اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فردا پس از تشییع صورت می‌گیرد

خاکسپاری «‌نیازکرمانی» در قطعه هنرمندان دیار کریمان

پیکر «سعید ‌نیاز‌کرمانی» پژوهشگر، ادیب و شاعر برجسته کرمانی‌‌ پنج‌شنبه 14 شهریور ماه ساعت هشت ‌و 30 دقیقه صبح تشییع و در قطعه هنرمندان کرمان به خاک سپرده می‌شود.

خاکسپاری «‌نیازکرمانی» در قطعه هنرمندان دیار کریمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، «سعید نیاز‌کرمانی» پژوهشگر، ادیب و شاعر برجسته کرمانی‌‌ شب گذشته پس از تحمل مدت زمان طولانی بیماری در بیمارستان در‌گذشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان صبح امروز در جمع خبرنگاران با ابراز تأسف از درگذشت پژوهشگر، ادیب و شاعر برجسته کرمانی‌‌ اظهار داشت:‌ پیکر‌ «‌نیاز‌کرمانی» ساعت هشت ‌و 30 دقیقه صبح فردا پنج‌شنبه 14 شهریور از مقابل مجتمع فرهنگی هنری عصر انتظار کرمان واقع در چهار‌راه طهماسب‌آباد تشییع می‌شود.

احمد سعیدی با اشاره به آثار برجسته و نقش مؤثر این شاعر پیشکسوت عنوان کرد: پیکر این شاعر ارزشمند پس از تشییع با حضور اهالی فرهنگ و ادب استان کرمان در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.

به گزارش فارس، «سعید نیاز کرمانى» متولد 1318 کرمان است و تحصیلات ابتدایى و متوسطه خود را در زادگاه خویش و تحصیلات عالى را در تهران به پایان برد.

نیاز کرمانی سال‌ها سر‌دبیرى چند مجله را در تهران به عهده داشته است و نخستین کتابى که از وی چاپ و منتشر شد، «برگزیده شاهنامه» بود که‌ با نثرى شیوا همراه با اشعار فردوسى خلاصه‏اى از داستان‌هاى شاهنامه را نخست براى شنوندگان رادیو باز‌ گفت و به صورت گفتار از رادیو پخش شد و سپس با تجدید نظر به صورت کتاب به زیور طبع آراسته شد.

این کتاب بعدها در ژاپن ترجمه و منتشر شد‌ و اگر چه از کارهاى نخست «نیاز» به شمار می‌آید، اما از موفق‏ترین کارهاى اوست.

سپس کتاب شعری از او با عنوان «در کوچه‏‌هاى خلوت شب» با مقدمه باستانى‌پاریزى به سال 1353 به بازار ادب عرضه شد، این کتاب تاکنون سه مرتبه در سال‌هاى 1369، 1366 و 1353 تجدید چاپ شده است‌.

کار اصلى «نیازکرمانی‌» پیرامون احوال، آثار و اشعار خواجه شیراز است که 15 جلد «حافظ‌شناسى» و چند کتاب ضمیمه در این باب از جمله «پیر ما گفت» نمونه‏اى تلاش پرثمر و چشمگیر او بوده است.

کتاب «سخن اهل دل» در دو جلد به سال 1367 در نقد شعر و نویسنده پرکار است، تصحیح انتقادى خمسه خواجوی کرمانى بر اساس کهن‏ترین نسخه جهان با مقابله هشت نسخه کهن دیگر کاری متفاوت از نیاز است که از سوی دانشگاه کرمان در سال 1370 همزمان با برگزارى بزرگداشت خواجوى کرمانى چاپ و منتشر شده است.

استاد باستانى پاریزى درباره شعر نیاز مى‏نویسد: «تعبیرات لطیف و کم‏نظیرى که در شعر نیاز توان دید، گویى عطر زیره‏هاى جبالبارز و شادابى بابونه‏هاى اطراف ساردو و ده‌بکرى را دارد، من گمان مى‏کنم، پس از 700 سال، حالا یک کرمانى وقتى که غزل سعدى «رها نمى‏کند ایام در کنار منش» را مى‏خواند مى‏تواند با سربلندى غزل نیاز را هم دنبال آن زمزمه کند.

انتهای پیام/80017/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول