اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل:

طرح پایش امامزادگان اردبیل اجرا می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: طرح پایش امامزادگان اردبیل که از برنامه‌های اولویت‌دار اوقاف و امور خیریه است، اجرایی و عملیاتی می‌شود.

طرح پایش امامزادگان اردبیل اجرا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام وحدت مشهوری‌نظری عصر امروز در گردهمایی مسئولان امامزاده‌ها و بقاع متبرکه در اردبیل اظهار داشت: تاکنون در استان اردبیل 123 امامزاده و بقعه متبرکه شناسایی شده و شناسایی دیگر بقاع توسط کارشناسان اوقاف و امور خیریه همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: وظیفه ما ایجاب می‌کند که با شناسایی امامزاده‌ها و بقاع متبرکه در قالب اعتبارات دولتی و مردمی و مودتی که خیرین انجام می‌دهند این مجموعه‌ها به شکل مناسب و آراسته مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد.

مشهوری‌نظری با بیان اینکه مردم باید در شناسایی بقاع متبرکه به ما کمک کنند، خاطر نشان کرد: چنانچه مکان مقدسی در زمان‌های گذشته مورد احترام و اعتماد مردم بوده باشد و مردم نذورات خود را به این مکان‌های مقدس می‌ریخته‌اند چنانچه تخریب شده باشد با کمک کارشناسان شناسایی و نسبت به بازسازی آن اقدام می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: با سیاستی که سازمان اوقاف و امور خیریه در پیش گرفته بقعه‌های متبرکه و امامزاده‌ها را به مانند سنگر محکم و پادزهری در برابر تهاجمات فرهنگی تبدیل کرده است.

وی بیان کرد: برنامه‌های متنوع و مناسبتی با برنامه‌های خاص در امامزاده‌ها برگزار می‌شود که این برنامه‌ها می‌تواند جامعه را از برخی آلودگی‌ها، آسیب‌ها و هجمه‌ها مصون بدارد با این وضعیت مردم شریف استان از اقصی نقاط برای باشکوه برگزار شدن برنامه‌های دهه کرامت به سمت امامزاده‌های تعیین شده سرازیر می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یادآور شد: مسلمانان باید به فرمایش نبی مکرم اسلام (ص) برای پاسداشت قرآن و اهل بیت (ع) به عنوان دو یادگار گران‌سنگ و همسو در سعادت دنیا و آخرت عمل کنند چرا که این حضرت در برابر رسالت عظیم خود هیچ اجر و مزدی را نخواسته مگر آن که مودت اهل بیت و مهربانی‌های آنها مورد توجه قرار گیرد.

مشهوری‌نظری ادامه داد: از این 123 بقعه و امامزاده موجود در استان 12 بقعه در اردبیل، پنج بقعه در مغان، 23 بقعه در مشگین‌شهر، 12 بقعه در نیر، نمین و سرعین و مابقی در جنوب استان اردبیل واقع شده است که بیشترین این امامزاده‌ها در شهرستان خلخال واقع شده و نسبت مسافران و گردشگران این شهرستان را افزایش داده‌اند.

وی گفت: از 123 بقاع متبرکه و امامزاده موجود در استان اردبیل 60 درصد در شهرستان خلخال واقع شده است.

 

اجرای طرح‌های عمرانی در 15 امامزاده استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: وقتی صبحت از بقعه می‌شود منظور ما مکان مذهبی است که ممکن است امامزاده‌ای در آن مدفون باشد و یا مرقد سیدی را شامل شود که از دیر باز مورد اعتماد و اعتقاد مردم است.

مشهوری‌نظری تصریح کرد: متأسفانه طبق بررسی‌هایی که انجام شده، 70 درصد بقاع متبرکه از فضای حداقلی برای زیارت مردم برخوردار نیستند بنابراین باید تلاش کنیم تا با همکاری مسئولان و کمک‌های مردمی تمام امامزاده‌ها از فضای مناسب برای زیارت مردم برخوردار شوند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در 15 امامزاده استان اردبیل کارهای عمرانی در حال انجام است که منابع بازسازی از دو طریق منابع دولتی و نذورات، هدایا و کمک‌های مردمی تأمین می‌شود.

مشهوری‌نظری تاکید کرد: منابع دولتی تنها برای کارهای عمرانی صرف می‌شود و کمک‌های مردمی علاوه بر کارهای عمرانی در کارهای فرهنگی و مدیریتی امامزاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مسئول همچنین از افزایش تعداد زائران بقاع متبرکه و امامزاده‌های اردبیل در شش ماه اول سال‌جاری خبر داد و اضافه کرد: طبق برآوردها با افزایش بیش از 25 درصدی زائران مواجه بودیم و این استان در سال 92 در افزایش درآمدزایی امامزاده‌ها رده‌های اول و یا دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: طرح پایش امامزاد‌گان اردبیل هم از دیگر برنامه مهم اوقاف در سال‌جاری است که این طرح در اردبیل برای اولین بار در کشور و طی یک ماه آینده در قالب نرم‌افزار اجرا می‌شود .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یادآور شد: مسافران از طریق این نرم‌افزار که قابل استفاده در گوشی همراه است به راحتی مختصات جغرافیایی و اطلاعات بیشتر در مورد امامزاده‌های اردبیل را کسب می‌کنند.

انتهای پیام/62004/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول