اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی:

خراسان شمالی با ادامه روند کنونی به سمت خشکسالی می‌رود

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: طی امسال اگر روند بارندگی‌ها به همین منوال ادامه یابد شاهد بروز خشکسالی خفیف در استان خواهیم بود.

خراسان شمالی با ادامه روند کنونی به سمت خشکسالی می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، جواد مشکینی تصریح کرد: هر چند کاهش بارندگی‌ها سهم مهمی در کاهش حجم آب‌های سطحی استان دارد اما در این میان افزایش سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی و نیز تبدیل مزارع دیم به آبی و یا تبدیل اراضی زراعی به باغی که با افزایش نیاز به مصرف آب همراه است، در نهایت منجر به کاهش میزان آب‌دهی رودخانه‌ها می شود.

وی افزود: استخرهای ذخیره آب که برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزان ایجاد می‌شود نیز باعث شده تا علاوه بر اضافه برداشت از رودخانه‌ها، بخش قابل توجهی از منابع آبی به وسیله تبخیر هدر رود.

مشکینی با اشاره به تغذیه بخشی از رودخانه‌ها توسط چشمه‌ها، گفت: بخش زیادی از چشمه‌های استان نیز به علت برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، کم آب و یا خشک شده و به دنبال آن آب‌دهی رودخانه‌ها نیز تحت شعاع قرار گرفته است.

وی درباره نقش سدها در کاهش میزان سطح آب‌های سطحی اظهار کرد: سدها تنها نقش کنترلی منابع آب را دارند و تنظیم کننده منابع آبی هستند بنابراین تأثیر چشمگیری در کاهش میزان آب‌دهی رودخانه‌ها ندارند.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی همچنین با تاکید بر اینکه کاهش میزان آب‌های سطحی در نهایت باعث کاهش کیفیت و نیز افزایش آلودگی منابع آب می‌شود، گفت: آخرین مطالعه میزان آلودگی آب‌های سطحی استان از سه سال گذشته در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: کیفیت آب در پنج نقطه استان شامل ایستگاه‌های روستای دربند از توابع مانه و سملقان، آغمزار، قره خان بندی، باباامان و سیساب پایش و مطالعه می‌شود.

مشکینی با اشاره به اینکه؛ نظارت‌ها تأثیری بر کنترل آلودگی منابع آبی نداشته است گفت: زمان آن رسیده است که دستگاه‌های دخیل در این زمینه، کنترل‌ها را برای جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها به رودخانه‌ها و نیز رهاسازی پساب خانگی به منابع آب بیشتر کنند.

انتهای پیام/63002/ر/مر3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول