اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس سابق شورای شهر اردبیل:

شورا بنیان دموکراسی و تحقق کاستن از تصدی‌گری دولت است

نائب رئیس سابق شورای شهر اردبیل گفت: شورا به معنای واقعی بنیان دموکراسی و تحقق کاستن از تصدی‌گری دولتی در امورات اجرایی شهر است.

شورا بنیان دموکراسی و تحقق کاستن از تصدی‌گری دولت است

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به بهانه آغاز به کار دور چهارم شورای اسلامی شهر اردبیل مصاحبه‌ای را با بهنام بشیر‌پور نایب رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل در دوره دوم انجام دادیم.

وی که دارای مدرک مهندسی عمران بوده و سوابقی چون قائم مقامی سازمان همیاری شهرداری‌های استان و نمایندگی شهرداران استان در هیئت مدیره این سازمان، شهردار گرمی و شهردار نمین را در کارنامه داشته و در افکار عمومی فردی با صبغه اجتماعی و عمران شهری به شمار می‌رود، در این مصاحبه موضوعاتی از قبیل مدیریت جامع شهری، دولت الکترونیک و  نیاز به کار در حوزه فرهنگ شهرنشینی را مورد تاکید قرار داده و نهایتاً راه رسیدن به این اهداف را ارتقای کیفی و اختیارات شورای اسلامی از دایره مدیریت شهرداری به مدیریت جامع شهری می‌داند.

می‌توان آغاز یک تحول ساختاری معطوف به کلان شهر واقعی را رقم زد

شورای اسلامی دوره چهارم شهر اردبیل در هفته آتی فعالیت خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد، به نظر شما دور چهارم تا چه حدی در خدمت‌رسانی می‌تواند موثر باشد؟

خوشبختانه جمعی از بهترین‌ها این بار نیز به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر اردبیل توسط مردم انتخاب شده‌اند و امیدوارم در سایه الطاف حق و با حفظ همدلی و انسجام در تصمیمات خود و نیز با عنایت به اهتمام دولت تدبیر و امید در احیا و تحقق حقوق شهروندی مندرج در قانون اساسی بتوانند رضایت قلبی تک تک شهروندان اردبیل را جلب کنند.

بنده یقیناً عرض می‌کنم که شورای اسلامی شهر اردبیل اگر به سمت برخی موضوعات ریشه‌ای حرکت کند و مدیریت شهری را از منظر توسعه پایدار و همه جانبه بنگرند، می‌توانند آغاز یک تحول ساختاری و اجتماعی معطوف به یک کلانشهر واقعی را رقم بزنند.

به عبارت دیگر باید در نظر داشت که امروز کلان‌شهر اردبیل صرفاً از منظر جمعیتی نام کلان‌شهر را دریافت کرده و شاخصه‌های یک کلان‌شهر واقعی اعم از فرهنگ شهرنشینی و توسعه و آبادانی متوازن سطوح شهری و دیگر مولفه‌ها هر چند دور از دسترس نیست اما نیازمند اهتمام جدی می‌باشد. تجارب جهانی مؤید وجود رابطه معنی‌داری میان شهرنشینی و توسعه است، به این معنا که هر چه بشر به سمت بسط و گسترش شهرنشینی پیش رفته به موازات آن از توسعه بیشتری برخوردار شده است. اما الگوی توسعه در کشورهای مختلف مبین آن است که همواره توسعه با معنای توزیع عادلانه ثروت و امکانات توأم نبوده، به همین دلیل یکی از مشکلات اساسی و آفات توسعه این چنینی عدم برابری و یا حتی دوری سطوح توسعه مناطق مختلف از یکدیگر است که نیازمند توجه جدی دولت و مساعدت ویژه با شورای اسلامی است تا شرایطی فراهم شود که کلان شهر اردبیل نیز بتواند به دیگر مولفه‌های معطل مانده یک کلانشهر واقعی دست یابد و انتظار می‌رود اعضای شورای اسلامی نیز به عنوان نهاد تصمیم‌گیر و ناظر امورات محلی در توسعه حقوق شهری و شهروندی با اجماع نظر، نگاه همه جانبه به امور، خرد جمعی و وحدت نظر همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند «نباید توجه به توسعه موجب غفلت از مسایل دیگر شود» در حوزه‌های مختلف عمرانی، رفاهی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشت، سلامت و آرامش مردم  و با تعامل همه‌جانبه و استفاده از کلیه ظرفیت‌های تصمیم‌گیری، تخصصی، علمی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و... دارالارشاد اردبیل بر این امر تاکید ورزیده و در راستای توسعه همه جانبه و متوازن کلانشهر اردبیل حرکت کنند.

توسعه سریع شهری نباید موجب غفلت از هویت شهری شود

چه موانعی را در این امر پیش‌بینی می‌کنید؟

هم ‌اکنون تعدد مدیریت در موضوعات مشترک و بعضاً موازی‌کاری و تداخل وظایف در جوامع شهری ایران موجب کاهش کارآیی و اثربخشی و در نهایت افت بهره‌وری در سازمان‌ها و نهادهای مجری است. این از هم گسیختگی و تعدد مراکز تصمیم‌گیری و عدم تمرکز در مدیریت، هزینه‌های نامحسوس اما بسیاری را در منابع مالی و انسانی موجب می‌شود.

از منظر ماده اول قانون شوراهای اسلامی تنها با اعمال وظیفه نظارتی شوراها بر تمامی برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و رفاهی، نیل به مدیریت جامع و واحد شهری ممکن خواهد بود.

از سوی دیگر عدم نهادینه سازی و آموزش فرهنگ شهرنشینی اصلی‌ترین عامل در عدم تحقق فعالیت‌های خدمات شهری در حوزه‌های دیگر نیز می‌باشد. همچنین نباید این تذکر را از یاد برد که توسعه سریع شهری غالباً باعث از بین رفتن هویت شهری نیز می‌شود و باید تلاش ویژه‌ای در حفظ هویت شهری بکار رود.

حرکت سریع به سمت مدیریت جامع شهری امری ضروری است

چگونه می‌توان این موانع را مرتفع کرد؟

بایستی نسبت به کاهش یا تقلیل تصدی‌گری دولت و نیز به منظور حمایت و پشتیبانی و تبین مدیریت جامع شهری اقدام شود، به عبارت دیگر دولت باید کوچک و کوچک‌تر شده و در جایگاه واقعی خود یعنی دولت مدرن بنشیند که یکی از این ساز و کارها ایجاد مدیریت جامع و واحد شهری در ضمن حرکت به سمت تحقق دولت الکترونیک است و این امر باید از کلان‌شهرها آغاز شود و کلان‌شهر اردبیل می‌تواند در این موضوع به عنوان پایلوت قرار گیرد و از همین منظر جایگاه ساختاری شوراهای اسلامی در مدیریت جامع شهری به منظور نظارت همه‌جانبه بر اداره امور شهر در مقولات مختلف نباید نادیده گرفته شود و این حق به موجب قانون و از طریق وکالت مردم به اعضای منتخب شوراها به وجود می‌آید. باید در نظر داشت که اعمال مدیریت جامع در یک جامعه مردم‌سالار نه تنها موجب ایجاد هماهنگی، کاهش هزینه‌ها و تسهیل در روند خدمات‌رسانی مطلوب به مردم می‌شود بلکه نقش مهمی در کاهش دامنه نارضایتی‌ها و اعتراضات اجتماعی و به تبع آن توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار و متوازن، ایجاد زیر ساخت‌ها و تحقق شهر ایده‌آل دارد. از این رو حرکت به سمت مدیریت جامع شهری با شتاب و جسارت بیشتر امری ضروری به نظر می‌رسد.بعلاوه اینکه اصل هفتم قانون اساسی، شوراهای اسلامی را از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور دانسته است.

آقای بشیر‌پور این موضوع چگونه امکان تحقق دارد؟

شورا بنیان دموکراسی و تحقق کاستن از تصدی گری دولت و سپردن امورات شهرها به پارلمان‌های محلی است. ارتقای کمی و کیفی وظایف و اختیارات شوراها دست یافتن به یک مدیریت جامع شهری را نزدیک تر می‌کند و انتظار از دولت تدبیر و امید نیز این است که در این راستا گام‌های بلند و موثری بردارد تا اختیارات قانونی سلب شده به شوراها بازگردد.

دولت زمانی مدرن می‌شود که نظارت را بر دخالت ترجیح داده و از مدیریت مرکزگرا کاسته و آن را در بین مردم توزیع کند و کلان‌شهرها زمانی مدرن می‌شوند که مدیریتی واحد در اداره شهر داشته باشند و در این مسیر این  شوراها هستند که می‌توانند با تلاش در جهت فراهم کردن زیرساخت‌های شهری و جلب مشارکت بخش خصوصی و همچنین دعوت از رسانه‌های ارتباط جمعی محلی و گروه‌های داوطلب مردمی، زمینه‌های حضور سرمایه‌گذاران محلی، منطقه‌ای، ملی و حتی بین‌المللی را فراهم کنند.

همچنین با توجه به تاکید ویژه دولت تدبیر و امید بر احقاق حقوق شهروندی، دولتمردان نیز باید این موضوع را در نظر بگیرند که شوراهای اسلامی به عنوان اولین خاکریز ارتباط مردم با دولت ضمن جلب مشارکت مردم در امور مربوط به خود، جلوگیری از تبعیض، وضع مقررات محلی و نظارت اثربخش بر امور و اجرای امور شهری عملاً به صیانت از حقوق شهروندی و شهر‌نشینی می‌پردازند و می‌توان نقش شوراها را در حوزه های مختلفی اعم از صیانت از حق برخورداری از محیط زیست سالم شهری، حق سلامت، حق امنیت فردی و اجتماعی، حق ایمنی و محافظت از بلایای طبیعی، حق مشارکت همگانی، حق ارتقای کیفیت زندگی، حق دسترسی به امکانات رفاهی و خدمات عمومی، حق برخورداری از آموزش، مهارت و توانمندسازی‌های شهروندی، حق بهره‌مندی از آرامش و سلامت بصری در سیما و منظر شهری برشمرد.

مهمترین عامل رکن مشارکت مردم در توسعه شهری افزایش حس تعلق اجتماعی آنان است

و سخن پایانی شما به همراه توصیه‌تان به شورای چهارم چیست؟

از یاد نبریم که مهمترین عامل رکن مشارکت مردم در توسعه شهری افزایش حس تعلق اجتماعی آنان است و به بیان دیگر تا زمانی که مردم به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند احساس تعلق خاطر نداشته باشند، عملاً احساس مسئولیتی نیز در قبال امور آن نخواهند داشت و این وظیفه مدیران شهری است که این تعلق خاطر را در جامعه و اجتماعی که مدیریت آن به عهده آنان است ایجاد کند. امروزه متاسفانه به دلایلی که از حوصله بحث خارج می‌باشد وقتی از شورای شهر سخن به میان می‌آید اذهان عمومی به سوی ساخت و سازها و آسفالت و مسائل عمرانی معطوف می‌شود در صورتی‌ که یکی از وظایف اصلی شوراها ارتقای فرهنگ و تلاش برای اعتلای مسائل فرهنگی و به ویژه فرهنگ شهرنشینی است.

لازم است مسائل فرهنگی به عنوان یکی از کارهای اصلی در نظر گرفته شود و در تمامی پروژه‌ها و برنامه‌های اجرایی جنبه فرهنگی آن نیز لحاظ شود. در همین راستا آموزش و توانمندسازی شهروندان با هدف ارتقای دانش و تقویت فرهنگ شهرنشینی از جمله ضرورت‌های مدیریت شهری کلان‌شهرها تلقی می‌شود.

همچنین در حال حاضر با توجه به نیازها و از طرفی وجود مسائل و مشکلاتی از قبیل ناهنجاری‌های اجتماعی در زندگی شهری، هویت شهری، مسائل مربوط به بانوان، گذراندن اوقات فراغت، ورزش همگانی و نشاط شهروندی، حقوق شهروندی و غیره وظیفه مدیریت شهری در این زمینه برای ورود به مسائل فرهنگی بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

در پایان آرزوی موفقیت و سربلندی اعضای شورای اسلامی شهر اردبیل را دارم و از خداوند متعال موفقیت آنان در خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به ملت فهیم و شهیدپرور دارالارشاد اردبیل را مسئلت می‌کنم.

انتهای پیام/62001/س40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول