اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 126 پایگاه صورت می‌گیرد

اجرای برنامه غربالگری اختلالات طیف اوتیسم در کرمان

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: برنامه غربالگری اختلالات طیف اوتیسم از اول مهر ماه سال جاری در شهر کرمان آغاز شده است و تا پایان مهر ماه جاری ادامه دارد.

اجرای برنامه غربالگری اختلالات طیف اوتیسم در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اداره کل بهزیستی استان کرمان به عنوان نهادی تخصصی، حمایتی همواره با هدف پیشگیری از بروز معلولیت‌ها در سطح استان کرمان با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های علمی پیشگیرانه گام‌های مؤثری در راستای جلوگیری از بروز و شیوع معلولیت‌ها طی چند سال اخیر برداشته است.

از جمله این طرح‌ها می‌توان به برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم، طرح غربالگری شنوایی نوزادان و ... اشاره کرد که اخیراً نیز از اول مهر ماه سال جاری برنامه غربالگری اختلالات طیف اتیسم را با محوریت معاونت امور توانبحشی و با همکاری معاونت‌های امور اجتماعی و امور پیشگیری خود در شهر کرمان در حال اجرا دارد.

اجرای طرح غربالگری اتیسم در 5 شهر کشور

رضا عباسی مدیرکل بهزیستی استان کرمان در جمع خبرنگاران توجه و حساسیت مطبوعات و رسانه‌ها را به مباحث اجتماعی به ویژه مسائل پیرامون بهزیستی بسیار مفید اعلام کرد و گفت: مطمئن هستیم برنامه‌های طراحی شده در حوزه‌های مختلف کاری بهزیستی به ویژه فعالیت‌های تخصصی پیشگیرانه به هدف نمی‌رسد مگر با مشارکت اصحاب رسانه که بار اصلی اطلاع‌رسانی این برنامه‌ها و آگاه‌سازی جامعه را از فواید این برنامه‌ها بر دوش می‌کشند.

وی افزود: بی‌شک رسانه‌های جمعی استان کرمان اعم از مطبوعات محلی، مطبوعات سراسری، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی استان در تحقق اهداف بهزیستی نقش مؤثری داشته‌اند.

عباسی تصریح کرد: اخیراً سازمان بهزیستی کشور برنامه غربالگری اختلالات طیف اتیسم را در پنج شهر کشور در حال اجرا دارد که شهر کرمان یکی از این پنج شهر است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: این طرح با هدف غربالگری و شناسایی کودکان دو تا پنج ساله دارای اختلالات اتیسم از اول مهر ماه سال جاری در شهر کرمان آغاز شده است و تا پایان مهر ماه نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اتیسم اختلالی است که رشد و گسترش مهارت اجتماعی و ارتباطی فرد را مختل می‌کند، بیان داشت: این اختلال در افراد مختلف علائم متفاوتی دارد و به صورت کلی در سه حیطه نشان داده می‌شود.

اجرای طرح غربالگری در 126 مرکز شهر کرمان

عباسی رشد اجتماعی، زبان و ارتباط و تفکر و تخیل را سه حیطه مورد نظر اعلام کرد و افزود: برای انجام مداخله و کاهش اثر نانوانی‌ها و افزایش ظرفیت و توانمندی‌های افراد دارای اتیسم روش‌های مختلفی وجود دارد و برای هر یک از آنها مداخلات مختلفی انجام می‌شود.

وی گفت: این برنامه‌ها ممکن است بر افزایش توانایی انجام مهارت‌های زندگی روزمره متمرکز شوند، سطح رفتارهای ارتباطی فرد را ارتقا دهند و یا توانایی تخیل فرد را تقویت کند و یا حتی رفتارهای ناسازگارانه مانند آسیب رساندن به خود و یا به دیگران را تغییر دهند.

عباسی تصریح کرد: با توجه به مطالب و حساسیت ویژه موجود پیرامون اختلالات اتیسم همکاران ما در بهزیستی کرمان، تعداد 120 مهد کودک موجود در سطح شهر کرمان و شش مرکز مشاوره روانشناختی را به عنوان پایگاه‌های ثابت اجرای طرح غربالگری اختلالات طیف اتیسم در نظر گرفته‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: این 126 پایگاه با نصب بنر و پوستر در نقاط مختلف سطح شهر کرمان مشخص هستند که والدین دارای کودک دو تا پنج ساله می‌توانند با در دست داشتن شناسنامه کودک خود به این پایگاه‌ها مراجعه کنند.

وی در زمینه مراحل انجام کار خاطر نشان کرد: طرح غربالگری در سه سطح انجام می‌شود که در مرحله اول غربال والدین با حضور در محل پایگاه و دریافت پرسشنامه مخصوص نسبت به تکمیل آن اقدام و پرسشنامه را تحویل غربالگر می‌دهند.

عباسی افزود: در ادامه و طی یک برنامه زمانبندی شده پرسشنامه‌های جمع‌آوری شده به پایگاه سطح دو در بهزیستی منتقل می‌شود که این پرسش‌نامه‌ها در این پایگاه توسط روانشناسان و مشاوران آگاه تحلیل و بررسی می‌شوند.

انتهای پیام/2446/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول