اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی کرمان عنوان کرد

واگذاری 50 درصد عملیات واکسیناسیون به بخش خصوصی

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی کرمان گفت: در راستای اشتغالزایی بیش از 50 درصد عملیات فاز دوم واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری تب برفکی به بخش خصوصی واگذار شده است.

واگذاری 50 درصد عملیات واکسیناسیون به بخش خصوصی

محمد جانباز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: بیماری تب برفکی بیماری ویروسی با همه‌گیری بالا و بسیار عفونی دام است.

وی با اشاره به اینکه تقریباً تمام دام‌های زوج سم به این بیماری مبتلا می‌شوند، عنوان کرد: با وجود واگیری بالای بیماری تب برفکی، تلفات عمدتاً در دام‌های جوان دیده می‌شود.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی کرمان تصریح کرد: ویروس عامل بیماری تب برفکی از طریق تماس مستقیم دام‌ها با یکدیگر و تماس غیرمستقیم مانند انتقال ویروس عامل بیماری به صورت مکانیکی مانند انتقال از طریق آب، باد، وسایل و لباس‌های آلوده و ... منتقل می‌شود.

جانباز با اشاره به اینکه دوره کمون بیماری دو تا 14 روز است، ابراز داشت: دامداران باید توجه داشته باشند که تب، بی‌اشتهایی، ریزش بزاق و لنگش مهم‌ترین علائم این بیماری هستند.

وی افزود: کاهش تولیدات دامی و تلفات در دام‌های جوان می‌تواند ضربات و لطمات جبران‌ناپذیری به صنعت دامپروری وارد کند.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی کرمان، کنترل بیماری تب برفکی را به دلیل وجود عوامل مختلف دخیل در انتقال بیماری، دوره کمون نسبتاً طولانی و تردد غیرمجاز دام از جمله مرزهای شرقی استان، بسیار مشکل دانست و اظهار داشت: نخستین گام در راستای پیشگیری از بیماری‌های مختلف دامی از جمله تب برفکی را دامداران با رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی می‌توانند بردارند.

جانباز متذکر شد: جلوگیری از تردد بی‌ضابطه دام به دامداری‌ها، اخذ مجوز حمل و نقل دام از دامپزشکی برای جابه‌جایی دام‌ها، جلوگیری از ورود و خروج افراد متفرقه به دامداری، عدم تماس افراد و کارگران دامداری با دام‌ها و صاحبان دامداری‌های آلوده و ضدعفونی جایگاه دام و وسایل مربوطه از جمله نکات بهداشتی مهم در راستای پیشگیری از بیماری‌های دامی از جمله تب برفکی است.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام‌ها یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های دامی است، افزود: به منظور ایجاد پوشش ایمنی یکنواخت در جمعیت دامی استان، سالانه سه فاز همزمان واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی توسط اداره کل دامپزشکی استان کرمان صورت می‌گیرد. جانباز خاطر نشان کرد: فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی گاوی از اول مهر ماه آغاز و با در نظر گرفتن واکسیناسیون تکراری اواسط آبان ماه به اتمام می‌رسد.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی کرمان با اشاره به نقش مهم دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی در تامین فرآورده‌های خام دامی از جمله شیر و گوشت افزود: اولویت این فاز واکسینه کردن و ایمن‌سازی دام‌های صنعتی و نیمه صنعتی است.

جانباز عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود در این فاز تعداد 38 هزار و 600 رأس دام سنگین استان به صورت کاملاً رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند.

وی در پایان افزود: از این تعداد 20 هزار و 600 رأس دام توسط بخش خصوصی مایه‌کوبی می‌شوند.

انتهای پیام/2446/ذ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول