اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر:

قانقاریا از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی دام است

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر گفت: بیماری قانقاریا یکی از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی دام است که توسط باکتری‌های خانواده کلستریوم بروز می‌کند که واکسیناسیون منظم گله و استفاده از داروهای ضدانگل مهم‌ترین راه‌ کنترل این بیماری است.

قانقاریا از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی دام است

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نرماشیر اظهار داشت: از جمله عوامل پیشگیری کننده بیماری قانقاریا در جمعیت دامی علاوه بر رعایت بهداشت جایگاه دام، رعایت ضوابط و مقررات قرنطینه‌ای، جابه‌جایی دام و استفاده از داروهای ضد انگلی داخلی به‌طور مرتب و با مشاوره دامپزشک است.

وی افزود: دو کلاس آموزشی ویژه دامداران در راستای کنترل و پیشگیری از این بیماری ویژه عشایر در دو بخش مرکزی و روداب نیز برگزار شد.

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر گفت: بیماری قانقاریا یا سیاه‌مرض یکی از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی دام است که توسط باکتری‌های خانواده کلستریوم بروز می‌کند و مستعد کننده رشد و تکثیر این گونه باکتری‌ها وجود شرایط بی‌هوازی است.

جعفری تصریح کرد: در این بیماری با تخریب بافت کبد دام توسط انگل‌های کبدی ازجمله فاسیولا، دیکروسلیوم و ... و ایجاد شرایط بی‌هوازی در این بافت شرایط برای رشد و تکثیر این باکتری فراهم و پس از تولید توکسین توسط این باکتری‌ها در کبد به دیگر اندام‌های بدن از طریق خون نیز فرستاده شده و با تاثیر بر روی سلول‌های اندوتلیال عروق خونی موجب پرخونی و خونریزی می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر مهم‌ترین راه‌های کنترل این بیماری را واکسیناسیون منظم گله و استفاده از داروهای ضدانگل دانست و گفت: دامداران هر چه سریع‌تر با مراجعه به مرکز بخش خصوصی شهرستان نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه بیماری قانقاریا اقدام کنند.

انتهای پیام/80026/ط20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول