اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر اعلام کرد

آغاز مایه‌کوبی دام‌های نرماشیر علیه تب برفکی

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: واکسیناسیون 2 هزار رأس دام سنگین این شهرستان علیه بیماری تب برفکی آغاز شده است.

آغاز مایه‌کوبی دام‌های نرماشیر علیه تب برفکی

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نرماشیر اظهار داشت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی و از دسته پیکورنا ویروس‌ها است که موجب ایجاد تاول در زبان، سم و پستان‌های دام به همراه علائم مختلفی از جمله کاهش اشتها، ریزش شدید بزاق دام، کاهش شیر و لنگ شدن دام می‌شود.

وی افزود: طی هفته اخیر کلاس آموزش ویژه شناخت این بیماری برای اطلاع دامداران برگزار و کار واکسیناسیون 2 هزار رأس گاو آغاز شد.

جعفری بیان داشت: با همکاری دامداران و عشایر شهرستان و انجام واکسیناسیون دام و رعایت اصول و ضوابط قرنطینه و کنترل ورود و خروج دام این بیماری و شیوع آن کنترل می‌شود.

وی تصریح کرد: بروز احتمالی بیماری تب برفکی می‌تواند، خسارات جبران‌ناپذیری به صنعت دامپروری وارد کند و مهم‌ترین خسارات بیماری تب برفکی در یک دامداری کاهش راندمان تولیدات دامی، تلفات در دام‌های فارم است.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر با اشاره به اینکه صنعت دامپروری یکی از محورهای با اهمیت اشتغالزایی در کشور است، گفت: دامپزشکی از طریق فراهم کردن بسترهای بهداشتی سعی در حفظ اشتغال موجود و شکوفایی این صنعت دارد.

جعفری با بیان اینکه تامین سلامت دام موجب کاهش مرگ و میر، افزایش تولید و حذف هزینه‌های درمانی می‌شود، ابراز داشت: رعایت اصول امنیت زیستی، رعایت موازین بهداشتی و اصول تغذیه دام، جلوگیری از حمل و نقل بی‌ضابطه و غیرمجاز دام و واکسیناسیون هدفمند از جمله مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از بیماری‌های دامی است.

وی افزود: فاز دوم این طرح در سال جاری با به‌‌کارگیری امکانات بخش دولتی و خصوصی آغاز و 2 هزار رأس گاو در این فاز در مناطق پرخطر واکسینه می‌شوند.

جعفری با بیان اینکه تحقق کامل اهداف واکسیناسیون دام‌ها منوط به همکاری تمام دستگاه‌های ذیربط و دامداران است، خاطر نشان کرد: از دامداران تقاضا داریم با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی همکاری کنند.

وی عنوان کرد: در شهرستان نرماشیر که یکی از قطب‌های مهم پرورش دام شرق استان محسوب می‌شود بیش از 100 هزار رأس دام سبک و 14 هزار و 500 رأس دام سنگین نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/80026/ل30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول