اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی قزوین خبر داد

تجهیز باغ‌های قدیمی قزوین به سامانه نوین آبیاری

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین از تجهیز باغ‌های قدیمی استان به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد.

تجهیز باغ‌های قدیمی قزوین به سامانه نوین آبیاری

محمدحسین عطایی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: تاکنون بیش از یک هزار هکتار از باغ‌های قدیمی استان اعم از گلابی، انگور و پسته زیر پوشش آبیاری قطره‌ای قرار گرفته است.

عطایی کل سطح اجرای آبیاری تحت فشار را 33 هزار هکتار و کل سطح اجرا شده آبیاری قطره‌ای در استان را 17 هزار و 540 هکتار برآورد کرد.

وی با بیان اینکه مصرف بهینه آب در کشاورزی یک نیاز ملی محسوب می‌شود، تصریح کرد: یکی از بهترین روش‌های آبیاری که منجر به صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری آب می‌شود، آبیاری تحت فشار است.

این مسئول ادامه داد: اجرای آبیاری قطره‌ای در باغ‌های با عمر بیش از 10 سال نه تنها باعث خشک شدن درختان نمی‌شود؛ بلکه بر بهبود کیفیت و کمیت محصول، کاهش آفات و بیماری‌ها در باغ‌ها تأثیر بسزایی دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین افزایش راندمان آبیاری، صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش و کنترل علف‌های هرز و نیز کاهش و کنترل آفات و بیماری‌ها را از مهم‌ترین محاسن آبیاری تحت فشار برشمرد.

عطایی اضافه کرد: امکان انجام عملیات کشاورزی همزمان با آبیاری، عدم نیاز به تسطیح کلی اراضی،  امکان تزریق کودهای محلول همراه آب آبیاری، امکان انجام سمپاشی با استفاده از شبکه آبیاری، افزایش کمی و کیفی محصول، کاهش هزینه‌های کارگری، کاهش مصرف انرژی، کاهش رفت و آمد ماشین‌آلات کشاورزی به داخل مزرعه و عدم تخریب و کوبیدگی خاک از دیگر مزایای استفاده از این روش در باغ‌ها و مزارع محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: آبیاری تحت فشار را برای آبیاری انواع محصولات زراعی، باغی، نهالستان‌ها، گلخانه‌ها، فضای سبز شهری و مسکونی و زمین‌های ورزشی کاربرد دارد.

به گفته این مسئول؛ در صورت اعمال مدیریت صحیح آبیاری در روش‌های آبیاری تحت فشار علاوه بر مزایای متعدد، راندمان آبیاری در روش‌های بارانی تا 85 درصد و در روش‌های قطره‌ای تا 95 درصد نسبت به روش‌های سطحی و سنتی افزایش می‌یابد.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به موضوع مدیریت آبیاری و افزایش بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی که امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، بتوان بستر و زمینه‌های لازم را برای تحقق این امر مهم فراهم کرد.

انتهای پیام/77011/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول