اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

عطر شهادت در کوچه‌های روستای جواران

یک شهید گمنام دوران دفاع مقدس با حضور سردار سرلشکر قاسم سلیمانی مهمانان ویژه آیین نخستین یادواره شهدای دهستان و عشایر جواران شهرستان رابر تشییع شد.

عطر شهادت در کوچه‌های روستای جواران

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، پیش از ظهر امروز یک شهید گمنام دوران دفاع مقدس با حضور سردار سرلشکر قاسم سلیمانی مهمانان ویژه آیین نخستین یادواره شهدای دهستان و عشایر جواران شهرستان رابر تشییع شد.

عطر شهادت در کوچه‌های روستای جواران

هنوز ساعتی تا آغاز رسمی نخستین یادواره شهدای دهستان و عشایر جواران باقیمانده است، اما محل برگزاری یادواره مملو از حضور پرشور خانواده معزز شهدا و ایثارگران و مردم مؤمن و شهیدپرور بود.

رزم‌نوازان در مسیر برگزاری یادواره حضور داشتند و همزمان با ورود پیکر پاک شهید گمنام شروع به نواختن کردند و پیکر پاک شهید گمنام بر روی دستان مردم همراه با مداحی و سینه‌زنی تا محل برگزاری مراسم تشییع شد.

پیکر پاک شهید گمنام بوی عطر شهادت را در کوچه، پس‌کوچه‌های روستای جواران پراکنده است.

نمایشگاهی با موضوع دفاع مقدس و شهدا در جوار محل برگزاری نخستین یادواره شهدای دهستان و عشایر جواران برگزار شده بود که غرفه‌های این نمایشگاه به عکس‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس، شهدای هسته‌ای، ادوات جنگی و ... اختصاص یافته بود.

برای ورود به محل برگزاری یادواره باید از پل شناوری عبور می‌کردیم که بر روی یک حوضچه آب قرار داده شده بود و پخش صدای درگیری رزمندگان در یکی از عملیات‌های دفاع مقدس حال و هوای جنگ را در ذهن تداعی می‌کرد.

استقبال 7 هزار نفری از یادواره شهدا

حضور جمعیت حدود 7 هزار نفری در یادواره شهدای دهستان و عشایر جواران بسیاری از شرکت‌کنندگان را شگفت‌زده کرده بود به نحوی که مجری برنامه که اجرای بسیاری از یادواره‌های شهدا را بر عهده داشته است به این حضور اشاره کرد و گفت: از این استقبال پرشور ذوق‌زده شده‌ام.

مجری از مردم درخواست کرد تا 14 صلوات را قرائت کرده و به روح پاک شهید گمنام حاضر در مراسم تقدیم کنند.

سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه که وارد مراسم می‌شود، مردم به احترام وی برمی‌خیزند و با شعار «صل علی محمد سرباز رهبر آمد» از این یادگار دوران دفاع مقدس استقبال کردند.

بعضی از کودکان و نوجوانان حاضر در مراسم هم پلاک‌هایی شبیه به پلاک‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس بر گردن آویخته بودند.

گریه‌های جانسوز مادران شهدا در فراق فرزندان رشیدشان

سردار محمدرضا حسنی‌سعدی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان به عنوان نخستین سخنران یادواره شهدای دهستان و عشایر جواران به ایراد خاطرات شهدای روستای جواران پرداخت و در مورد چشم انتظاری مادران شهدا در سال‌های پس از جنگ پرداخت که در هنگام بیان این خاطرات تعدادی از مادران پیر و قد خمیده شهدا با صدای بلند و به صورت جانسوزی به یاد فرزندان شهید خود گریه کردند.

بیا عاشقی را رعایت کنیم

علیرضا منظری‌توکلی نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی هم بعد از اینکه به پیکر پاک شهید گمنام ادای احترام کرد به پشت تریبون رفت و سخنان خود را با این شعر آغاز کرد: بیا عاشقی را رعایت کنیم/ز یاران عاشق حکایت کنیم/از آنان که در خون سفر کرده‌اند/ سفر بر مدار خطر کرده‌اند

وی با بغض و اشک از برگزارکنندگان این آیین و همچنین از حضور مسئولان کشوری، لشکری و استانی در یادواره شهدای دهستان و عشایر جواران قدردانی کرد.

یادواره شهدای دهستان و عشایر جواران با اجرای برنامه هنری، توزیع بروشور و نشریه با موضوع شهدای جواران ادامه یافت.

سردارسرلشکر سلیمانی: من کوچک مردم و خاک پای آنها هستم

سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی هم قبل از ایراد سخنان خود در کنار پیکر پاک شهید گمنام دوران دفاع مقدس حاضر شد و پس از قرائت فاتحه دست خود را بر روی جنازه پاک شهید کشید و آن را به نشانه تبرک بر روی صورت خود گذاشت.

فرمانده نیروی قدس سپاه از اظهار لطف مردم و مسئولان نسبت به خود قدردانی کرد و گفت: من کوچک مردم و خاک پای آنها هستم.

سلیمانی با اشاره به اینکه من فرزند پیرمردی هستم که اکنون در جمع شما حضور دارد، اذعان داشت: خدا، اسلام، انقلاب، امام راحل و مقام معظم رهبری (مدظله)بر ما منت گذاشتند و در برابر عظمت اسلام، ملت و شهدا ذره‌ای نیستم.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمنان در جنگ‌های منطقه برای محدود کردن ایران تصریح کرد: اساس جنگ در لبنان و در جنگ 33 روزه برای محدودیت ایران بود و در فلسطین هم مردم را می‌کشتند و در آن به دنبال منهدم کردن و دور کردن مردم ایران بودند، اما ملت ایران به پیروزی رسیده است.

شهدای دفاع مقدس از تجدید حیات اسلام دفاع کردند

این یادگار دوران دفاع مقدس گفت: هر فرد با انصاف و اهل مطالعه‌ای که بخواهد، درباره دفاع مقدس قضاوتی کند، اعلام می‌دارد اگر این ایستادگی در میدان جمهوری اسلامی در برابر تهاجمات مختلف نبود که منشأ صدور فرهنگ دفاع و ایستادگی شد، این خیزش و بیداری اسلامی هرگز محقق نمی‌شد.

وی با بیان اینکه رهبری، مردم و مذهب از عوامل مؤثر در پیروزی بزرگ و شگرف ملت ایران در دفاع مقدس است، عنوان کرد: همانگونه که شهدای دوران پیامبر و ائمه اطهار (ع) از بنا و موجودیت اسلام دفاع کردند، شهدای دفاع مقدس هم از تجدید حیات اسلام دفاع کردند.

سلیمانی بیان داشت: در دوران دفاع مقدس در یک طرف رهبری مانند امام خمینی (ره) بود که اگر همه صحیفه نور را بررسی کنید یک اظهار نظر و رفتار متفاوت با دستورات دینی نمی‌بینید و در سوی دیگر صدام بود که هنوز گورهای دسته جمعی وی تمام نشده و کسی که ملت خود را در حلبچه بمباران شیمیایی کرد و تل‌های جنازه مردم و کودکان را بر جای گذاشت.

وی ابراز داشت: افرادی مانند صدام ملت خود را به خاک سیاه نشاندند و مفتضحانه سقوط کردند و در نهایت به سیاه‌چال‌ها و گودال‌ها پناه بردند و دیدید که صدام را کسانی که از او حمایت می‌کردند با چه وضعی بیرون کشیدند و بعد وی را دار زدند و این‌ها عبرت و درس‌های بزرگی در برابر چشمان ماست.

فرمانده نیروی قدس سپاه در تشریح نقش ملت در پیروزی دوران دفاع مقدس گفت: یک ارتش هر قدر هم قدرتمند باشد، امکان شکست دادن آن هست و کما اینکه در جنگ‌های چند ساله اخیر نیز مشاهده کردیم که ارتش‌های دارای قدرت‌های افسانه‌ای و با تکنولوژی متحیر کننده در برابر ملت‌های عادی با امکانات عادی شکست خورده‌اند.

احترام جهان به رئیس جمهور ایران به علت پایداری ملت ما است

سلیمانی بیان داشت: آن چه می‌ماند و تاثیر عمیقی در پی دارد، پایداری ملت است و ارتش هم بخشی از ملت به شمار می‌رود که ملت ما از آن بهره دارند و سایر کشورهای غربی از آن بی‌بهره هستند.

وی در تشریح نقش مذهب عنوان کرد: ملتی که تاسوعا و عاشورا و سایر الگوهای دینی را دارد و پایبند به آیات قرآن و به دنبال عملی کردن آن‌ها در زندگی و جامعه خود است و ملتی که ائمه را دارد و از چنین مذهب پرباری برخوردار است در همه صحنه‌ها پیروز است.

این یادگار دوران دفاع مقدس بیان داشت: هم‌اکنون جلسات شهدا پرنقش‌ترین، بهترین، منسجم‌ترین و پرتاثیرترین جلسات است و اعتقاد دارم، شهدای ما بعد از شهدای صدراسلام، افضل بر همه شهدای تاریخ هستند.

سلیمانی اذعان داشت: احترام جهان به رئیس‌جمهور ایران، خضوع دشمن و این حرف‌هایی که می‌زنند به علت مقاومت و پایداری ملت ایران است و اگر فداکاری و حضور شما ملت نبود این اتفاق در تاریخ نمی‌افتاد.

وی با اشاره به ده‌ها هزار مجروح شیمیایی در ایران ابراز داشت: این مجروحان شیمیایی حاصل تفکری است که در غرب وجود دارد.

آمریکا 3 تریلیون دلار خرج جنگ در عراق کرد

سلیمانی با اشاره به انباشت تکنولوژی و سلاح برای ارتش‌ها در شرق و غرب ابراز داشت: ارتش آمریکا 700 میلیارد دلار بودجه نظامی دارد که به اندازه بودجه هشت سال ایران است.

این یادگار دوران دفاع مقدس عنوان کرد: ارتش آمریکا با 700 میلیارد دلار بودجه در افغانستان و عراق چه دستاوردی داشت و یا ارتش رژیم صهیونیستی که پایه این رژیم است و به نظام سرباز شهروندی معروف است و هر چه تکنولوژی جدید بود به این نظام داده است در جنگ 22 روزه، 33 روزه و ... در برابر سازمان عادی و مردمی در لبنان شکست خورد.

سلیمانی گفت: حدود 3 تریلیون دلار خرج جنگ در عراق کردند، اما ارتش آمریکا نتوانست برای یک پرواز خود در عراق مصونیت بگیرد و با افتضاح از عراق خارج شد.

فرمانده نیروی سپاه قدس با اشاره به اینکه دشمنان برای محدود کردن، منزوی کردن و منهدم کردن ملت ایران تلاش کردند، تصریح کرد: نتیجه تمام جنگ‌ها در منطقه پیروزی ملت ایران بود.

سلیمانی در پایان خطاب به دشمنان گفت:‌ معنویت، کلام حق رهبری، پایمردی مردم ایران و تاثیر آن بر ملت‌های دیگر اساس پایداری بود و شما شکست خوردید و ملت ایران پیروز شد.

کتاب شهدای جواران رونمایی شد

رونمایی از کتاب شهدای جواران و تجلیل از خانواده شهدا از دیگر برنامه‌های آیین نخستین یادواره شهدای دهستان و عشایر جواران بود.

==============

گزارش از مهسا حقانیت

==============

انتهای پیام/80019/ل40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول