اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بخشدار مرکزی آبیک:

15 روستای بخش مرکزی آبیک فاقد شوراست/ بانوان می‌توانند دهیار شوند

بخشدار مرکزی شهرستان آبیک گفت: 15 روستای بخش مرکزی این شهرستان فاقد شورای اسلامی است.

15 روستای بخش مرکزی آبیک فاقد شوراست/ بانوان می‌توانند دهیار شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، مرتضی طاهرخانی عصر امروز در جمع شوراهای بخش مرکزی شهرستان آبیک در سالن اجتماعات فرمانداری اظهار داشت: بخش مرکزی شهرستان آبیک 38 روستا دارد که از این تعداد 23 مورد دارای شورا و بقیه فاقد شوراست.

طاهرخانی حد نصاب آمار جمعیتی برای بهره‌مندی از شورای اسلامی را داشتن 20 خانوار و جمعیت صد نفری عنوان کرد و به حد نصاب نرسیدن آمار جمعیتی، نبود تعداد نامزد لازم و عدم احراز صلاحیت برخی افراد انتخاب شده از سوی هیئت نظارت را از دلایل عدم وجود شورا در روستاهای فاقد شورا برشمرد.

وی تصریح کرد: طی یک سال اخیر، تعداد دهیاری‌های بخش مرکزی با پیگیری مسئولان شهرستان آبیک و استان قزوین از 18 به 26 مورد رسیده است.

طاهرخانی افزود: از 23 روستای بخش مرکزی، 19 روستا دارای سه عضو شورا هستند و روستاهای بزرگ قشلاق، زیاران، ناصرآباد و کوندج پنج عضو شورا دارند که در مجموع 77 نفر، عضو شورای اسلامی روستاهای بخش مرکزی هستند.

این مسئول با بیان اینکه 70 درصد روستاهای بخش مرکزی از نعمت گاز بهره‌مند هستند، ادامه داد: بیشتر روستاهای این بخش نیز از نعمت آب، برق و تلفن برخوردار هستند.

بخشدار مرکزی آبیک خاطرنشان کرد: سال گذشته از اعتبارات دهیاری‌ها 12 میلیارد ریال در روستاهای بخش مرکزی شهرستان آبیک هزینه شد که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی افزود: در پنج ماهه امسال نیز از اعتبارات دهیاری‌ها هفت میلیارد ریال در روستاهای این بخش هزینه شده است.

*اداره روستاهای فاقد شورا زیر نظر شورای بخش

طاهرخانی اذعان کرد: بنابر قانون، روستاهای فاقد شورا زیر نظر شورای بخش اداره می‌شوند و به همین دلیل شوراهای روستاهای همجوار حق دخالت و تعیین تکلیف در روستاهای فاقد شورا را ندارند.

وی اضافه کرد: فردی باید به عنوان رئیس شورای بخش انتخاب شود که ضمن دارا بودن تجربه، بیشترین فرصت را برای پیگیری مسائل روستاها داشته باشد.

این مسئول ادامه داد: رئیس شورای بخش مرکزی باید از شیوخیت لازم برخوردار و علاوه بر داشتن تجربه و توانایی، شناخت جامع و کامل نسبت به بخش داشته باشد.

بخشدار مرکزی آبیک در خصوص تعیین دهیاران روستاها از سوی شوراهای اسلامی توضیح داد: شوراهای اسلامی روستاها می‌توانند دهیار فعلی را به عنوان دهیار جدید انتخاب و یا فرد جدیدی را به عنوان سرپرست انتخاب کنند.

وی ادامه داد: همچنین آنان می‌توانند فردی را از مجموعه دهیاری به عنوان سرپرست دهیاری روستاها انتخاب کنند.

طاهرخانی داشتن سکونت شوراهای اسلامی و دهیاران را در روستا ضروری دانست و افزود: وظیفه شوراها و حق مردم روستاهاست که شوراها و دهیاران در روستاهایی که انتخاب شده‌اند با خانواده سکونت دائم داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر شورا و دهیاری در روستا ساکن نباشد، از بسیاری از نارسایی‌های موجود در روستاها بی‌اطلاع می‌مانند که این موضوع به ضرر مردم روستاست.

این مسئول اذعان کرد: برای اجرای مصوبات از سه عضو شورا باید دو عضو و از پنج عضو شورا، چهار شورا حضور داشته باشند تا اجرای مصوبات وجهه قانونی داشته باشد.

*بانوان می‌توانند دهیار شوند

بخشدار مرکزی شهرستان آبیک با ذکر اینکه شوراهای اسلامی روستاها برای انتخاب دهیار از بانوان منع قانونی و اجرایی ندارند، یادآور شد: دهیاران روستاها نباید از بین افراد دوشغله انتخاب شوند بلکه باید افرادی انتخاب شوند که برایشان فصل جدید اشتغال ایجاد شود.

طاهرخانی با اشاره به اینکه چشم امید مردم روستاها پس از خدا به شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهاست، اظهار داشت: شوراهای اسلامی روستاها باید در رفتار، کردار و برخورد؛ الگوی مردم روستاها شوند و با حسن خلق، حسن برخورد، تعامل، همفکری و وفاق با اعضای شوراها در راستای توسعه و پیشرفت روستاها گام بردارند.

وی با ذکر اینکه طرح هادی روستاها برای هر 10 سال تصویب شده و قابل اعتبار است، تصریح کرد: اگر شورایی درخواست افزایش طرح هادی داشته باشد، می‌تواند با اطلاع دادن به بخشداری، از طریق هماهنگی با مسئولان استانی در خصوص افزایش طرح هادی به اتخاذ تدابیر لازم کمک کند.

این مسئول افزود: هیچ طرحی بدون هماهنگی و نظر شوراهای اسلامی شوراها و دهیاران به تصویب نمی‌رسد تا تصمیم منطقی و آنچه که به نفع مردم و روستاست، اجرا شود.

بخشدار مرکزی آبیک با تأکید بر ارتباط مستمر شوراها و دهیاران با بخشداری اظهار داشت: شوراها نباید ارتباط خود را با بخشداری قطع کنند؛ چراکه این مسئله به ضرر مردم و روستاها تمام می‌شود.

طاهرخانی افزود: شوراهای اسلامی روستاها باید در تصمیمات و مصوبات هم‌رنگ و هم‌نوا باشند و در اجرای مصوبات همه اعضای شورا دفاع کنند.

وی با تأکید بر پرهیز از رقابت‌های بومی از سوی شوراهای اسلامی در روستاها خاطرنشان کرد: شوراهای روستاها باید با تعامل، تفاهم، وحدت و یکدلی در راستای پیشرفت روستاها بکوشند و مشکلات روستاها را رفع کنند.

این مسئول گفت: شوراهای اسلامی روستاها باید صداقت در گفتار، کردار، رفتار و امانتداری و عدالت را سرلوحه کار خود قراردهند و از طریق ارتباط با مسئولان و مردم در پیشبرد امور روستاها گام بردارند.

انتهای پیام/77006/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول