اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دشت سرنجل‌کل بازهم خبرساز شد

دشت سرنجل‌کل که برای مدتی در سال گذشته به دلیل بحث مالکیت خبرساز شده بود این‌بار در کارگروه گردشگری محل بحث و مجادله قرار گرفت.

دشت سرنجل‌کل بازهم خبرساز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، دشت سرنجل‌کل که در منطقه ده‌برآفتاب شهر یاسوج و در حد فاصل محور یاسوج به اصفهان قرار دارد دشتی سرسبز در ایام بهار است که مردم استان به ویژه شهر یاسوج و مناطق اطراف تعلق خاطری نسبت به آن دارند.

دشت سرنجل‌کل که در منطقه ده‌برآفتاب واقع شده از نظر مردم آن منطقه و سادات، متعلق به آبا و اجداد آن‌هاست و معتقدند که این دشت پاره‌ای از تن این منطقه است و هیچ‌گاه آن را از دست نخواهند داد.

آن‌ها معتقدند که این دشت جزو لاینفک منطقه ده‌برآفتاب است و کسی نمی‌تواند به جز مردم منطقه ادعای مالکیت بر آن کند.

به همین خاطر در سال گذشته هنگامی که برخی شنیدند دولت قصد دارد از این دشت به عنوان مکانی تفریحی و گردشگری استفاده کرده و اماکن و زیرساخت‌هایی در آن احداث کند، شبانه قسمتی از آن را شخم زدند که واکنش‌های تند مسئولان و مردم شهر یاسوج و مناطق اطراف را به دنبال داشت.

در همان زمان استاندار در نیمه‌های شب مدیرکل منابع طبیعی را احضار کرد و موضوع را مورد پیگیری قرار داد و تا آنجا که همه شنیدند عده‌ای نیز برای مدتی در این خصوص مورد بازخواست قرار گرفتند.

نمایی از دشت سرنجل‌کل در فصل بهاران/دشت سرسبزی که زیر تیغ تراکتور رفت

بعد از آن قرار شد که مسئولان و ریش سفیدان ده‌برآفتابی با هم بنشینند و قضیه را به نحوی ساماندهی کنند؛ به این نحو که با محوریت خود مردم منطقه در آن جا اماکن گردشگری ساخته شود و سود آن هم به جیب مردم برود که به هر دلیل این مهم محقق نشد.

استاندار در برخی از جلسات مسئولان را مسئول اهمال در این قضیه معرفی کرد و همچنین از صبر و متانت مردم سخن به میان آورد.

این بحث برای مدتی از تب و تاب افتاد و دیگر کسی از آن سراغی نگرفت تا اینکه در نشست کارگروه گردشگری استان پرونده آن به جریان افتاد و مسئولان و برخی معتمدان دوباره نظرات و پیشنهادات و البته انتقادات خود را بیان کردند.

مدیرکل گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با بیان اینکه در بسیاری از مناطق نمونه گردشگری معارضان اجازه کار و اقدام را از ما سلب کرده‌اند به سرنجل‌کل اشاره کرد و گفت: شفاف بگویم که در این خصوص معارضان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و آن‌گاه که پای اقدام در کار است چیز دیگری گفته می‌شود.

حمیدرضا واعظی‌زاده ابراز کرد: تا هنگامی که در سرنجل‌گل نگاه مالکیتی حاکم است نباید انتظار اقدام برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر آن‌جا قرار است اتفاقی بیفتد لازم است قبل از هر چیز بحث مالکیت آن را مشخص کرد.

در ادامه محمدرضا جهان‌آرا، مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد لب به سخن گشود و گفت: در سازمان مرکزی ما همه بر این عقیده هستند که سرنجل‌کل همانند سابق به صورت دشت سرسبز بماند تا بتوان آن را حفظ کرد.

وی، تنها راه حفظ این دشت را برگشتن به همان حالت اولیه دانست و گفت: وقتی عده‌ای در آن جا اتاقکی بسازند و دکان و مغازه‌ای برای خود باز کنند کم‌کم ادعای مالکیت می‌شود و از همین حالت گردشگری خارج خواهد شد بنابراین نظر ما در منابع طبیعی این است که دست از این کار برداریم.

وی با بیان اینکه 90 درصد منابع طبیعی ما را مردم در آن حقوق عرفی دارند، تصریح کرد: معتقدیم که همان چمنزار باید به حال خود باقی بماند تا بتوانیم این دشت زیبا را که چندین ماه از سال محل تفریح مردم است برای آیندگان حفظ کنیم.

صحبت‌های جهان‌آرا در خصوص سرنجل‌کل با بیان این نکته که در اصل این دشت جزئی از منابع طبیعی است که دارای سند هم بوده به پایان رسید که در این میان یکی از معتمدین حاضر در نشست سخنان مدیر منابع طبیعی را رد کرد و گفت: تاریخ می‌گوید که این منطقه متعلق به سادات ده‌برآفتاب است و در ادامه وقتی مسئولان دیدند که مجادله خواهد شد عطای صحبت در این خصوص را به لقایش بخشیدند و موقتاً پرونده دشت سرنجل‌کل با همه قضایای آن را بستند.

انتهای پیام/2571/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول