اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس:

استاندارد عرقیجات فارس اعمال می‌شود

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس گفت: استاندارد محصولات عرقیجات این استان در چند ماه آینده در مورد تولیدکننده‌های این محصول اعمال می‌شود.

استاندارد عرقیجات فارس اعمال می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مرتضی رهنما ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 290 استاندارد جدید ابلاغ شده که در فارس 240 واحد تولیدی مشمول این استانداردها می‌شوند.

وی افزود: در مورد محصولات لبنی و به ویژه شیر، باید دقت کرد که شیر نه باید بسیار زود خراب شود نه اینکه تا مدت طولانی ماندگاری داشته باشد.

رهنما ادامه داد: در مواردی که شیر به مدت چند هفته خراب نشود مردم می‌توانند این محصول را به ما ارائه دهند تا از نظر مواد نگهدارنده غیرمجاز مورد بررسی قرار گیرد.

این مسئول اضافه کرد: البته ممکن است با نگهداری شیر در محیط مناسب خنک بتوان عمر آن را افزایش داد.

وی با ابراز گلایه از خبر یکی از رسانه‌های نوشتاری فارس مبنی بر وجود برخی قسمت‌های غیرقابل مصرف بدن احشام در سوسیس و کالباس تولیدی این استان، ابراز داشت: در انتشار این خبر بی‌دقتی شد چراکه در یک سال گذشته پنج پروانه تولیدکننده‌های محصولات گوشتی به سبب وجود بافت‌های غیرمجاز باطل شده اما مطلب مورد اشاره در آن رسانه دیده نشد.

رهنما تصریح کرد: در مورد باسکول‌های شن و ماسه و خرید گندم تعاونی‌های روستایی، این موسسه 318 مورد آزمون انجام دادند و اقدامات لازم برای 80 مورد که مشکل داشتند صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 7 هزار شیر سیلندرهای گاز خراب توسط اداره استاندارد فارس از رده خارج شد.

این مسئول در ادامه بیان کرد: در زمینه آسانسور 543 مورد تاییدیه اعطا شد و البته در این زمینه پیمانکاران و مالکان باید دقت کنند بدون مجوز استاندارد از هیچ آسانسوری استفاده نکنند.

وسایل بازی مهدکودک‌ها بررسی می‌شود

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس همچنین گفت: در زمینه شهربازی‌ها مکاتبات با شهرداری‌ها انجام شد و در مواردی که وسایل خطرآفرین وجود داشت اقدام به پلمب شهربازی کردیم.

وی افزود: در همین زمینه با توجه به حساس بودن کودکان در برابر هرگونه ضربه و آسیب، با مهدکودک‌ها مکاتبه شد تا اقدام به اصلاح موارد کنند.

رهنما اضافه کرد: در مورد مصالح ساختمانی از واحدهای تولیدی شن و ماسه، قطعات بتونی و فوم بسیاری از آنها فاقد استاندارد هستند و در این زمینه خود مردم بهترین اعمال کننده استانداردند که باید از خریدن اقلام غیراستاندارد ساختمانی خودداری کنند.

وی اضافه کرد: در این زمینه چند واحد مصالح ساختمانی که به تذکرات عمل نکردند را به مراجع قضایی معرفی کردیم و مقرر شد تا یک ماه آینده اقدامات لازم را انجام دهند.

رهنما با اشاره به صدور 44 پروانه کارشناسی استاندارد، ابراز داشت: این افراد که تحصیلات دکترا و کارشناسی ارشد با سابقه معین دارند می‌توانند در انجام آزمون‌های استاندارد، نمونه‌برداری و اینگونه موارد در آزمایشگاه‌های همکار استاندارد، مکمل ما باشند.

وی در همین زمینه به انجام 2 هزار و 400 مورد نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی فارس در پنج ماه گذشته اشاره کرد و گفت: از این موارد یک‌هزار و 200 نمونه در اداره کل استاندارد و آزمایشگاه‌های همکار مورد آزمون قرار گرفتند.

به گفته وی، سرجمع نتایج آزمون‌ها نشان می‌دهد که کیفیت محصولات تولیدی فارس قابل قبول و موردهای بحرانی به ندرت دیده شده است.

رهنما اذعان داشت: در شش ماه گذشته 20 پروانه استاندارد به دلیل تعطیلی واحد تولیدی، تغییر خط تولید و عدم رعایت شرایط استاندارد باطل، 63 پروانه جدید صادر و 330 پروانه دارای استمرار کیفیت تمدید شد.

وی در ادامه به بیان تفاوت آب معدنی با آب آشامیدنی درون بطری پرداخت و گفت: آب معدنی نیاز به افزودنی برای ماندگاری ندارد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس سپس از وجود آبلیموهای بدون استاندارد، فاقد نشان سازنده و زمان و مکان تولید خبر داد و بیان کرد: همان‌گونه که در مورد یک محصول چیپس مشهور اقدام شد در مورد محصولات غذایی غیراستاندارد نیز برخورد لازم صورت ‌می‌گیرد.

انتهای پیام/2448/ق40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول