اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری :

انجام پروژه‌های پژوهشی یکی از دغدغه‌های سازمان محیط زیست است

مدیرکل سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: انجام پروژه‌های پژوهش یکی از دغدغه‌های همیشگی سازمان محیط زیست این استان بوده است.

انجام پروژه‌های پژوهشی یکی از دغدغه‌های سازمان محیط زیست است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مناطق حفاظت شده که در ایران در تمامی استان‌ها به ویژه مناطق زاگرس نشین کشور به چشم می‌خورد برای زندگی و دوام و بقای ما اهمیت دارند. اما جدا از این، پارک‌های ملی و دیگر مناطق حفاظت شده ذخیره‌گاه ژنتیکی یک سرزمین محسوب می‌شوند. همچون بانک‌ها که ذخیره گاه اموال یک فرد یا جامعه محسوب می‌شود و آسیب به آن آسیب مستقیم به افراد است. مناطق تحت حفاظت منابع بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی هستند که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم مورد استفاده انسان‌ها قرار می‌گیرند. استان چهارمحال و بختیاری نیز که با داشتن موقعیت جغرافیایی و اقلیم ویژه دارای محیط زیست بکر و با ارزش است بیشتر از هر جایی نیاز دارد که همگان بر اهمیت و ارزش حفاظتی آن پی ببرند.

در همین راستا و در پیرامون راه‌های حفظ و حراست از محیط زیست این استان با مدیرکل سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری گپ و گفتی داشتیم که بدین شرح است:

سعید یوسف‌پور درباره تعداد پاسگاه‌هایی که از عرصه محیط زیست این استان پاسداری می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر 14 پاسگاه محیط‌بانی به صورت ثابت و  دو پاسگاه موقت در مناطق حفاظت شده هلن و تالاب چغاخور فعال هستند. همچنین برای حفاظت بیشتر از مناطق تحت پوشش ساختمان مرکز مدیریتی در منطقه حفاظت شده هلن در حال ساخت است که تاکنون 95 درصد پروژه به اتمام رسیده و از سوی دیگر پاسگاه محیط بانی معدن نیز که در اثر زلزله تخریب شده بود بازسازی شد.

فارس: چند نیروی انسانی و محیط ‌بان در سازمان محیط زیست چهارمحال و بختیاری خدمت می‌کنند؟

یوسف پور: در سال‌های گذشته تعداد پست سازمانی این سازمان 83 نفر بود ولی خوشبختانه با تلاشی که سال قبل انجام شد این تعداد به 385 نفر افزایش یافت و در نظر داریم برخی از شهرستان‌ها مانند شهرستان شهرکرد، کوهرنگ و کیار که بعضا تشکیلات ندارند و شهرستان‌‌های جدیدالتاسیس مانند بن و سامان را ساماندهی کنیم.

فارس: در استان چهارمحال و بختیاری چند تالاب وجود دارد؟

یوسف پور: در این استان حدود هفت تالاب وجود دارد که از جمله آنان می‌توان به تالاب گندمان، چغاخور، علی‌آباد، سولگان، چاله‌تر، چاله خشک و دهنو اشاره کرد اما متاسفانه تالاب دهنو به دلایل مختلف عملا حیاتش با اختلال روبرو شده و دیگر آبی در این تالاب وجود ندارد.

فارس: آیا تا به حال هیچ کدام از تالاب‌ها به ثبت جهانی رسیده‌اند؟

یوسف پور: بله، تالاب جغاخور در سالیان گذشته به ثبت جهانی رسیده است و در تلاش هستیم تا پایان سال جاری تالاب گندمان را نیز به ثبت برسانیم زیرا این تالاب جزو پنج کاندیدای ثبت کنوانسیون رامسر معرفی شده است. همچنین امیدواریم ذخیره‌گاه زیست کره سبزه‌کوه و تنگ صیاد نیز که هم‌اکنون در دستور کار سازمان است نیز به ثبت جهانی برسد و اقدامات رضایت بخشی در این زمینه صورت پذیرفته، در واقع اگر بتوانیم مناطقی از این استان را به ثبت جهانی برسانیم حمایت فرهنگی، اقتصادی، فنی و آموزشی سازمان یونسکو را جلب خواهیم کرد.

فارس: نقش سازمان‌های مردم نهاد در حفاظت از محیط زیست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یوسف پور: سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد بازوان پرقدرت حمایتی سازمان محیط زیست هستند و درحال حاضر 12 تشکل و سمن شناسنامه دار در استان با ما همکاری سازنده و اثرگذار دارند.

فارس: آیا در این استان موزه حیات طبیعی وجود دارد، برنامه شما در این راستا چیست؟

یوسف پور: بله، موزه حیات طبیعی و دفتر مطالعات کوهستان در منطقه تنگه صیاد پذیرایی مردم طبیعت دوست استان است اما به دلیل اینکه ساختمان موزه هنوز تکمیل نهایی نشده به صورت محدود به گردشگران و مراکز آموزش و علمی استان خدمت رسانی دارد. البته تابستان امسال طرح ملی محیط یار با همکاری آموزش و پرورش استان در اوقات فراغت با هدف پرکردن اوقات فراغتی سودمند و زمینه‌سازی برای آشنایی هر چه بهتر کودکان با طبیعت و محیط زیست چهارمحال و بختیاری دراین مکان برگزار شد و این سازمان برای همکاری بخش‌های خصوصی در ایجاد و ساخت موزه استقبال خواهد کرد.

فارس: تا چه میزان حوزه پژوهش و تحقیق دغدغه این سازمان است و تا به حال چقدر به این زمینه پرداخته شده است؟

یوسف پور: نگاه ما به پژوهش این است که رویکرد در این حوزه باید کاربردی و گره‌گشا باشد و در همین راستا سال گذشته چندین پروژه بزرگ پژوهشی در این سازمان انجام شد که از جمله این طرح‌ها می‌توان به پروژه شاخص شناسایی منابع آلاینده در رودخانه زاینده‌رود نام برد. رودخانه زاینده رود یک ثروت عظیم ملی است در نتیجه ما این رودخانه با ارزش را از محل اعتبارات سازمان از سرچشمه رودخانه تا باتلاق گاوخونی از نظر آلایندگی مطالعه کردیم و همچنین  اثرات زیست محیطی پروژه‌های انتقال آب بین حوزه‌ای نیز بررسی شد که به تدوین دستورالعمل ملی در مورد انتقال آب بین حوزه‌ای منجر شد.

فارس: آیا در زمینه‌های پژوهشی با سازمان‌های بین المللی نیز همکاری داشته‌اید؟

یوسف پور: در سال 2002 زمینه همکاری سازمان محیط زیست استان در یک پروژه بین‌المللی با جی .ای. اف تسهیلات سازمانی و همکاری دفتر عمران سازمان ملل فراهم شد و هم‌اکنون نیز ادامه دارد رویکرد این مطالعه حفظ تنوع زیستی در محیط زیست و تامین معیشت مردم و هدف عمده آن کسب یک تجربه مدیریتی و الگوسازی برای دستگاه‌ها، مردم و تشکل‌ها است.

گفت‌وگو از: مریم پوراعتمادی

انتهای پیام /68006/س/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول