اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اما و اگرهای تئاتر استان زنجان / تئاتر زنجان در حد انتظار نیست

تئاتر استان زنجان این روزها با اما اگرهایی مواجه است و این امر می‌طلبد مسئولان توجه ویژه‌ای به حل مشکلات تئاتر استان کنند.

اما و اگرهای تئاتر استان زنجان / تئاتر زنجان در حد انتظار نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، برگزاری جشنواره تئاتر استانی این روزها تب و تازه جدیدی در بین هنرمندان این رشته در استان‌های مختلف به وجود آورده که استان زنجان نیز از این امر مستثنی نیست.

بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مهر ماه سال‌جاری برگزار شد و با معرفی نفرات و گروه برتر به کار خود پایان داد، اما این جشنواره در حد انتظار هئیت داوران این جشنواره نبود و نمایش معرفی شده نیز به جشنواره منطقه‌ای دارای اشکالات فنی از نظر هئیت داوران بود.

اگر چه جشنواره‌های تئاتر میدان محکی برای هنرمندان محسوب می‌شود، اما ارائه آموزش‌های لازم به هنرمندان برای حضور قوی‌تر در جشنواره‌های بعدی به نظر کارشناسان این بخش ضروری می‌رسد.

یکی از اعضای هئیت داوران این جشنواره با بیان اینکه جشنواره تئاتر استان زنجان دور از انتظار بود، افزود: ای کاش آموزش در تئاتر شهرستان‌ها جدی گرفته شود.

سعید داخ با اشاره به اینکه در حال حاضر پارامترهای روز دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: به نظر می‌رسد هنوز در زنجان به این پارامترها توجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تئاتر زنجان باید با متد روز فعالیت کند، گفت: ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه می‌تواند موثر باشد.

این بازیگر سینما و تئاتر با اشاره به اینکه در حال حاضر تئاتر مشکلات زیادی دارد، ادامه داد: مهم‌ترین مشکل در زمینه متن نمایش‌ها است.

وی با بیان اینکه متاسفانه نمایش خوب نوشته نمی‌شود، عنوان کرد: این امر موجب کاهش کیفیت آثار ارائه شده در جشنواره‌ها به ویژه جشنواره‌های استانی می‌شود.

یک هنرمند پیشکسوت زنجانی نیز مشکلات مالی را از مهم‌ترین مشکلات گروه‌های تئاتر عنوان کرد و گفت:‌ باید برای حل مشکلات تئاتر اقدامات جدی انجام شود.

سهامی با اشاره به اینکه استفاده از تجربیات پیشکسوتان می‌تواند سبب ارتقای تئاتر شود، ابراز داشت: باید از بازیگران پیشکسوت نیز در جشنواره‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر استان زنجان خاطرنشان کرد: همه گروه‌های شرکت‌کننده در این جشنواره زحمات بسیاری را متحمل شدند.

این بازیگر تئاتر تصریح کرد: گروه‌های تئاتر نیازمند استفاده از تجربه و راهنمایی پیشکسوتان هستند تا آثار مطلوبی را در جشنواره‌ها ارائه کنند.

وی با اشاره به فعالیت انجمن تئاتر استان زنجان یادآور شد: این انجمن فعالیت‌های مطلوبی در استان دارد.

یکی از هنرمندان جوان شهرستان طارم نیز با اشاره به ضرورت نگاه جامع به جشنواره تئاتر استان زنجان افزود: این تب و تاب تنها تا چند روز آینده وجود دارد و بعد از آن خاموش و تا سال بعد خبری از گروه‌های تئاتر نمی‌شود.

علی عماری با بیان اینکه هنرمندان تئاتر در طول سال اجرا ندارند، خاطرنشان کرد: گروه‌ها تنها برای حضور در جشنواره خود را آماده می‌کنند.

وی ادامه داد: برای اجرای تئاتر خوب باید اجراها تکرار شده و در طول سال به این امر توجه شود، باید جشنواره در خدمت تئاتر باشد، نه تئاتر در خدمت جشنواره، چراکه این امر مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد.

این هنرمند سطح کیفی اجراها در این جشنواره را پایین دانست و گفت: در طول 10 سال گذشته وضعیت تئاتر به همین منوال بوده و تاکنون مشکلی در این زمینه حل نشده است.

وی بر ضرورت ارائه آموزش‌های لازم به هنرمندان تئاتر تاکید و اضافه کرد: نیروهای جوان باید در کنار پیشکسوتان به بالندگی تئاتر کمک کنند.

عماری نداشتن سالن تئاتر استاندارد را از دیگر مشکلات دانست و بیان داشت: سالن‌های استاندارد نه تنها در زنجان بلکه در شهرستان‌ها نیز وجود ندارد.

وی بر ضرورت شناسایی نقاط ضعف و قوت تئاتر استان از سوی کارشناسان تاکید کرد و افزود: با چنین وضعیتی هیچ گروهی از زنجان در جشنواره فجر نمی‌تواند حضور یابد.

محمود محمدی که به عنوان بازیگر اول نقش مرد این جشنواره انتخاب شد نیز اظهار داشت: مشکلات مالی هنرمندان بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات تئاتر استان زنجان مطلوب نیست، تصریح کرد: ضروری است مشکلات هنرمندان حل شود.

این هنرمند زنجانی با اشاره به بازی در نمایش‌های اوژن و تکه‌های گمشده ماندانا در گزارش شاه‌کشی افزود: در یک نمایش نقش جدی و رئال داشتم و در بازی دیگر طنز بازی کردم.

محمدی در خصوص توصیه خود به هنرمندان تئاتر گفت: هنرمندان باید اطلاعات خود را در زمینه تئاتر افزایش داده و در برابر مشکلات دلسرد نشوند تا موفقیت‌های لازم را کسب کنند.

البته مشکلات تئاتر استان زنجان تنها به تجهیزات و امکانات مربوط نمی‌شود، بلکه عدم حمایت از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشکلات این گروه‌ها افزوده است.

عدم اجرا در طول سال و عدم ارائه آموزش‌های لازم به هنرمندان از دیگر مشکلاتی است که هنرمندان زنجانی از آن رنج می‌برند.

فارس امیدوار است این گزارش تلنگری برای مسئولان فرهنگی برای تقویت گروه‌های تئاتر در استان باشد.

انتهای پیام/73003/ن30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول