اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت قزوین:

شهدای گمنام احیاگر شهرها هستند

امام جمعه موقت قزوین گفت: حضور شهدای گمنام در شهرها، به فضای شهر روح زندگی می‌بخشد؛ چراکه آنان منشأ خیر و حیات هستند.

شهدای گمنام احیاگر شهرها هستند

حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین شهدای گمنام را احیاگر شهرها دانست و اظهار کرد: همچنان که با قرار گرفتن شهدای گمنام در دانشگاه، این مکان زنده می‌شود، حضور این شهدای گرانقدر در شهرها، به فضای شهر نیز روح زندگی می‌بخشد؛ چراکه آنان منشأ خیر و حیات هستند.

عابدینی با اشاره به زنده خواندن شهدا در قرآن کریم افزود: خداوند در سوره بقره با به کار بردن فعل «لا تقولو» به معنای «نگویید»، مردم را از مرده نامیدن شهدا نهی می‌کند و علاوه بر آن در سوره آل عمران به صورت جدی‌تر و با استفاده از فعل «لا تحسبن» به معنای «مپندارید»، این مفهوم را به افراد منتقل می‌کند که نه تنها نباید شهدا را مرده بخوانند بلکه این معنای غلط حتی به ذهن و مخیله آنان نیز نباید خطور کند.

وی ادامه داد: با فهم قرآنی این معنا، می‌توان دریافت که این شهدا به عنوان افرادی زنده، در هر جا قرار بگیرند، زندگی می‌آفرینند.

*آوازه شهدای گمنام در ملکوت اعلی بلند است

نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان قزوین تصریح کرد: شهدای گمنام از نظر مردم این دنیا گمنام هستند؛ اما در واقع آوازه آنان در ملکوت اعلی بلند است و همه عالم غیب و ملکوت آن‌ها را می‌شناسد.

عابدینی اذعان کرد: به کار بردن عبارت منشأ حیات شعار نیست و از آنجا که شهدا راه و پیامی داشتند، مروج مکتبی بودند و خون خود را نثار آبیاری شجره طیبه کردند، هر شخصی با قرار گرفتن در سایه این درخت پرثمر، از حیاتی بهره‌مند می‌شود که خداوند زنده و پاینده برای انسان‌ها روزی کرده است.

وی بیان کرد: جایگاه تمام شهدا والاست؛ اما شهدای گمنام به واسطه مظلومیت ویژه خود شهدا و خانواده‌های چشم به راه آنان، از عنایت و لطف خداوند متعال بهره‌مندتر هستند که امید می‌رود همه مردم به وسیله آنان مشمول توجه خداوند قرار گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین اظهار کرد: در زمان تدفین پنج شهید گمنام در این دانشگاه، عده‌ای به دلیل نداشتن درک درست از جایگاه شهدا و احیاگری آنان، با اعلام اینکه دانشگاه قبرستان نیست، با تدفین آنان مخالفت می‌کردند.

عابدینی گفت: این در حالی است که شهید به عنوان احیاگر جامعه، برای تبدیل کردن دانشگاه به قبرستان نیامده و یک مکان، زمانی قبرستان است که گناه و غفلت از خدا در آنجا باشد.

وی با بیان اینکه شهدا برای خارج کردن جامعه از قبرستان غفلت بیرون آمده‌اند و به تعبیری با این کار، جامعه را زنده می‌کنند، ادامه داد: پس از گذشت چند سال از تدفین شهدای گمنام در دانشگاه امام خمینی(ره)، مزار آنان به کانون معنویت برای تمام اهالی دانشگاه تبدیل شد و برخی از مخالفان با تدفین آنان، خواستار خدمت به این شهدا شدند.

این مسئول یادآور شد: این موضوع، مصداق احیای افراد مرده و نشان دادن راه امام حسین(ع)، کربلا، ولایت، اهل بیت(ع) و قرآن کریم است.

انتهای پیام/77011/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول