اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با آغاز فصل پاییز

بیماری آبله را جدی بگیرید

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیماری آبله با آغاز فصل پاییز در جمعیت دامی شیوع پیدا می‌کند که دامداران باید این بیماری را جدی بگیرند.

بیماری آبله را جدی بگیرید

مهدی بماندشتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: با شروع فصل سرما به دلیل نبود امکانات کافی نسبت به تامین محل مناسب برای نگهداری دام‌ها بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های تنفسی در دام‌ها دیده می‌شود.

وی افزود: همچنین بیماری آبله در جمعیت دام سبک از جمله مشکلاتی است که در فصل سرما با جا‌به‌جایی دام‌ها برای تامین غذای مورد نیاز و نگهداری آنها به صورت جمعی در مکان‌های کوچک ایجاد و منتشر می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج عنوان کرد: بیماری آبله از جمله بیماری‌های ویروسی است که جمعیت دامی را با انتشار سریع در معرض خطر قرار داده و مخاطرات بهداشتی و زیان‌های اقتصادی فراوانی را برای صنعت دامپروری به دنبال دارد.

بماندشتی ابراز داشت: ویروس عامل بیماری توسط باد جابه‌جا می‌شود و نقل و انتقال دام آلوده و همچنین پشم و پوست حیوان آلوده می‌تواند منشأ گسترش بیماری باشد.

این مسئول بیان داشت: از نشانه‌های این بیماری می‌توان به وجود تاول در روی پستان و نقاط کم موی بدن، سقط جنین در دام‌ها به دلیل تب شدید، تلفات در بره‌ها و بزغاله‌ها و ضایعات ریوی و احشایی اشاره کرد.

بماندشتی تصریح کرد: نقل و انتقال دام‌ها که بیشتر به صورت غیرمجاز و بدون هماهنگی با دامپزشکی انجام می‌گیرد، انتشار سریع‌تر بیماری‌های مسری و مخاطرات بهداشتی را به‌ دنبال دارد.

وی از دامداران خواست تا با همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون از جابه‌جایی غیر ضروری دام بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کرده و حتی‌الامکان دام بیمار را از سایر دام‌ها جدا نگهدارند تا از سرایت بیماری به سایر دام‌ها جلوگیری شود.

بماندشتی افزود: به منظور پیشگیری از این بیماری از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 27 هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله مایه‌کوبی شده‌اند و برای افزایش سطح آگاهی دامداران در مورد بیماری‌های دامی هشت کلاس آموزشی در دو بخش مرکزی و نگین‌کویر شهرستان فهرج برگزار شده است.

انتهای پیام/80013/ق30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول