اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

قطب دو و میدانی کشور محروم از امکانات / ورزش دولتی مشکلات را حل نمی‎کند

دو و میدانی گلستان یکی از رشته‎های ورزشی مدال‎آور در سطح کشور محسوب می‎شود اما ورزشکاران این رشته همواره با مشکلات عدیده‎ای دست و پنجه نرم می‎کنند و از کمترین امکانات محروم هستند.

قطب دو و میدانی کشور محروم از امکانات / ورزش دولتی مشکلات را حل نمی‎کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مسئولان استان و دست‌اندرکاران ورزش اعم از اداره کل تربیت بدنی و فدراسیون دو و میدانی هیچ امتیاز ویژه‎ای برای نام‎آوران عرصه دوومیدانی قائل نیست و تنها لطفی که شامل ورزشکاران گلستان در این بخش بعد از چند دهه شده احداث یک پیست تارتان است.

استعدادهای درخشان گلستان از فقدان حمایت مالی، امکانات ورزشی، تجهیزات سخت‎افزاری و نرم‎افزاری رنج می‎برند و در این مسیر چشم ‎امیدشان فقط به اتخاذ تدابیر اصولی مسئولان دوخته شده تا شاید در سایه این توجه، شاهد اتفاقات خوشایندی در حوزه ورزش دوومیدانی گلستان باشیم.

فقدان اسپانسر قوی در بخش دوومیدانی گلستان

سیدوحیدرضا میرا رئیس هیئت دو و میدانی گلستان در این زمینه می‎گوید: تقسیم‎بندی وظایف در ورزش متفاوت است، ورزشکارانی که در سطح ملی حائز رتبه و مقام می‎شوند باید از طریق فدراسیون مورد حمایت قرار بگیرند چراکه این مهم به دلیل محدودیت‎های اعتباری در حیطه هیئت استان جز با یک قدردانی ساده امکان‎پذیر نیست و اینکه تمامی مشکلات را اعم از سطح ملی و حمایت از قهرمانان و با زیرساخت‌های موجود را متوجه هیئت‌های ورزشی هر استان بدانیم کم لطفی و ظلم به هیئت‌های است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته قریب به 14 اعزام به مسابقات کشوری در رده‎های مختلف نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در بخش خواهران و برادران را پوشش دادیم و با همان بودجه اندکی که اداره کل ورزش و جوانان تخصیص داد توانستیم تیم را به سطح سوم مسابقات لیگ برسانیم که همه اینها در سایه مدیریت خوب محقق شد.

میرا؛ فقدان اسپانسر قوی در بخش دوومیدانی گلستان را یک ضعف جدی خواند و تصریح کرد: در حال حاضر شرکت کانسار خزر شهرستان بندرترکمن را به مبلغ 15 میلیون تومان زیرپوشش قرار داده است.

وی در خصوص روند پیست تارتان در برخی شهرهای گلستان اظهار داشت: پیست تارتان شهرستان بندرترکمن اجرا شده و در مرحله تحویل نهایی است، پیست گرگان نیز حداکثر تا یک ماه آینده به پایان خواهد رسید، پیمانکار پیست تارتان شهرستان کردکوی نیز در مبلغ پیش پرداخت دریافتی با شرکت توسعه و تجهیز مشکل پیدا کرده است.

رئیس هیئت دو و میدانی گلستان یادآور شد: گلستان که از 9 سال پیش از داشتن پیست محروم بود ولی در مدت دو سال اخیر به نتایج خوبی رسیده که امیدواریم با راه‎اندازی این پیست‎ها مشکلات ورزشکاران تا حدودی مرتفع شود.

میرا با بیان اینکه امکانات و تجهیزات جانبی در اختیار اداره ورزش و جوانان هر شهرستان است، ابراز داشت: شرایط برخی سالن‎ها اصلا متناسب با شأن ورزشکاران نیست که باید تدبیر ویژه‎ای در این زمینه اتخاذ شود.

وی یکی از برنامه‎های این هئیت ورزشی را شناسایی مشکلات زیرساختی عنوان کرد و بیان داشت: مشکلات پیست شهرستان‎های بندرترکمن، گرگان، کردکوی، علی‎آبادکتول و گنبدکاووس شناسایی شده و پیست شهرهای گرگان و بندرترکمن پر از تحویل نهایی در حد قابل قبول خواهد بود.

میرا ادامه داد: قرار است بخشی از پیست گمیشان و گنبدکاووس را تارتان کنیم که دو لاین برای تمرینات سرعت و بخشی نیز برای پرتاب‎ها و پرش‎های تارتان فراهم خواهد شد و برای این مهم اعتباری به ترتیب بالغ بر 3 میلیارد ریال و 800 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته شد.

رئیس هیئت دو و میدانی گلستان از مدیرکل ورزش و جوانان استان خواست تا در اختصاص فضای ورزشی به منظور تامین نیازهای مالی هیئت استان حمایت لازم را داشته باشد و یادآور شد: براساس مذاکرات و توافقنامه انجام شد با آقای داوری رئیس فدراسیون دو و میدانی مقرر شد که پس از بهره‌برداری از پست تاتاران در استان، کمپ تیم‌های ملی در بخش پرتاب‌ها در این استان مستقر شود که این مهم با اختصاص تجهیزات بدنسازی و امکانات جانبی از جانب فدراسیون و مساعدت اداره کل ورزش و جوانان استان در بخش اختصاص خوابگاه مقدور نیست.

میرا همچنین خاطرنشان کرد: رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در خصوص نقد مسائل و مشکلات منصفانه به موضوعات برخورد کنند و صرفا به انتقادهای تخریبی و ابعاد منفی بپردازند، چطور ممکن است در طی بیش از دو سال فعالیت و کسب نتایج مطلوب (در غالب مسابقات جزوه سه تیم برتر کشور) فقط مشکلات مشهود باشد و به اقدامات مثبت پرداخت نشود.

وی توجه روسای هیئت‌های شهرستان‌ها را راهگشای حل مشکلات خواند.

عدم استفاده از نیروهای متخصص ضعف ورزش کشور

صادق داداشی دبیر اسبق فدراسیون دوومیدانی نیز در این زمینه گفت: دو اشکال اساسی در ورزش کشور وجود دارد که یکی در بخش ساختارها و دیگری در بخش فرهنگی خود را نشان می‎دهد.

وی ناعادلانه بودن اختصاص بودجه به شهرها و استان‎ها را یکی از مهم‌ترین مشکلات ساختاری ورزش برشمرد و اظهار داشت: بی‎توجهی تبلیغاتی در بخش ورزش باعث می‎شود تا برجستگی‎های استان‎ها مشخص نشود و استعدادهای استانی مانند گلستان که در بخش‎های مختلف ورزشی حرف برای گفتن دارد پنهان بماند.

داداشی با بیان اینکه گلستان در زمینه دوومیدانی می‎تواند ورزش ایران را پاسخگو باشد، خاطرنشان کرد: اگر گلستان از لحاظ اعتبارات ورزشی در بخش دوومیدانی تامین و تقویت شود شاهد دگرگونی شگرفی در این حوزه خواهیم بود.

وی یکی از اشکالات مهم ورزش کشور را در عدم استفاده از نیروهای متخصص یاد کرد و گفت: مشکلات ورزش ما تا زمانی که دولتی است حل نمی‎شود سال گذشته 18 تیم لیگ داشتیم که حتی یک درصد آن نیز غیردولتی نبود.

دبیر اسبق فدراسیون دوومیدانی؛ عدم مدیریت در هزینه‎کردها را مشکلی جدی خواند و بیان داشت: باید در این زمینه اولویت بندی شود اگر در زمینه اعتبارات مدیریت لازم لحاظ شود طبیعتا بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

داداشی با بیان اینکه مشکل گلستان در ورزش دوومیدانی فقط پیست تارتان نیست، خاطرنشان کرد: اعتباری بالغ بر 50 میلیون تومان برای فنس هزینه شد که در هیچ کشوری چنین چیزی نمی‎بینیم این در حالی است که در مسائل جزیی مانند سرویس بهداشتی مشکلاتی وجود دارد که باید مرتفع شود.

وی افزود: تنها جایی که می‎توان روی آن در بخش دوومیدانی سرمایه‎گذاری کرد گلستان است به خصوص در بخش پرتاب‎ها گلستان می‎تواند سالیان سال قهرمان داشته باشد اما نمی‎دانم چرا فدراسیون دوومیدانی به هیئت استان توجهی ندارد.

درد ورزشکار فقط پیست تارتان نیست

دبیر اسبق فدراسیون دوومیدانی با بیان اینکه مشکل ما فقط پیست تارتان نیست، اظهار داشت: اگر پیست تارتان به بهره‎برداری برسد اما از لحاظ اعتبارات تامین نشویم این پیست نمی‎تواند مشکلی را حل کند، درد ورزشکار فقط پیست تارتان نیست.

داداشی با اشاره به اینکه گلستان قطب دومیدانی کشور است، گفت: گلستان با داشتن استعدادهای فراوان اما از پایینترین امکانات محروم است.

وی با تاکید بر اینکه نیازهای نرم‎افزاری و سخت‎افزاری بخش دوومیدانی باید فراهم شود، ابراز داشت: کشور برزیل طی چند سال پیش جزو فقیرترین کشورهای دنیا بود اما اکنون جزو شش کشور برتر جهان است سودآوری آنها در بخش ورزش بیشتر از نفت کشور ماست بنابراین در حوزه ورزش هر چه سرمایه‎گذاری شود سودآور است.

انتهای پیام/83001/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول