اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس خبر می‌دهد

آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در فهرج

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: فاز دوم واکسیناسیون سراسری تب برفکی در جمعیت دام سنگین شهرستان فهرج آغاز شد.

آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در فهرج

مهدی بماندشتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: واکسیناسیون سراسری تب برفکی در جمعیت دام سنگین شهرستان فهرج با همکاری بخش خصوصی و دولتی آغاز شد و در حال اجرا است.

وی ادامه داد: تب برفکی یک بیماری ویروسی، واگیردار و گاهی کشنده است که در حیوانات زوج سم به ویژه گاو، گوسفند و بز دیده شده و در دام‌های جوان اغلب میزان مرگ و میر آن به بیش از 90 درصد می‌رسد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج افزود: همه ترشحات بدن دام آلوده می‌تواند، دارای ویروس بوده و آن را دفع کند، بزاق، ترشحات بینی، هوای بازدم، مایعات تاول موجود در دهان و پا و پستان، ادرار، شیر، ترشحات واژن و سلول‌های پوستی کنده شده حاوی ویروس است.

بماندشتی عنوان کرد: همچنین ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز در دام تب شدید ایجاد کرده و سپس تاول‌هایی داخل دهان، روی زبان، بین سم و روی پستان ظاهر می‌شود که در صورت پارگی تاول ایجاد لنگش و درد در دام است.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری برای صنعت دامداری همچون بیماری طاعون محسوب می‌شود، گفت: کنترل بیماری تب برفکی منوط به واکسیناسیون به موقع، مراقبت شدید از دام، کاهش نقل و انتقال دام، قرنطینه کردن دام مبتلا و اعمال محدودیت در خرید دام و ... است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج در پایان متذکر شد: تب بالا، کاهش تولید شیر، بی‌اشتهایی و افسردگی، تاول در دهان، روی زبان، بین سم‌ها و روی پستان که در صورت ترکیدن در محل زخم‌هایی دیده می شود از علائم این بیماری است.

انتهای پیام/80013/ذ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول