اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

غیبت معنادار بزرگان تئاتر کهگیلویه و بویراحمد در جشنواره استانی

گروه‌های اسم و رسم‌دار تئاتر کهگیلویه و بویراحمد که سال گذشته حضوری پر رنگ در جشنواره تئاتر فجر داشتند امسال به صورت معناداری در جشنواره تئاتر استانی شرکت نکردند.

غیبت معنادار بزرگان تئاتر کهگیلویه و بویراحمد در جشنواره استانی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد با شناختن گروه‌های برتر استانی در حالی به کار خود پایان داد که سه گروه از این استان خود را برای حضور در جشنواره منطقه‌ای تئاتر آماده می‌کنند.

این جشنواره به گفته بسیاری از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر کهگیلویه و بویراحمد متفاوت‌تر از سال‌های گذشته از هشتم تا دهم مهر ماه سال‌ جاری در شهر یاسوج و با حضور داوران اعزامی از سوی دفتر هنرهای نمایشی وزارت ارشاد برگزار شد.

پیشرفت روزافزون تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل افزایش زیرساخت‌های هنرهای نمایشی در سال‌های اخیر و افزایش سواد و آگاهی هنرمندان در کنار توانمندی‌های آنان نویدبخش آینده روشنی برای تئاتر استان است.

افزایش تعداد گروه‌های حاضر در بخش پایانی بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد و ابراز امیدواری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای حضور موفق این گروه‌ها در جشنواره‌های ملی، منطقه‌ای و فجر در کنار فعالیت‌ گروه‌های راه‌یافته به بخش پایانی بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد نشان از برگزاری جشنواره‌ای پویا و با نشاط دارد.

در این جشنواره که 27 کار تولیدی از سراسر استان در بخش پایانی حضور داشتند شش کار به صورت قطعی و دو کار به صورت پیشنهادی از سوی داوران بازبینی و ارائه شد که در پایان هشت گروه به بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد راه‌یافته و خود را برای راه‌یابی به جشنواره‌های ملی، منطقه‌ای و فجر آماده کردند که در نهایت سه کار به جشنواره منطقه‌ای راه یافت.

در این جشنواره که از برخی گروه‌ها و نام‌های بزرگ تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف خبری نیست برخی نام‌ها و گروه‌هایی دیده می‌شوند که اولین حضور خود در جشنواره‌های استانی را تجربه می‌کنند.

در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که از عالی‌ترین جایگاه‌های نمایشی ملی و بین‌المللی است در سال گذشته دو گروه به نمایندگی از استان کهگیلویه و بویراحمد حضور داشتند که امسال و پس از یک سال هیچ خبری از این گروه‌ها حتی در جشنواره تئاتر استانی نیست.

حال این سئوال مطرح است که عدم حضور این گروه‌ها به دلیل افت کاری آن‌ها نسبت به سال گذشته بوده و یا افزایش دانش و بالا بودن سطح کیفی دیگر گروه‌های راه‌یافته به بخش پایانی بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی در سال کنونی است که در صورت افت این گروه‌ها علت و دلیل عقبگرد آن‌ها را باید واکاوی کرد.

حذف برخی گروه‌هایی که در سال گذشته در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشته و جوایز مستقیم تئاتر فجر را برای اولین بار کسب کردند در مقابل راهیابی گروه‌هایی که برای اولین بار تجربه حضور در بخش تولیدی جشنواره استانی را داشتند و اکنون جزو گروه‌های راه‌یافته به جشنواره منطقه‌ای هستند از نکات قابل توجه این جشنواره بود که نشان از نگاه منصفانه، کارشناسانه و بی‌طرفانه داوران بازبینی این دوره از جشنواره تئاتر استانی است.

دخل و تصرف در مباحث تخصصی از حوصله و علم نگارنده خارج بوده و تنها به مباحث کلی و مستند بسنده می‌کنیم که تئاتر کهگیلویه و بویراحمد با همه توانمندی‌ها و قابلیت‌های هنرمندانه و با در نظر گرفتن روند کنونی آیا امسال هم در جشنواره‌های منطقه‌ای و فجر همچون سال گذشته می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

==================

یادداشت از سید امین صداقتی‌نیا

==================

انتهای پیام/2571/م40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول