنوان شد

غدیرخم سند حقانیت تشیع / نجات بشر در گرو ولایت

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین گفت: غدیر خم یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین وقایع دینی ماندگار در تاریخ اسلام است که با فرا رسیدن آن دل‌ها متوجه یک امر مهم در زندگی می‌شود که آن ولایت و رهبری جامعه دینی است.

غدیرخم سند حقانیت تشیع / نجات بشر در گرو ولایت

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عظمت واقعه غدیر خم فراتر از مکان و زمان است چراکه غدیر خم جایی بود که پیامبر اسلام (ص) با معرفی حضرت علی (ع) به عنوان امام و رهبر جامعه اسلامی دین اسلام را کامل و حجت بر مسلمان را تمام کرد.

غدیر خم روز هویت تشیع است چراکه ادامه حکومت و منش پیامبر (ص) با انتخاب علی (ع) تضمین و به شیعه بر حفاظت از رفتار و منش پیامبر اسلام (ص) تأکید شد که این بیانگر اهمیت این روز است.

روزی که امام علی (ع) پرچم استمرار دین اسلام را در دست گرفت، تحقق این مهم برای پیروان این امام بزرگوار موجب افتخار بود که غدیر را عید بزرگ بشمارند و در آن روز جشن برپا کنند و با برقراری پیوند برادری مسلمانان با محور این امام بزرگوار در جامعه اسلامی و بشری موجب رشد همه فضایل الهی در آن جامعه شوند.

برای درک بیشتر اهمیت روز غدیر خم با حجت‌الاسلام عباس نظری استاد دانشگاه و معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبلیغات اسلامی استان قزوین به گفت‌وگو نشستیم که از نظرتان می‌گذرانید.

مقدمات وقوع غدیر خم چگونه از سوی پیامبر اکرم (ص) انجام شد؟

در سال دهم هجری بود که جبرئیل ضمن خبر دادن از نزدیک بودن پایان مأموریت پیامبر (ص) به ایشان فرمان الهی مبنی بر اتمام دو کار ناتمام را ابلاغ کرد و پیام الهی را برای ایشان خواند.

پیامبر اکرم (ص) بعد از دریافت دستور الهی اعلام کرد برای نخستین بار به طور رسمی حج تمتع را انجام می‌دهد تا همه مردم در حد امکان حضور یابند که در همان سال حجةالوداع این پیامبر بزرگوار سفر باشکوه و پر خاطرهای در دل‌ها حاکم شد.

پیامبر اکرم (ص) برای تبلیغ بیشتر حضور مردم در حج، منادیان را به اطراف مدینه فرستاد تا انجام آخرین حج تمتع او را به مردم اطلاع‌رسانی کرده تا تعداد بیشتری از آنان در این سفر معنوی و روحانی شرکت کنند.

کاروان پیامبر اکرم (ص) از شهر مدینه با تعداد 70 هزار نفر به مکه حرکت کرد که در بین راه نیز افراد زیادی از قبیله‌ها اطراف به این کاروان ملحق شدند تا جزئیات احکام حج را شخصاً از این پیامبر بزرگوار فرا بگیرند.

همچنین مردم به دلیل اینکه امسال آخرین سفر حج و سال آخر عمر پیامبر اکرم (ص) بود در شرکت کردن این مراسم حج اتمام جدی داشتند به طوری که 120 هزار جمعیت در این سفر معنوی گردهم آمدند.

پیامبر اکرم (ص) چگونه از امام علی (ع) در این حج دعوت کرد؟

امام علی (ع) در این زمان که به شهر نجران برای جمع‌آوری خمس و حل اختلاف مردم شهر یمن رفته بود، پیامبر اکرم (ص) بلافاصله به ایشان نامه زد تا در این سفر حج شرکت کنند که این امام بزرگوار بعد از اتمام کارشان با 12 هزار نفر از مردم این شهرها عازم مکه شدند.

بعد از اتمام حج پیامبر (ص) چه اتفاقی افتاد؟

بعد از اتمام حج خداوند متعال توسط جبرئیل به پیامبر اکرم (ص) پیامی دیگری مبنی بر اینکه «نبوت تو به پایان رسیده و روزگارت تمام شده اسم اعظم و آثار علم و انبیا را به امام اول بسپار که او نخستین مؤمن است، من زمین را به عالمی که اطاعت من و ولایت من با او شناخته شود و حجت بر پیامبرم باشد رها نخواهم کرد» داد و گفت این مهم را در منطقه غدیر خم اجرا کند.

چرا روز اعلام ولایت امام علی (ع) به نام غدیر خم نام‌گذاری شده است؟

منطقه غدیر خم در سه یا چهار کیلومتری جحفه واقع شده و این منطقه شاهراه ارتباطی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر بود.

همچنین این منطقه در مسیر سیلاب‌هایی واقع شده بود که آب سیل‌ها پس از عبور از غدیر به جحفه می‌رسید و سپس تا دریای سرخ ادامه پیدا می‌کرد تا به دریا بریزد.

غدیرهای زیادی در مسیر سیل‌ها وجود داشت که با نام‌گذاری از یکدیگر شناخته می‌شدند، این غدیر هم برای شناخته شدن از غدیرهای دیگر، به نام خم نام گرفت به همین دلیل روز اعلام ولایت امام علی (ع) در این منطقه به نام روز غدیر خم نام‌گذاری شده است.

برپایی غدیرخم چه پیامی داشت؟

تبیین حج تمتع و اعلام خلافت ولایت، ترسیم خط‌ مشی آینده مسلمین تا آخر دنیا، اتمام حجت بر مخالفان اسلام، تکمیل دین اسلام و معرفی جانشین بعد از پیامبر اسلام از مهم‌ترین دلایل برپایی غدیر خم بود.

پیامبر (ص) چگونه امام علی (ع) را در غدیر خم جانشین بعد از خود معرفی کرد؟

پیامبر اکرم (ص) با جمعیت 120 هزار نفری به منطقه غدیر خم رسید سپس این پیامبر بزرگوار به مردم دستور داد تا با کمک سنگ‌ها و جهاز شتران منبر سخنرانی را آماده کنند این پیامبر بزرگوار بعد از اقامه نماز ظهر به بالا این منبر رفت و امام علی (ع) را صدا زد تا در کنار او قرار گیرد.

پیامبر سکوت را شکست و بعد از حمد الهی گفت فرشته وحی بر من نازل شده تا از طرف خداوند متعال در منطقه غدیر خم به شما پیام مهمی مبنی بر اینکه «امام علی (ع) برادر، وصی و جانشین من و امام بعد از من است و پیامبری بعد از من نیست و او صاحب اختیار شما بعد از خدا و من است» بدهم و پروردگار مرا به این کار مأمور کرده است.

پیامبر اکرم (ص) پس از سخنرانی مفصل و جامع چند مرتبه مسلمانان را شاهد گرفت که آیا فرمان خدا را رسانده و تبلیغ کردم و در هر مرتبه آنان گفتند: آری، یا رسول‌الله.

چرا در روز غدیر گفته می‌شود دین اسلام کامل شد؟

در غدیر خم بیعت با ولایت تحقق یافت و اصل امامت در پرتو اصل نبوت سامان گرفت و از آنجایی که گره محکمی بین امامت و رسالت در روز غدیر خم بسته شد به همین دلیل دین اسلام در این روز کامل شده است.

پیامبر اکرم (ص) در غدیر خم امام علی (ع) را ولی، جانشین و امام بعد خود به مسلمانان معرفی کرد و این پیامبر بزرگوار نام 11 امام دیگر را بعد از امام اول به حکم الهی به امامت و ولایت بر مسلمانان معرفی کردند تا دین الهى را پس از پیامبران با همان اصالت و سلامت به نسل‌هاى آینده انتقال دهند بر این اساس دین اسلام به نبوت و امامت بستگى دارد و در این روز تکمیل شد.

مخالفت با ولایت امام علی (ع) چه معنایی دارد؟

پیامبر اکرم (ص) امام علی (ع) را با صراحت به ولایت به معنای جانشینی و رهبری بعد از خود به امر خداوند متعال به مسلمانان معرفی کرد بر این اساس تحقق این مهم به فرمان پروردگار بوده است و مخالفت با ولایت این امام بزرگوار به معنی مخالفت با پیامبر اسلام نیست بلکه مخالفت با خداوند متعال است.

ولایت در دین اسلام چه جایگاهی دارد؟

قبول اعمال انسان به شرط قبولی ولایت مورد قبول است که این یکی از دلایل مهم جایگاه ولایت در اسلام است، کسی که با ولایت مخالف کند با امر و دستورات الهی مخالفت کرده و چنین کسی مجرم و گناهکار است.

چون دین اسلام یک دین کامل و جامع است و به عنوان دین خاتم معرفی شده و این دین و قرآن کریم تا روز قیامت ابعاد مختلف زندگی نیازمندی‌های بشریت در امور فکری، اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی انسان را برآورده می‌کند.

ولی باید مفسر و تبیین‌کنندگان آشنایی کامل با دین و قرآن کریم داشته باشند تا آن را برای مسلمانان تبیین کنند بر این اساس پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر خم تا آخرین وصی خود که امام دوازدهم است به عنوان جانشین بعد از خود معرفی کرد.

امامان معصوم (ع) نیز در دوران ولایت و امامت خود ابعاد مختلف دین اسلام و سیره زندگی اسلامی را در قالب احادیث و روایات برای برطرف کردن نیازمندی‌های بشریت تا روز قیامت تبیین کردند.

در دوران غیبت امام زمان (ع) چه کسی ولی‌ فقیه است؟

اکنون امام دوازدهم بنا به مصلحتی در دوران غیبت است ولی از آنجایی که خداوند متعال زمین را بدون حجت خود خالی نمی‌کند بر این اساس هدایت و راهنمایی امت مسلمین نیاز به شخصی مدیر توانمند، مبر، شجاع، سیاستمدار و توانمند دارد.

در احادیث و روایات در مورد چنین شخصی گفته شده باید نفس خود را حفظ کند تا از آسیب‌های وارده درامان باشد و مطیع امر الهی باشد کسی که چنین باشد اطاعت و پیروی از او واجب است.

اکنون ولی‌ فقیه جامعه اسلامی ما رهبر است و ایشان مفسر و تبیین‌کننده همه ابعاد مختلف زندگی علمی، فقهی و اخلاقی انسان است.

چرا دشمن با ولی‌ فقیه به شدت مخالف است؟

جامعه‌ای که بدون رهبر باشد طعمه گرگ‌های بی‌دین می‌شود، امام خمینی (ره) در این راستا فرمودند پشتیبان ولایت‌ فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد، ما در طول سال‌های رهبری، مقام معظم رهبری شاهد عینی تحقق این مهم از سوی آحاد جامعه در کشور بودیم.

مقام معظم رهبری در فراز و نشیب‌های بعد از رحلت رهبر کبیر انقلاب، کشور را با مدیریت و هوشیاری بی‌نظیر توانستند از توطئه‌های شوم گرگ‌های درنده استکبار جهانی حفظ کند.

مقام معظم رهبری قوانین الهی را با کمک خداوند متعال، توجهات امام عصر (عج) و با وحدت و همدلی امت مسلمان اسلامی توانسته در جامعه اسلامی پیاده و با اجرای این قوانین توطئه‌های دشمنان را یکی پس از دیگری خنثی کند.

چنانکه این دشمنان صریحاً در سخنانشان اعلام می‌کنند که هر توطئه‌ای علیه ایران برنامه‌ریزی می‌کنند با تدبیر مقام معظم رهبری خنثی می‌شود که این اقرار روشن بیانگر عظمت و توانایی او در مدیریت کشور و برپایی قوانین دین اسلام است.

اکنون نظام جمهوری اسلامی با رهبری مقام معظم رهبری توانسته از آسیب‌ها و فتنه‌های پیاپی دشمنان اسلام مانند فتنه 88 درامان بماند و تاکنون استمرار یابد به همین دلیل دشمنان اسلام با جایگاه این ولایت در کشور مخالف هستند.

ولی‌ فقیه امروز دارای چه ویژگی‌هایی است؟

ولایت‌ فقیه باید در عصر غیبت دارای ویژگی‌هایی از جمله عدالت، آراستگی به فضایل اخلاقی و آگاهی از قانون اسلام باشد چراکه جامعه ما دینی است و کسی که در رأس حکومت قرار می‌گیرد می‌خواهد این قوانین را اجرا کند بر این اساس باید آگاهی او به قوانین فوق محدود نباشد و گسترده باشد تا در ابعاد مختلف آن را بیان و تبیین کند.

قبول ایمان و اسلام از دیگر صفت‌های ولایت فقیه است همان طور که امام علی (ع) فرمودند کامل‌ترین ایمان یک مؤمن حقیقی و واقعی 103 صفت است که مهم‌ترین آن انجام واجبات و ترک معصیت و محرمات است.

کاردانی و کارشناسی ویژگی‌های دیگر ولایت‌ فقیه است که این مطلب در رهبری امام خمینی و مقام معظم رهبری از ابتدای ولایت در جامعه اسلامی انقلاب تاکنون به وضوح دیده شده به همین دلیل آنان در این مدت توانستند مشکلات داخلی و خارجی را با توانمندی و مدیریت والا برطرف کنند.

به نظر شما چقدر جوانان امروز با جایگاه ولایت‌ فقیه آشنا هستند؟

جوانان امت اسلامی به تدبیر مقام معظم رهبری از معرفت و آگاهی بالایی برخوردار هستند البته این بدان معنی نیست که دستگاه‌های فرهنگی و مجموعه تشکیلات دینی جامعه ما از تبلیغ، ارشاد، اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و ارتقای معرفتی جامعه غافل باشند.

جوانان امروز ما همه مطیع ولایت‌ فقیه هستند ولی باید آگاهی و دانش آنان را از جایگاه ولایت ارتقا داد تا دشمن با ایجاد شبهه‌ این جایگاه را در بین آنان متزلزل نکند.

به نظر شما در کجا می‌توان موضوع ولایت را برای مردم تبیین کرد؟

دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، هیئت‌های مذهبی و مساجد بهترین مکان برای تببین بیشتر نقش و جایگاه ولایت‌ فقیه در جامعه است تا قشرهای مختلف مردم بیشتر با این جایگاه آشنا شوند.

برگزاری گفتمان‌های دینی و پاسخگویی به شبهات و سؤالات قشرهای مختلف مردم در این مکان‌ها نیز می‌تواند اطلاعات آنان را ارتقا داد.

سازمان تبلیغات اسلامی در تبیین جایگاه ولایت چه تلاشی می‌کند؟

ولی‌ فقیه ستون خیمه نظام اسلامی است و در این راستا سازمان تبلیغات اسلامی با اعزام روحانیون به مناطق مختلف تلاش می‌کند تا جایگاه ولایت‌ فقیه را در بین قشرهای مختلف مردم تبیین کند.

این سازمان طبق سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «بهترین مواظبت تهاجم فرهنگی تعمیق‌بخشی به باورهای فرهنگی و دینی است و باید این باورها را از سطح به عمق ببریم تا‌ آگاهی و معرفت جوانان ارتقا یابد»، همت می‌کند تا با تحقق بیان رهبری معرفت دینی و باورهای مذهبی را در جامعه ارتقا دهد.

============

گفت‌وگو از: زهرا محبی

============

انتهای پیام/77009/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول