اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد کرمان:

کلیات خواجوی‌کرمانی به کشورهای فارسی زبان می‌رود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان گفت: نسخه‌هایی از کلیات خواجوی‌کرمانی در زمره آثار نفیس و با مقدمه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پژوهشکده‌های کشورهای فارسی زبان ارسال می‌شود.

کلیات خواجوی‌کرمانی به کشورهای فارسی زبان می‌رود

احمد ‌سعیدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: معتبرترین نسخه کلیات کمال‌الدین ابوالعطا محمودبن علی متخلص به خواجوی‌کرمانی چاپ نفیس کلیات خواجوی کرمانی به زودی و با حضور چهره‌های فرهنگی و ادبی رونمایی می‌شود.

وی عنوان کرد: این کتاب نفیس در سال هفتم هجری و در زمان حیات شاعر توسط یک خوشنویس اهل کرمان گردآوری و به قلم تحریر درآمده و تا به امروز در گنجینه نسخ خطی موزه ملک تهران نگهداری شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان این نسخه را جامع‌ترین، کامل‌ترین و معتبرترین منبع اشعار خواجو دانست که تاکنون منتشر شده است.

سعیدی ابراز داشت: در راستای بزرگداشت و تجلیل از این شاعر پرآوازه کرمانی که از سرآمدان سبک عراقی در شعر فارسی است و در پی اطلاع از وجود نسخه خطی کلیات وی در گنجینه موزه ملک ابتدا از اساتید برجسته همچون دکتر محمود مدبری به عنوان خواجوپژوه و علیرضا هاشمی‌نژاد به عنوان هنرمند خوشنویس و نسخه‌شناس که پیش از این نیز این اثر را مورد توجه قرار داده بودند به طور اختصاصی درخواست کردیم، ارزیابی خود را از این نسخه، اهمیت چاپ و انتشار آن برای دسترسی پژوهندگان و علاقمندان ارائه کنند.

وی عنوان کرد: این کارشناسان پس از بررسی‌های لازم مختصات این کتاب منحصر به فرد را هم از لحاظ ادبی و هم از جنبه نسخه‌شناسی و هنری در اختیار ما گذاشتند و به اتکاء این نکات کارشناسی، عملیات پیگیری برای چاپ و انتشار آن آغاز شد.

سعیدی درباره تامین اعتبار چاپ این نسخه افزود: چاپ اینگونه آثار هزینه‌های بالایی را در بر دارد و قاعدتا نه تنها ناشران خصوصی فعال قادر به چاپ آن نیستند، بلکه اعتبارات ادارات کل استان‌ها هم کفاف تامین هزینه این چاپ‌های نفیس و ویژه را نمی‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان کمیته شناسایی و چاپ آثار ارزشمند که به صورت ملی کارهای فاخر در سراسر کشور را انتخاب و طی فرآیندی چاپ می‌کند با همکاری و مساعدت معاونت فرهنگی وزارت متبوع هزینه‌های چاپ این کتاب را متقبل شد.

این مسئول فرهنگی افزود: امیدواریم از طریق این کمیته و فعالیت بیش از پیش شعبه آن در کرمان که زیرمجموعه معاونت فرهنگی اداره کل است و با جذب این گونه اعتبارات همه ساله شاهد چاپ چنین آثار نفیس و ارزشمندی در استان کرمان باشیم که به طور ویژه نیاز پژوهشگران کشور را برای دسترسی به منابع معتبر و ناب تامین می‌کند.

سعیدی تصریح کرد: چاپ کلیات خواجوی‌کرمانی در زمره آثار نفیس با مقدمه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارسال نسخه‌هایی از آن به پژوهشکده‌های کشورهای فارسی زبان نشان از اهمیت جایگاه ملی خواجو و دیگر بزرگان استان کرمان دارد و قطعا هنوز کتاب‌ها و آثار ارزشمند دیگری مرتبط با فرهنگ و تمدن غنی استان کرمان وجود دارد که نیازمند توجه و عزم ملی برای شناسایی و معرفی آنهاست.

وی همکاری فنی و علمی دانشگاه‌ها و سایر مراکز پژوهشی استان کرمان را لازمه انجام چنین کارهای تخصصی دانست و از همراهی اعضای کمیته انتخاب آثار ارزشمند در چاپ این اثر سپاسگزاری کرد.

سعیدی ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد رونمایی از یک اثر فاخر موسیقایی از اشعار خواجوی‌کرمانی به سفارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با همکاری اساتید ملی باشیم.

انتهای پیام/2446/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول