اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان خبر داد

برگزاری جلسات مستمر برای تسهیل سرمایه‌گذاری در گلستان

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: جلسات پنجره واحد سرمایه‌گذاری به صورت مستمر هر هفته در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری با حضور نمایندگان تام‎الاختیار 16 دستگاه اجرایی مرتبط با سرمایه‌گذاری برگزار می‎شود.

برگزاری جلسات مستمر برای تسهیل سرمایه‌گذاری در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر مکررا بر جنگ اقتصادی که دشمنان در مقابله با پیشرفت‌های روزافزون مردم ایران در پیش گرفته‌اند، تاکید و همواره راهکارهای مقابله با آن را به شیوه‎های مختلف گوشزد کرده‌اند.

نامگذاری‌ سال‌ها اخیر به نام سال «اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف، کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی و تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی» و «حماسه اقتصادی» بوده است، ایشان همچنین در فرمایشات دیگر «اقتصاد مقاومتی» را یکی از راهکارهای عبور از جنگ اقتصادی دشمنان و این مقطع حساس و سرنوشت‌‎ساز کشور اعلام کردند. 

«اقتصاد مقاومتی» یعنی تشخیص نقاط ضعف و تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن ضرباتی که دشمنان از این نقاط به ما وارد می‎کنند و مسئولان استانی نباید با بهانه‌های کشوری بودن برخی مسائل اقتصادی از زیر بار مسئولیت خود در حوزه زیر نظر شانه خالی کنند.

مسئولان با شناخت وظایف خود در «اقتصاد مقاومتی» باید به وظیفه‎ای که در قبال خون شهدا و در اجرای منویات مقام معظم رهبری دارند، عمل کنند و نتیجه آن رفاه و معیشت مردم باشد.

در همین راستا برای آشنایی بیشتر مخاطبان با اقدامات مسئولان اقتصادی استان در اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری در سال «حماسه اقتصادی» گفت‎وگوی تفصیلی با قدرت‎الله عابدی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان ترتیب دادیم که نظر خوانندگان را به این گفت‎وگو جلب می‎کنیم:

*مدیریت ارشد استان برای تسهیل در امر سرمایه‎گذاری چه تدابیری اندیشیدند؟

عابدی: به منظور تمرکز امور سرمایه‌گذاری و حسب ابلاغ استاندار در اسفند ماه 1390، متقاضیان سرمایه‌گذاری بالای 10 میلیارد ریال، برای اخذ موافقت اولیه ایجاد سرمایه‌گذاری به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان معرفی می‎شوند.

جلسات پنجره واحد سرمایه‌گذاری به صورت مستمر در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری با حضور نمایندگان تام‎الاختیار 16 دستگاه اجرایی مرتبط برای تسهیل در امر سرمایه‎گذاری در استان برگزار می‎شود.

*برای آشنایی سرمایه‎گذارانی که تمایل به سرمایه‎گذاری در این استان دارند، چه اقداماتی صورت گرفته است؟

عابدی: تعداد 246 پیش‌طرح سرمایه‌گذاری با رقم اعتباری 9 هزار و 107 میلیارد تومان و اشتغال 16 هزار نفر در سایت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری برای ارائه به سرمایه‎گذاران داخلی و خارجی وجود دارد.

*مهمترین طرح‎های سرمایه‌گذاری که در سطح استان در مرحله اخذ تسهیلات قرار دارند را نام ببرید؟

عابدی: ایجاد مجتمع پتروشیمی گلستان، تولید ویتامین E، احداث دو واحد کشتارگاه دام صنعتی در علی‎آبادکتول و آق‎قلا، احداث دو واحد کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان، احداث چهار واحد سردخانه و سورتینگ و بسته‎بندی و یک واحد تولید زیتون‎پرورده و زیتون‎شور از مهمترین طرح‎های سرمایه‌گذاری هستند که در مرحله اخذ تسهیلات قرار دارند.

احداث واحد تولید الیاف پلی‌استر شرکت سورن پلیمر خزر، شرکت کوشا پلاست گلستان تولید مخازن پلاستیکی خانگی، صنعتی و کشاورزی، طرح تولید کاشی اسید با ظرفیت 10 میلیون متر مکعب در منطقه ویژه اقتصادی اترک و طرح فولاد آلیاژی با ظرفیت یک میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی اترک از دیگر طرح‎های سرمایه‌گذاری در مرحله اخذ تسهیلات هستند.

* طی سال جاری چه شرکت‎هایی آمادگی سرمایه‌گذاری در استان را اعلام کردند؟

عابدی: اجرای پروژه پالایشگاه کاسپین به صورت EPC (مصوب سفر سوم) از سوی شرکت مدیریت پروژه‎های نیروگاهی ایران (مپنا)، سرمایه‌گذاری گردشگری در جزیره آشوراده (مصوب سفر)، طرح توسعه صنایع پایین‎دستی و تکمیلی پتروشیمی (بازدید مدیران و کارشناسان از منطقه به اتفاق مدیران استانی از منطقه گمیشان و شهرک هزار هکتاری اترک و مکاتبه برای تهیه سوخت و آمادگی استان برای سرمایه‎گذاری)، سرمایه‌گذاری در سایت میگو در سطح چهار هزار هکتار (تشکیل ستاد توسعه بخش میگو و آمادگی سرمایه‎گذاران برای ایجاد زیرساخت (کانال ورودی و خروجی) و آماده‎سازی مزارع پرورش میگو از جمله شرکت‎هایی هستند که آمادگی سرمایه‎گذاری در سطح استان را دارند.

طرح ایجاد ترمینال گندم با هدف واردات گندم از کشور قزاقستان، طرح سرمایه‌گذاری توریستی و گردشگری در سواحل بندر گز و ترکمن، طرح سرمایه‌گذاری گردشگری در آبشار کبودوال و سد زرین‎گل و طرح سرمایه‌گذاری کشت و صنعت توسط شرکت کشت و صنعت هیرکان در استان از دیگر طرح‎های آمادگی سرمایه‎گذاری در استان هستند.

*با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام سال «حماسه اقتصادی» اقدامات محوری که در بخش‎های مختلف اقتصادی در این راستا انجام شده است، چیست؟

عابدی: 54 میلیارد تومان (حدود 28 درصد) از اعتبارات تملک استانی سال 1392 به ایجاد زیرساخت‎های بخش تولیدی و اقتصادی (17 میلیارد تومان به سازمان جهادکشاورزی، 11 میلیارد تومان به شهرک‎های صنعتی، 11 میلیارد تومان به آب منطقه‎ای، 5.3 میلیارد تومان به شیلات و ... اختصاص داده شده است.

پیش‎بینی ایجاد بیش از 15 هزار فرصت شغلی مولد براساس سند اشتغال استان در بخش‎های تولیدی و اقتصادی در سال‎جاری، طرح مشکلات بیش از 35 طرح تولیدی و اشتغال‌زا در کمیته مشاوره و توانمندسازی و جلسات فوق‎العاده کارگروه‎های تخصصی شامل امور اقتصادی و تولیدی، ساماندهی گندم، آرد و نان، اشتغال و سرمایه‎گذاری، تنظیم بازار، توسعه صادرات، ستاد توسعه بخش کشاورزی، ستاد توسعه بخش معدن و ... برگزار شده است.

اختصاص تسهیلات (ارزی و ریالی) از محل صندوق توسعه ملی به طرح‌های تولیدی و اقتصادی استان، پذیرش سرمایه‎گذاران بخش‎های مختلف و برگزاری جلسات تخصصی و کارشناسی با دستگاه‎های اجرایی مرتبط با ریاست استاندار و یا معاون برنامه‎ریزی، کمیته ویژه برای حل مسائل و مشکلات پیش‎روی واحدهای تولیدی و صنعتی استان (بررسی حدود یک‎هزار طرح و رفع مشکلات به لحاظ تأمین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش، حق بیمه تأمین اجتماعی، مالیات و ...) از دیگر اقدامات محوری بخش‎های مختلف اقتصادی بوده است.

*با توجه به کشاورزی بودن استان برای حمایت از بخش کشاورزی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

عابدی: برنامه‌ریزی برای خرید محصولات کشاورزی (کلزا، جو، گندم، سویا، آفتابگردان و پنبه) از سوی بخش خصوصی با هدف ایجاد ارزش افزوده (تامین تسهیلات سرمایه در گردش از سوی بانک‎های عامل استان)، برنامه‌ریزی برای خرید و ذخیره‎سازی میوه شب عید، برنامه‌ریزی برای خرید، ذخیره‎سازی و نگهداری 300 هزار تن گندم تولیدی استان برای مصرف یکساله، اقدامات لازمی که سازمان جهاد کشاورزی استان برای تامین بذر استاندارد مورد نیاز و نهاده‌های کشاورزی به ویژه کود را برای سال زراعی جدید به عمل آورد از جمله کارهای حمایتی بخش کشاورزی بوده است.

برنامه‌ریزی و مدیریت و ساماندهی امور گندم، آرد و نان در استان و فعال‎سازی دبیرخانه‎های آرد و نان فرمانداری‎ها و نظارت بر تمام امور گندم، آرد و نان شهرستان‎ها به عهده فرمانداران محول شده است، شرکت غله استان به منظور ارتقای ارزش افزوده گندم استان (تبدیل گندم به آرد) نسبت به اتخاذ تدابیر لازم درخصوص صدور آرد به جای گندم نیز از جمله اقدامات حمایتی بخش کشاورزی بوده است.

انتهای پیام/2307/غ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول