اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برداشت نخستین محصول پیارم از نخل‌های ریگان

رقم پیارم از نوع تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازارپسندی یک رقم خاص صادراتی محسوب می‌شود.

برداشت نخستین محصول پیارم از نخل‌های ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های خرماخیز استان کرمان است که به‌دلیل شرایط آب و هوایی ویژه، درختان نخل با ثمردهی خوبی در این منطقه کشت می‌شوند.

با کشت تنها رقم مضافتی که پرطرفدارترین رقم کشت شده در این شهرستان است، بیشتر محصول رطب مضافتی بوده که صادرات خوبی از این منطقه دارد، سطح زیر کشت محصولات باغی این شهرستان بالغ بر 14 هزار و 456 هکتار با میزان تولید 50 هزار و 394 تن برآورد شده است.

از مهمترین محصولات باغی این شهرستان می‌توان به خرما و مرکبات اشاره کرد، خرما با سطح زیر کشت 8 هزار و 500 هکتار 57 درصد اراضی باغی این شهرستان را زیر کشت برده است به طوری‌ که از نظر تولید و سطح زیر کشت خرمای استان در جایگاه بالایی قرار دارد.

در این شهرستان سالانه بیش از 35 هزار تن محصول از باغ‌های نخل شهرستان برداشت و روانه بازار می‌شود، اما چند سالی است که گرمای بالای 50 درجه در این شهرستان تاب تحمل نخل‌ها را بریده و توان تحمل این گرما را ندارند و خرما و کشاورزان در این زمینه دچار خسارت می‌شوند.

بازار خوب صادرات پیارم

رقم پیارم از نوع تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازارپسندی یک رقم خاص صادراتی محسوب می‌شود، این محصول تاکنون به خوبی توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب کند.

پوست نازک این خرما به رنگ قهوه‌ای تیره و با توجه به اینکه گوشت و پوست آن کاملاً به یکدیگر چسبیده‌اند، ظاهری زیبا و مطلوب دارد و فرآیند شست‌وشوی آن نیز به طور کامل انجام می‌شود و با توجه به اینکه عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز است به راحتی و با سرعت در سوخت‌ و ساز بدن استفاده شده و کسانی که یک بار این خرما را مصرف کردند به خاطر طعم بسیار خوب و ظاهر مطلوب و سایر خواص غذایی آن معمولاً مصرف کننده دائمی این خرما می‌شوند.

اما در اقدامی تعدادی از کشاورزان ریگان به دلیل اینکه درختان آنها سن بالا بوده و ثمردهی خوبی ندارند و کار برداشت از آنها به دلیل ارتفاع به سختی انجام می‌شود در کنار آنها اقدام به کشت پیارم کردند که این اقدام در شهرستان ریگان گسترش یافته است.

تعدادی از کشاورزان دیگر نیز برای توسعه باغ‌های نخل خود اقدام به کشت دیگر ارقام خرما کردند، علی حسین‌زاده یکی از کشاورزان ریگانی می‌گوید: با توجه به اینکه تعدادی از زمین‌های کشاورزی من بدون کشت بودند، هفت رقم نخل در زمین‌های کشاورزی را کشت کردم.

وی می‌گوید: یکی از این ارقام پیارم است که به دلیل شرایط آب و هوایی با این منطقه سازگار است و با کشت آنها هر روز شاهد سرسبزی و طراوت هستیم.

حسین‌زاده ادامه می‌دهد: به جز درخت پیارم ارقام دیگری شامل برهی، زاهدی، ربی، مجول و ... را کشت کردم.

عامری یکی دیگر از کشاورزان ریگانی به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه سن درختان نخل بالا است در کنار آنها ارقامی از جمله پیارم و مجول را کشت کردم و امسال برای نخستین بار برداشت از این محصول در باغ را آغاز کردیم.

گرمای 50 درجه ریگان قاتل خرمای مضافتی

موسی جلالی مدیر جهاد کشاورزی ریگان اظهار داشت: با توجه به گرم شدن هوا و گرمای بالای 50 درجه و گرم شدن زمین خرمای مضافتی تحمل این گرما را ندارد و امسال بر اثر گرمای شدید خسارات زیادی به محصولات خرمای ریگان وارد شد.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ارقام خشک و نیمه‌خشک در این شهرستان برای کشت به کشاورزان توصیه شده است.

جلالی ابراز داشت: اگر کشاورزان قصد توسعه باغ‌های خود را دارند، می‌توانند از این رقم خرمای صادراتی در باغ‌های خود استفاده کنند.

این مسئول متذکر شد: ارقام پیارم زاهدی، برهی، ربی در مقابل خشکیدگی مقاوم و از لحاظ صادراتی باارزش هستند که حمل و نقل این خرما به راحتی انجام می‌شود.

وی افزود: در باغ‌هایی که نخل‌های آنها سن بالایی دارند و کشاورزان در حال حذف و جایگزینی هستند از ارقام پیارم می‌توانند استفاده کنند.

جلالی با اشاره به اینکه خرمای مضافتی یکی از خرماهایی است که در شرق استان کرمان ذائقه و بازار پسندی خوبی دارد، گفت: این خرما به دیگر کشورها نیز صادر می‌شود و کشاورزان نیز با ارقام دیگری نیز وضعیت اقتصادی خود را دوچندان کنند.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان افزود: تاکنون بیش از 20 هزار اصله نخل از نوع پیارم زاهدی و برهی در شهرستان ریگان کشت شده است که این درختان در روستاهای عباس‌آباد، سردار حسین‌آباد، شهکل میرآباد، کنار دشت، ده‌رضا، دهنو، صالح آباد و حسین‌آباد سرهنگ کشت شده است.

ضرورت استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین

نماینده مردم شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از نخل‌های کشت شده رقم پیارم گفت: شهرستان‌های ریگان و فهرج به دلیل شرایط آب و هوایی ظرفیت کشت ارقام پیارم و مجول را دارند.

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی تصریح کرد: در شهرستان ریگان با توجه به اینکه در یکی از باغ‌های نخل کشت پیارم انجام شده و از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده کردند، نخل‌ها جوان هستند که به زودی شاهد ثمردهی آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ خرمایی نمی‌تواند جای رطب مضافتی را بگیرد، افزود: ذائقه این خرما در جهان زبان‌زد خاص و عام است، اما کشاورزان می‌توانند در کنار خرمای مضافتی به دیگر ارقام روی آورند.

===============

گزارش از موسی ملائیان

===============

انتهای پیام/80014/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول