اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره میراث فرهنگی علی‎آبادکتول مطرح کرد

مارون‎کلاته با 3 تپه چند هزار ساله جاذبه گردشگری علی‎آبادکتول

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری علی‎آبادکتول گفت: روستای مارون‎کلاته این شهرستان با چندهزار سال قدمت، از جاذبه‎های گردشگری این شهرستان است.

مارون‎کلاته با 3 تپه چند هزار ساله جاذبه گردشگری علی‎آبادکتول

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، یاسر قندهاری اظهار داشت: تپه تلی از خاک نیست بلکه انباشت لایه‎های فرهنگی پس از هزاره‎ها و قرن‎ها است.

وی ادامه داد: هر زمان که به تپه می‎نگریم باید در برابر تاریخ خضوع کنیم، کسانی آمدند و در برابر جبر محیطی آثار مصنوعی از خود را ابداع کرده و حال عواملی چون جنگ، سیل، زلزله، خشکسالی، آتش‎سوزی و... این محل را تبدیل به تل خاکی کرده که تپه نامیده می‎شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: قرارگیری و محل انتخابی تپه‎ها خود حرف‎ها برای گفتن دارد. روستای مارون‎کلاته که چند هزار سال سابقه و قدمت دارد، در شمال شهرستان علی‎آبادکتول قرار گرفته و دارای تعداد سه اثر تاریخی و باستانی به نام‎های تپه قبرستان، یونس‎تپه، تپه‎دنکوب است.

قندهاری ابراز داشت: این سه اثر به ترتیب دو اثر در سال 1383 به شماره ثبت 11302 و 11187 و یک اثر در سال 1390 به شماره 30652 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری علی‎آبادکتول به بررسی‎های سطحی و گاه‎نگاری نسبی بر روی آثار باستانی در این روستا اشاره کرد و افزود: این بررسی‎ها قدمت روستا را به دوره پیش از تاریخ می‎رساند.

وی ادامه داد: شرایط زیستی مناسب از قبیل آب فراوان، خاک مناسب، آب و هوای معتدل باعث شده روستای مارون‎کلاته از دوره زمان پیش از تاریخ تا به امروز پیوسته محل اسکان و استقرار انسانی باشد.

قندهاری یادآور شد: اقتصاد معیشتی مبتنی بر کشاورزی در اطراف تپه‎ها و آثار باستانی خود زمینه‎ساز تزلزل و تخریب محوطه است.

این مسئول در این راستا گفت: این اداره بنا بر وظایف ذاتی و به استناد مواد 560 و 563 قانونی مجازات اسلامی می‎کوشد که بتواند پاسدار مواریث فرهنگی باشد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری علی‎آبادکتول افزود: رعایت موارد حفاظتی ابلاغی از سوی میراث فرهنگی شهرستان در اطراف تپه‎ها و رعایت حرایم تپه‎ها می‎تواند کمک شایانی را برای پاسداری و حفاظت این یادمان‎های تاریخی کند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری علی‎آبادکتول خواستار شد دوستداران میراث فرهنگی می‎توانند هرگونه تحرکات سوء اعم از تخریب، تصرف، تجاوز، ساخت و ساز و حفاری‎های غیرمجاز و همچنین قاچاق اشیای تاریخی در حوزه شهرستانی را به اداره میراث فرهنگی اطلاع‎رسانی کنند و در حفظ مواریث فرهنگی و تاریخی این استان سهیم باشند.

انتهای پیام/2307/ن/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول