اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تئاتر هنر مهجور چهارمحال و بختیاری / جشنواره‌ای که به صحنه تنش مبدل شد

چندی پیش شهرکرد میزبان بیست و پنجمین جشنواره استانی تئاتر بود، جشنواره‌ای که می‌توانست در راستای ارتقای فرهنگی این استان نقش بسزایی داشته باشد ولی به دلیل اعتراض برخی از شرکت‌کنندگان به رای داور به صحنه تنش مبدل شد.

تئاتر هنر مهجور چهارمحال و بختیاری / جشنواره‌ای که به صحنه تنش مبدل شد

به گزارش خبرگزاری فارس تئاتر حدود 100 سال است به شکل جدید به ایران آمده است و در همه این سال‌ها هم تحت فشارهای گوناگون بوده است و از آنجایی که تئاتر مفاهیم ارزشمند بشری، اخلاقی و فرهنگی را عنوان می‌کند می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای سطح فرهنگ جامعه داشته باشد.

چندی پیش شهرکرد میزبان بیست و پنجمین جشنواره استانی تئاتر بود جشنواره‌ای که می‌توانست در راستای ارتقای فرهنگی استان نقش بسزایی داشته باشد ولی به دلیل اعتراض برخی از شرکت‌کنندگان به رای داور به صحنه تنش مبدل شد و ناراحتی جمع کثیری از اهالی هنر را که به شدت متاثر شده بودند، در پی داشت، در همین راستا و برای ریشه‌یابی برخی از مشکلات عرصه هنر فاخر تئاتر با برخی از هنرمندان گفت‌و‌گویی صورت پذیرفته که بدین شرح است:

اتفاق مراسم اختتامیه به دلیل اختلاف سلیقه رخ داد

اکبر دانیالی یکی از هنرمندان تئاتر استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد ‌تئاتر این استان را نیازمند توجه مسئولان دانست و گفت: متاسفانه این هنر ارزشمند در این استان مظلوم واقع شده و به شکل حرفه‌ای به آن پرداخته نمی‌شود.

دانیالی از برگزیده شدن نمایش «تمام من!.....همه عدو» در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری خبر داد و خاطر نشان کرد: این نمایش کاری از گروه نمایش ایل از شهرستان لردگان است و توانست جایزه بهترین کارگردانی و رتبه اول بازیگری را کسب کند.

این هنرمند لردگانی دوری بسیاری از نخبگان از عرصه تئاتر استان چهارمحال و بختیاری را باعث ایجاد خلاهایی در تئاتر برشمرد و اذعان داشت: فقدان هنرمندان قوی که جایگاه مشورتی و مدیریتی موثر داشته باشند، شدیدا احساس می‌شود چرا که بسیاری از نمایش ها و آثار هنری به جای اینکه در این استان ساخته و اجرا شود به سمت خارج از استان هدایت می‌شود.

وی مهم‌ترین دلیل رو به‌ رشد نبودن تئاتر این استان را در ضعف مدیریتی قلمداد کرد و تاکید کرد: من با داشتن سابقه حضور دو دهه‌ای در تئاتر نگران آینده این هنر با ارزش در این استان هستم، معتقدم باید مسیرهای رونق یافتن و معرفی این هنر غنی گشوده شود.

دانیالی با اشاره به تشنج به وجود آمده در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری، ابراز داشت: در این جشنواره هنرمندان شهرستان‌های شهرکرد، فارسان و لردگان حضور داشتند که همه سال‌ها خاک صحنه خورده‌اند، هنرمندان حقیقی با عشق به هنر کار می‌کنند و به مسائل جانبی جشنواره نمی‌اندیشند، هنرمندان تئاتر این استان هنر را دغدغه خود می‌دانند و به نظر داور احترام و ارزش ویژه قائل هستند و اتفاق آن روز در مراسم اختتامیه به دلیل اختلاف سلیقه رخ داد، مسئولان برگزاری جشنواره‌های این چنینی باید از بروز تنش جلوگیری کنند تا بازتاب ناخوشایندی در سطح کشور بروز نکند و ارزش هنر و هنرمندان این خطه زیر سئوال نرود.

* فضای موضوعی جشنواره  تئاتر چهارمحال و بختیاری محدود است

فرشید بزرگ‌نیا یکی دیگر از هنرمندان تئاتر این استان حال و هوای تئاتر چهارمحال و بختیاری را بی‌رمق برشمرد و گفت: متاسفانه نمایش‌هایی که در چند سال اخیر روی صحنه می‌رود، موضوعاتی کلیشه‌ای دارد که عرصه فعالیت را برای هنرمندان محدود ساخته است.

وی با بیان اینکه تئاتر یک هنر ماندگار است، تصریح کرد: موضوعیت پیدا کردن فعالیت‌های هنری به ویژه در عرصه تئاتر یکی از دلایل کاهش فعالیت هنرمندان تئاتر این استان است و به علاوه اکثر آثار هنری که این روزها ساخته می‌شود بر اساس سفارش برخی از دستگاه‌ها تولید می‌شود و حاصل ذوق و علاقه هنرمند و نیاز و موضوعات به روز مطرح کشور نیست.

بزرگ‌نیا اعتراض هنرمندان به رای داور در بیستمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری را تاسف‌بار ارزیابی کرد و یادآور شد: تئاتر عرصه ارسال پیام است و هنرمندان رسولان این صحنه ارزشمند هستند، همه باید به رای داور احترام بگذارند و اگر اعتراضی هم دارند باید از مجرایی قانونی وارد شوند و ایجاد فضای خصمانه و اعتراض و بی‌حرمتی راه حل پسندیده‌ای نیست، شاید برخورد جدی‌تر مسئولان و تعیین محدودیت سخت برای عاملان درگیری و تنش یکی از راهکارهای جلوگیری از تکرار اتفاقات مشابه احتمالی در جشنواره‌های آینده باشد.

* استقبال هنرمندان از جشنواره تئاتر چشمگیر بود

مسئول انجمن‌های هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری از شرکت 8 اثر در جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: در این جشنواره 2 نمایش موفق شدند به جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور راه پیدا کنند و در عرصه گسترده‌تری به رقابت بپردازند.

امید بسیم با بیان اینکه روزانه یک هزار نفر برای تماشای تئاتر در سالن اجرای نمایش حضور می‌یافتند، تاکید کرد:این جشنواره از هفتم تا دهم مهر در شهرکرد برگزار شد و روزانه سه نمایش روی صحنه می‌رفت و با استقبال بی‌نظیر دوستداران هنر روبه‌رو بود.

امید بسیم ادامه داد: در این جشنواره سه نفر به عنوان هیئت داوران و یک منتقد، مسئولیت ارزیابی آثار را بر عهده گرفتند و رسالت خود را با نهایت دقت، و امانت به اتمام رساندند، با این حال اعتراض به نظر هیئت داوران در تمامی جشنواره‌ها طبیعی است و با دید روشن مسئولان سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، برای رشد و اعتلای تئاتر استان اعتبارات خوبی منظور شده است و حمایت خوبی انجام می‌شود.

انتهای پیام/68006/صا40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول