اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بقعه‌ای که در قلب شهر جای گرفته است

امامزاده عبدالله(ع)؛ نگین انگشتری همدان

بقعه متبرکه امامزاده عبدالله(ع)، در قلب همدان قرار گرفته که باید به حق ایشان را حاکم قلوب مردم این دیار نام نهاد.

امامزاده عبدالله(ع)؛ نگین انگشتری همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پنجم ذی‌القعده، سالروز گرامیداشت امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده که در راستای ارج‌نهادن به این بزرگان است.

بزرگانی که مأمن آرامش‌اند و گره‌گشای حاجات دل‌ها. همان کسانی که برای تبلیغ دین سر از پا نمی‌شناختند.

امامزادگان بسیاری در دارالمؤمنین همدان وجود دارد که امامزاده عبدالله(ع)  یکی از بقعه‌های متبرکه و مورد توجه مردم این دیار است.

امامزاده عبدالله در وسط میدانی با همین نام در دل شهرستان همدان واقع شده است که در آن دو مزار وجود دارد.

این مزارها متعلق به پدر و پسری سادات با نام‌های احمد و عبدالله است که نسب این دو امامزاده به امام موسی کاظم(ع) برمی‌گردد.

مردم همدان اعتقادات زیادی به این امامزاده دارند و پس از برآورد شدن حاجاتشان، نذورات خود را در این محل ادا می‌کنند.

یکی دیگر از اعتقادات مردم نسبت به این امامزاده این است که عروس و داماد برای تبرک و آغاز زندگی سعادتمندانه، دور این امامزاده طواف می‌کنند.

ار آنجایی که همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و یک شهر توریستی است، باید این اماکن متبرکه از جمله امامزاده عبدالله را به یک قطب فرهنگی و محلی برای آرامش و آسایش مردم تبدیل کنیم.

در همین راستا رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: بقعه قدیمی امامزاده عبدالله به دلیل استقبال گسترده‌ مردم، با طرحی جامع و نقشه‌های اجرایی عملیات عمرانی آن آغاز شد که این طرح در دو فاز تعریف شد.

حجت‌الاسلام سید حسن رضوی بیان داشت: از سال 1383 تا مرداد 1392 در بازه زمانی 9 ساله توانستیم فاز اول آن را به اتمام رسید.

وی تصریح کرد: این طرح در یک هزار و 200 متر مربع در طبقه بالا شامل تربت خانه و دو شبستان به همراه 4 هزار و 800 متر مربع حیاط برای برگزاری مراسم‌ها و قسمت پایین با متراژ 4 هزار متر مربع که شامل حسینیه، سالن برگزاری مراسم‌ها، سالن مطالعه، سرویس بهداشتی، تأسیسات، کلاس‌های قرآنی و نهج‌البلاغه است که تنها کلاس‌های قرآنی آن برپاست.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان اظهار کرد: فاز نخست امامزاده عبدالله با 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار که از نذورات مردم و هدایای نقدی به اتمام رسیده، به دلیل مقروضیتی که امامزاده به افراد حقیقی و حقوقی دارد عملاً تا پایان سال 92 فاز دوم تمام نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که هنر هم نماد فیزیکی و هم نماد آموزشی دارد، در این مکان از کاشی‌کاری و خطاطی‌ آیات قرآنی بر روی کاشی استفاده شده‌ که نشان و نمادی از هنر در آن جلوه می‌کند.

یکی از اعضای هیئت امنای امامزاده عبدالله نیز در گفت‌وگویی که با خبرنگار فارس داشت، یادآور شد: به دنبال مجوزی هستیم تا بتوانیم در قسمت پایین امامزاده عبدالله یک دانشگاه قرآنی تأسیس کنیم.

مهدی کزازی ادامه داد: با توجه به استقبال زیادی که جوانان و نوجوانان از این امامزاده کرده‌اند، برنامه‌های زیادی در این مکان برقرار است که از جمله‌ این برنامه‌ها می‌توان به اقامه نمازهای یومیه، برگزاری کلاس‌های قرآنی، نهج البلاغه، برگزاری برنامه‌های قرآنی، قرائت عمومی، برگزاری دعاهای کمیل، ندبه، زیارت عاشورا و ایجاد اتاق مشاوره اشاره کرد.

وی اظهار کرد: برای جذب نوجوانان و جوانان در این مکان از اساتید مجرب و جوان استفاده شده است.

این عضو هیئت امنای امامزاده عبدالله خاطرنشان کرد: اتاقی در جوار امامزاده عبدالله به عنوان اتاق عقد در نظر گرفته شده تا این امر ترویج ازدواج جوانان را در پی خواهد داشت.

وی بر لزوم توجه جوانان به شروع زندگی خود در این اماکن متبرکه اظهار داشت: جوانان می‌توانند با شروع زندگی خود در زیر سایه امامزادگان از برکت آن در طول زندگی خود بهره بگیرند.

کزازی با بیان اینکه اتاقی برای خادمان امامزاده در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در این اتاق بخشی از کارهای امامزاده از طریق این خادمان انجام شده و افراد با توجه به نیت و حاجتی که دارند خود را به عنوان خادم افتخاری معرفی می‌کنند.

امامزاده عبدالله متعلق به همه‌ مردم همدان است که باید برای تبدیل شدن امامزاده عبدالله به قطب فرهنگی همه دست در دست هم داده و برای رسیدن به این هدف از کمک‌های مالی و کمک‌های معنوی دریغ نکنند.

برای دست یافتن به این مهم نیاز به مشارکت همه افراد با تخصص‌ها و هنرهای مختلف است و هر کسی به ظن خود برای رسیدن به این مهم باید یاری برسانند.

نهادهای دولتی و ادارات یکی از این مجموعه‌ها هستند که باید امامزاده عبدالله را از نظر مالی تأمین کنند، با آن که هیئت امنای امامزاده عبدالله تمام کارها و برنامه‌های خود را از طریق نذورات مردمی اجرا می‌کنند و سراغ نهادها نمی‌روند، اما سازمان‌های دولتی هم وظیفه‌ای در قبال رسیدن به این هدف دارند که امیدواریم روزی شاهد مشارکت پررنگ نهاد‌های دولتی در بقاع متبرکه باشیم.

========

مرضیه خلیلی

========

انتهای پیام/2499/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول