اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه ماکو مطرح کرد

نقش موثر روحانیون در پویایی و نشاط مساجد

امام جمعه ماکو بر نقش مهم و حساس روحانیون در رونق‌بخشی به مساجد تأکید کرد و خواستار توجه آنان به مسائل روز، درخور نیازهای روحی مردم شد.

نقش موثر روحانیون در پویایی و نشاط مساجد

حجت‌الاسلام ایوب رنجبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: مسجد به عنوان مقر حاکمیت و پایگاه فرماندهی پیامبر اعظم(ص) در مدینه و پایه‏‌های اساسی حکومت اسلامی در زمان رسول خدا بوده که همواره اصول و مبانی دین مبین اسلام از این پایگاه مقدس به مردم جهان عرضه شده است.

وی با اشاره به نام‌گذاری 30 مرداد ماه، به عنوان روز جهانی مساجد، گفت: مسجد مظهر آمیختگی دنیا با آخرت و فرد با جامعه محسوب می‌شود.

رنجبری تصریح کرد: امروزه چنین تصور می‌شود کارکرد مساجد صرفا برای اقامه نماز و یا عزاداری در ماه‌های محرم و رمضان و یا شرکت در مراسم ختم و فاتحه‌خوانی است در حالی که مساجد ابعاد مختلفی داشته و کارکرد اجتماعی، امنیتی و حتی قضایی دارند که می‌توانند محور بسیاری از امور قرار گیرند.

وی با بیان اینکه مساجد از گذشته‌های دور به عنوان قطب و محور برنامه‌های دینی، اجتماعی و سیاسی محسوب شده‌اند، خاطرنشان کرد: البته امروزه با گذر زمان از اوج توجهات مردم نسبت به مساجد اندکی کاسته شده است و مساجد با نوعی غربت مواجه شده‌اند که این امر از ضرورت توجه و دقت نظر مسئولان نظام حکایت می‌کند.

امام جمعه ماکو مسجد را نماد تلفیق دین و سیاست خواند و تصریح کرد: مساجد می‌توانند به عنوان کانون‌ حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در رأس توجهات مردم و مسئولان قرار گیرند و با برنامه‌ریزی مناسب، خود عاملی برای جذب بیش‌تر جوانان و نوجوانان به دین و اخلاق شوند.

وی ضمن انتقاد از کم‌توجهی‌ها به مساجد، افزود: این جای تأسف دارد که در ساخت و سازهای ممالک اسلامی توجهی به مساجد نمی‌شود، در صورتی که توجه به اماکن اطراف مساجد بسیار ضروری و مهم است که اکنون به صورت مختلف مغفول مانده است.

رنجبری در ادامه بر ضرورت رعایت معماری اصیل اسلامی در احداث مساجد تأکید کرد و افزود: البته نباید تمام هم و غم خود را به کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های مساجد معطوف کنیم، بلکه نکته مهم‌تر برنامه‌ریزی برای حضور بیش‌تر مردم در مساجد و مجهز کردن مساجد به تجهیزات پیشرفته و مدرن اطلاعاتی است.

امام جمعه ماکو بر نقش روحانیون مساجد در ترغیب و یا گریزان شدن جوانان از مساجد اشاره و تصریح کرد: روحانیون مساجد رسالت بزرگی بر دوش دارند و شایسته است با سنجش نیازهای عموم مردم، اطلاعاتی درخور نیاز آنان ارائه دهند و با حفظ پویایی و نشاط در سخنرانی‌های خود، عاملی برای گرایش و حضور پررنگ‌تر مردم در مساجد شوند.

انتهای پیام/61006/ر30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول