اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی صریح فارس با شهردار برزک

حیدری: عدم کارایی جشنواره‌ها در توسعه گردشگری کاشان به دلیل نبود اهداف کلان است

شهردار برزک دلیل عدم کارآیی جشنواره‌ها در توسعه صنعت گردشگری منطقه کاشان را نداشتن اهداف کلان در این عرصه در مبانی، تعاریف و پایه‌گذاری‌ها قلمداد کرد.

حیدری: عدم کارایی جشنواره‌ها در توسعه گردشگری کاشان به دلیل نبود اهداف کلان است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محسن حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با اشاره به چگونگی آغاز جشنواره‌های گل محمدی و ادامه یافتن آن با جشنواره‌های شاتوت و انار و امثال آن در کاشان اظهار داشت: نکته مهم آن است که مقدمات و پایه‌چینی که برای جشنواره‌ها انجام شد نتوانست آنگونه که باید و شاید  واقعیت و دلیل برگزاری جشنواره‌ها را محقق سازد و تنها گردشگر در مقطع کوتاه‌مدت در برخی نقاط دیده شد.

*به برنامه‌های بلندمدت در جشنواره توجه نشده است

وی خاطرنشان کرد: در نقاطی که جشنواره‌ها تشکیل شد دامنه آن تنها رونق همان آن منطقه بود به عنوان مثال جشنواره گل محمدی قمصر تنها رونق شهر قمصر یا جشنواره گل محمدی نیاسر تنها شهر نیاسر را رونق بخشید و یا در جشنواره انار یا شاتوت تنها به معرفی محصول انار یا شاتوت برزک پرداخته شد و در واقع تعریف درستی از برنامه‌های بلندمدت در مسئله جشنواره‌ها نداشتیم و از فرصت آنگونه که باید استفاده نشد.

شهردار برزک تصریح کرد: در زمینه جشنواره‌ها مبنا به گونه‌ای تعیین شد که شهرهای دیگر کشور از آن استفاده کردند و ما تنها به دامنه کم، آن هم با دید کوتاه مدت به مسئله نگاه کردیم و شهرهای دیگر با برنامه زنده تلویزیونی و برد تبلیغاتی وسیع رقیب اصلی ما شدند.

*تفاوت شهرت انار بادرود و کاشان نمونه‌ای از عدم داشتن نگاه‌ کلان در توسعه فعالیت‌ها

به گفته وی در این رویکرد شهرهایی چون کرمان و فارس رقیب‌های اصلی شهرستان کاشان به عنوان قطب تولید گل محمدی شدند و یا جشنواره انار کاشان موجب شد انار بادرود شهرت گرفته و جزو محصولات صادراتی قرار گیرد.

حیدری نگاه محدود مسئولان کاشان از گذشته تا کنون را در وضعیت کنونی صنعت گردشگری مؤثر خواند و بیان داشت: مسئولان این شهرستان از مسئولان میراث گرفته تا مسئولان بالادستی از قدیم تاکنون به دنبال نقاط کوچک رفته و هزینه کردند و به دنبال نقاط بزرگ‌تر و بیشتر نبودند و برنامه‌ای برای توسعه دامنه فعالیت خود نداشتند که اگر برنامه‌ای در این زمینه وجود داشت امروز به عنوان نمونه همان اتفاقی که برای انار بادرود افتاد باید برای انار کاشان هم صورت می‌گرفت.

*هدف از برگزاری جشنواره‌ها تنها جذب گردشگر نیست

وی با یادآوری سابقه دیرینه روستای آزران در بخش برزک در زمینه تولید گل محمدی ابراز داشت: گرچه این روستا در زمینه تولید بهترین گل از لحاظ برخورداری از درصد اسانس بالا در جایگاه برتر در کل کشور قرار دارد اما به دلیل نگاه کوتاه‌مدت و دامنه محدود افق دید مسئولان این شهرستان آن گونه که باید از این امر استفاده نشده و در حاشیه قرار گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه برای رونق صنعت گل محمدی در کاشان باید برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف و با یک مدیریت یکپارچه اجرایی شود تأکید کرد: باید توجه داشت هدف از جشنواره‌ها تنها جذب گردشگر نیست بلکه باید گل محمدی به عنوان یک جزء از اصل فروش باشد.

وی از هدف‌گذاری گردشگر به عنوان اصل دیگر صنعت گردشگری نام برد و اضافه کرد: در این بخش نیز در منطقه کاشان هنوز تعریف کاملی صورت نگرفته و به جایگاهی که باید و شاید نرسیده است و گرچه هزینه‌های زیادی انجام شده اما بهره‌برداری شایسته‌ای محقق نشده و تنها گردشگر برای مدت کوتاهی در شهر مانده و برنامه دیگری وجود ندارد.

*ضعف مدیریتی در توزیع عادلانه گردشگر در منطقه کاشان

حیدری با اذعان به نبود تعریف و برنامه‌ای برای طول مدت اقامت گردشگر در منطقه کاشان یادآور شد: از گردشگر به جای بازار مصرف کشاورزی باید انتظار بازار یک توریست را داشت به بیان دیگر فروش گل و فرآورده‌های آن را با حضور گردشگر دنبال می‌کنیم اما هدف‌گذاری درستی برای مدیریت کامل بر درآمد و هزینه خود نداریم.

وی از نبود مدیریت توزیع گردشگر در سطح شهر کاشان و شهرهای اطراف گلایه کرد و گفت: این عدم مدیریت توسط مسئولان شهرستان به گونه‌ای است که در یک شهر با ظرفیت محدودتر شاهد حجم ترافیک بالای گردشگر بوده و در شهر دیگر با توانمندی بالای گل و گلاب شاهد ناشناخته ماندن آن برای گردشگران هستیم و این ضعف‌ها به دلیل نبود مدیریتی واحد در توزیع عادلانه گردشگر است.

وی با یادآوری اینکه اگر جشنواره‌ها در هر شهری به صورت مجزا برگزار شود تنها شهرهایی که در این زمینه سابقه بیشتری داشته باشد پررونق‌تر می‌شود گفت: اگر مدیریتی واحد به عنوان مدیریت شهرستان کاشان و چهار بخش آن با برنامه و هدف نسبت به اجرای جشنواره‌ها اقدام کند نتیجه‌ای مطلوب‌تر حاصل و توزیع عادلانه گردشگر محقق می‌شود.

*گلاب‌گیر سنتی تنها حق فروش در محل تولید دارد

حیدری به قرار گرفتن گلابگیری سنتی تحت نظارت معاونت بهداشت و درمان و مدیریت کیفیت گلابگیری صنعتی زیر پوشش معاونت غذا و دارو، از تفاوت دستگاه نظارت در گلابگیری سنتی و صنعتی با توجه به وجود یک بازار فروش انتقاد کرد.

به گفته وی، گلابگیری سنتی که اشتغال بالایی در سطح شهرستان را به خود اختصاص داده تحت نظر معاونت بهداشتی تنها حق فروش در محل تولید را داشته و با وجود برخورداری از پروانه کسب، مجوز فروش گلاب تولیدی خود را در بازار خارج از محل تولید را ندارد در حالی که این ممنوعیت در گلابگیری صنعتی دیده نمی‌شود.

شهردار برزک اضافه کرد: در این شرایط معاونت غذا و دارو از فروش گلاب‌های سنتی که تحت نظارت معاونت بهداشت هستند جلوگیری می‌کند و تنها مدافع تولیدکنندگان گلاب‌های صنعتی است.

*ممانعت از فروش گلاب سنتی مهیا کردن فضا برای عرضه گلاب‌های تقلبی

حیدری خاطرنشان کرد: زمانی که از فروش گلاب سنتی دارای پروانه کسب که از همه فیلترها و نظارت‌های شهرداری، معاونت بهداشتی، بخشداری، سوء پیشینه، عدم اعتیاد و غیره عبور کرده، در خارج از محل تولید ممانعت صورت می‌گیرد؛ در حقیقت فضا برای سودجویان و تولیدکنندگان گلاب‌های تقلبی فراهم می‌شود.

به گفته وی زمانی که گلاب‌گیر سنتی برای اخذ پروانه کسب ملزم به رعایت بسیاری از اصول شده که لازمه آن صرف هزینه بیشتر است و از سویی بازار فروش در خارج از محل تولید را از دست می‌دهد لذا دیگر به این امر رغبتی نداشته و در واقع بازار اخذ پروانه کسب از رونق می‌افتد و در نتیجه نظارت به دلیل عدم شناخت از مکان و شخص، کمتر و ناچیز می‌شود و سودجویان به دلیل نیاز بازار فرصت می‌یابند با فرار از قانون نسبت به عرضه گلاب تقلبی در سطح بازار اقدام کنند.

*کارشناسان منطقه کاشان به این نتیجه رسیده‌اند که گفتارشان در وزارتخانه خریداری ندارد

وی لازمه کیفیت مناسب گلاب را عرضه مطلوب آن دانست و یادآور شد: گلاب باید دارای استاندارد باشد تا هزینه‌ای اضافی را به شهروندان و تولیدکنندگان وارد نکند.

به گفته وی، وقتی استاندارد برای گلاب تعریف شود مصرف‌کننده خود تشخیص می‌دهد که چه نوع گلابی را تهیه کند.

شهردار برزک از نبود نماینده و کارشناسی از منطقه کاشان به عنوان قطب تولید گلاب در وزارتخانه‌های مربوطه به عنوان یکی از دلایل افزایش تقلب در گلابگیری نام برد و عنوان کرد: از آنجایی که کارشناسان منطقه کاشان به این نتیجه رسیده‌اند که گفتارشان در وزارتخانه خریداری ندارد لذا در آنجا حرف را در لفافه می‌پیچند در حالی که این منطقه به عنوان قطب گلاب کشور باید در مجمعی که برای گلاب و عرقیات تصمیم‌گیری می‌شود دارای کرسی باشد.

به گفته حیدری، باید مطالب در سطح وزارتخانه گفته شود و با ایجاد سهولت فروش در گلابگیری سنتی جلو بسیاری از تقلب‌ها گرفته شود.

*عرضه گلاب تقلبی ضربه به اعتبار شهرستان است

حیدری همچنین تقاضای بسیار را دلیل دیگر افزایش تقلب در گلاب دانست و گفت: گرچه برای تولید تسهیلات اندک داده می‌شود اما برای ترویج آن تسهیلاتی وجود ندارد.

وی اذعان داشت: با تحقق مدیریت صحیح و افزایش میزان تولید می‌توان جبران کسری عرضه در بازار را انجام داده و از بروز تقلب به عنوان یک آفت این بخش جلوگیری کرد به عبارت دیگر از عرضه گلاب با اسانس کمتر ممانعت به عمل آورد چون عرضه جوابگوی تقاضا می‌شود.

شهردار برزک تصریح کرد: از آنجایی که تقاضا در برخی شهرهای اقماری کاشان بسیار کم است با مدیریت صحیح می‌توان با توزیع گردشگر بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کرد و با این راهکار ‌مانع بسیاری از تقلب‌ها در شهرهای اقماری شد.

حیدری همچنین هشدار داد: اگر گلاب با کیفیت کم و یا تقلبی عرضه شود به تدریج گردشگر از خریداری آن خودداری می‌کند که این ضربه به شهرستان است.

*ظرفیت اشتغال گلابگیری کاشان چند برابر کارخانه سایپا است

وی با اذعان به اینکه در زمینه صنعت گردشگری هدف‌گذاری بلندمدت نداشتیم در حالی که صنعت گلاب باید برای نسل آینده نیز باقی بماند عنوان کرد: به طور میانگین 18 هزار نفر در کاشان و حومه در عرصه گل و گلاب اشتغال دارند که این ظرفیت اشتغال چند برابر کارخانجات معروفی مثل سایپا است و یا چندین برابر ظرفیت شهرداری‌ها و یا هر بخش بزرگی در سطح شهرستان است لذا تعریف منافع کوتاه‌مدت و نبود اهداف بلندمدت ضربات بسیاری به این صنعت وارد می‌سازد.

وی با تأکید بر اینکه تولید یک برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت نیاز اساسی شهر کاشان است متذکر شد: این برنامه‌ها باید از طرف مسئولان شهرستان پی‌گیری شود تا در این راستا از طرفی تولیدکننده و  مصرف‌کننده متضرر نشوند و از سویی دیگر صنعت گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/2406/ق40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول