قباد محمدی شیخی در گفتوگو با خبرنگار فارس در دانشگاه یاسوج در خصوص نرمش قهرمانانه اظهار کرد: دفاع ما از حیث اینکه مصداق یک حقیقت فطری دوست داشتن وطن است و از حیث داشتن جنبههای عرفانی و معنوی و دینی امری مطلوب و مقدس است.
محمدی در تعریف از دفاع اینگونه توضیح میدهد که هرگاه بر خلاف موازین عقل و شرع، تعدی صورت گیرد موضعی که طرف مورد تعدی اتخاذ میکند دفاع نام دارد.
این دانشآموخته مبانی نظری اسلام در تعیین شاخصها و معیارهای دفاع خاطرنشان کرد: دفاعی که تابع عقل و شرع باشد و دارای سه عنصر عزت، حکمت و مصلحت بوده بهترین نوع دفاع است و اصالتا هر موضعگیری در برابر تجاوز اگر با این شرایط نباشد دفاع نخواهد بود.
وی افزود: دفاع تابع جنگ است از آن جا که جنگ به دو نوع درونی و بیرونی و به عبارتی به "اکبر" و "اصغر" تقسیم میشود و جنگ بیرونی یا اصغر نیز به سخت و نرم تقسیم میشود، دفاع تنها در حالت جنگ سخت معنا پیدا نمیکند بلکه همه لحظات زندگی انسان نیاز به دفاع دارد.
عضو هیئت علمی در دانشگاه یاسوج در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان این دفاع را در حوزه شخصی و انسانی لحاظ کرد؛ ابراز داشت: در حوزه جنگ بیرونی و اصغر دو جنبه وجود دارد: یکی جنبه شخصی و دیگری جنبه عمومی در این صورت اگر جنبه شخصی و عمومی تعارض پیدا کنند، جنبه عمومی ترجیح پیدا میکند.
محمدی تصریح کرد: در حوزه جنگ درونی انسان همیشه در حالت دفاع شخصی است که اگر در این جنگ به دفاع بپردازد و پیروز شود در جنگ بیرون نیز بهترین تصمیم را میگیرد.
وی در ادامه گفت: به عبارت بهتر اگر کسی در جهاد اکبر پیروز شود در حل تعارضات شخصی و عمومی در جنگ اصغر نیز موفق میشود.
این استاد دانشگاه در ادامه ضمن اعلام این که دفاع همیشه در آیین ما ادامه خواهد داشت عنوان کرد: از آن جا که جهاد را به به جهاد اکبر و جهاد اصغر، و جهاد اصغر را به نرم و سخت تقسیم کردیم همه زندگی انسان خالی از دفاع نخواهد بود.
وی در گریزی به بحث نرمش قهرمانانه که چندی است بحث رسانهها و مطبوعات شده اظهار کرد: در بعد سخت افزاری جهاد بیرونی یا جهاد اصغر، تمام حیات انسان میتواند نرمش قهرمانانه محسوب شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج یادآور شد: نرمش قهرمانانه ریشه در آموزههای تقیه و استتار دارد که جهاد بسیار پیچیدهای است و ثمره نهایی آن حفظ کیان مذهب تشیع است.
انتهای پیام/2571/س40/پ3003