اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به عدم مناسب‌سازی زیرساخت‌های شهری

معلولیت به نوعی محرومیت محسوب می‌شود

با توجه به عدم مناسب‎سازی زیرساخت‌های شهری، معلولیت به نوعی محرومیت از دریافت خدمات در جوامع شهری امروز محسوب می‌شود.

معلولیت به نوعی محرومیت محسوب می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، معلولان به عنوان بخشی از جامعه چه حقی دارند و اینکه چه باید کرد تا آنها به عنوان یک شهروند بتوانند از حقوق یکسان در جامعه برخوردار شوند سئوالی است که هر چند پاسخ آن مشخص و شفاف است، ولی اینکه بتوان برای آن اقدامات عملی هم انجام داد، جای سئوال دارد.

در معابر شهری، مراکز علمی و فرهنگی چه تسهیلاتی برای قشر معلول جامعه که وقتی صحبت از آنها می‌شود همه می‌گویند آنها هیچ تفاوتی به لحاظ توانایی با دیگر افراد ندارند، دارند،تا با توجه به آغاز فصل علم و دانش، معلولان با چه امیدی می‌توانند در مراکز علمی حضور یابند.

به راستی آیا از خود پرسیده‌ایم که یک معلول ویلچرنشین بدون داشتن همراه چه طور می‌تواند در این شهر از خانه خارج و خود را به اماکن مورد نیاز برساند؟

به طور مثال اگر یک معلول ویلچرنشین، در یکی از شهرک‌های اقماری که خیلی هم از مرکز هسته‌ای شهر دور نیست، از خانه خارج شود شاید بتواند تا سر کوچه برود آنهم به این دلیل اینکه شهرداری برخی از چاله‌های شبیه چاه خیابان‌ها را در تابستان سال‎جاری البته در برخی مناطق آسفالت کرده است، برود.

ولی هر چه قدر فکر می‌کنم نمی‌توانم راهکاری برای عبور از خیابان برای این معلول ویلچرنشین پیدا کنم چراکه به طور واقعی، راهی برای عبور از خیابان برای او وجود ندارد.

تازه بر فرض که از خیابان عبور کند برای باقی راه تا مقصد که مثلا خرید از نزدیک‎ترین محل که چهارراه سعدی است چکار کند، از کدام وسیله نقلیه استفاده کند اصلاً آیا می‌تواند در این پیاده‌روها، وسیله نقلیه خود را (ویلچر) با فرض پیشرفته بودن حرکت دهد.

به راستی جامعه ما به غیر از نگاه ترحم‎آمیز به معلولان چه اقداماتی برای بهبود زندگی این قشر از جامعه انجام داده‌ است؟

مهر ماه در آستانه پایان است آیا با خود فکر کرده‌ایم چند معلول به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز برای آنها در محیط‌های آموزشی از تحصیل باز مانده‌اند؟

شرایط معلولان در جامعه این فکر را به ذهن متبادر می‌کند که معلولیت در جامعه ما به معنای محرومیت تلقی می‌شود چراکه به نظر می‌رسد فرد معلول مادرزادی یا افرادی که بعداً بر اثر حوادث دچار معلولیت شده‌اند به نوعی از امکانات جامعه محروم هستند.

این در حالی است که همه به این مهم معترف هستند که معلولیت جسمی نمی‌تواند مانعی برای فعالیت‌های اجتماعی افراد معلول از جمله تحصیلات آنها محسوب شود.

*شهرسازی‌های ما انسان‎محور نیست

شهردار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با وسیع توصیف کردن قشر معلول در جامعه گفت: بر اساس برخی آمار‌ها 15 درصد از افراد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند که جامعه باید برای برخورد با آنها قوانین مورد نظر را تدوین و عملیاتی کند.

حبیب یگانه از وجود قانون مناسب‎سازی فضای شهر‌ها برای استفاده معلولان خبر داد و گفت: شهرداری مکلف به لحاظ کردن شرایط معلولان در عمران شهرها است.

شهردار زنجان به عدم رعایت قوانین در رعایت مناسب‎سازی فضای شهری برای معلولان تاکید کرد و افزود: محدودیت‌های معلولان برای استفاده از فضای شهری بسیار زیاد است.

این مدیر شهری رعایت الزامات و ضوابط ساختمانی در مکان‌های عمومی را یادآور شد و گفت: این مکان‌ها باید برای حضور و استفاده معلولان مناسب‎سازی شود.

یگانه با بیان اینکه در صدور مجوز احداث ساختمان‌های عمومی جدید به ضوابط موجود در مورد معلولان توجه شده است، ادامه داد: حداکثر تلاش‌ها برای رعایت این قوانین انجام شده است.

وی مشارکت دادن معلولان را در امور مدیریت شهری از دیگر موارد مورد نیاز برای رعایت حال آنها اعلام و اضافه کرد: شهرداری زنجان اقداماتی را در این باره آغاز کرده که نصب تابلویی متعلق به معلولان در مسیر گاوازنگ زنجان از جمله این اقدامات است.

شهردار زنجان با تاکید بر اینکه شهرسازی‌های ما انسان‎محور نیست، اضافه کرد: تردد در فضاهای شهری ما برای انسان معمولی هم مشکل شده است.

این مدیر شهری زنجان با تاکید بر اینکه با توجه به ساختار موجود، نمی‌توان کل فضای شهری را برای حضور معلولان آماده کرد، افزود: می‌توان اقداماتی را برای برخی مناطق شهری انجام داد تا معلولان بتوانند در آن محل‌ها از جمله بوستان‌های خاص حضور داشته باشند.

*مناسب سازی معابر عمومی برای معلولان جزو مصوبات قانون حمایت جامع از معلولان است

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان دراین رابطه با اشاره به اینکه مناسب‎سازی معابر عمومی برای معلولان جزو مصوبات قانون حمایت جامع از معلولان است، اظهار داشت: در این رابطه وظایفی هم برای سازمان‌ها و ارگان‌ها تعریف شده است.

فرهاد میرزایی مناسب‎سازی معابر عمومی را برای معلولان یک مقوله فرهنگی اعلام کرد و افزود: در این رابطه دبیرخانه‌ای در سازمان بهزیستی مستقر شده است.

وی به جلسات متعدد برگزار شده در مورد مناسب‎سازی معابر عمومی اشاره و تصریح کرد: در این رابطه جلساتی با ارگان‌های ذیربط از جمله استانداری، فرمانداری و نظام مهندسی برگزار شده است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان از مناسب‎سازی 24 هزار متر مربع از معابر عمومی زنجان برای نابینایان توسط شهرداری زنجان خبر داد و افزود: در 26 درصد از اماکن آموزشی هم در این راستا اقداماتی انجام شده است.

این مسئول در امور توانبخشی به اقدامات انجام شده در دیگر اماکن عمومی از جمله بانک‌ها برای مناسب‎سازی اشاره و ادامه داد:‌ بهزیستی زنجان در صدد اعلام یکی از خیابان‌های جدیدالاحداث به عنوان خیابان بدون مانع است.

میرزایی اضافه کرد: اقدامات مناسب‌سازی مورد نظر برای معلولان باید در ساختمان‌های جدیدالاحداث انجام شود چراکه به صورت عملی نمی‌توان اقدامات قابل توجهی در ساختمان‌های قدیمی انجام داد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد شرایط حضور یک معلول ویلچری در سطح شهر گفت: شرایط برای حضور این معلولان نه تنها در زنجان بلکه در هیچ کجای ایران مناسب نیست.

انتهای پیام/73004/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول