اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کمیته فضای سبز کلانشهرهای کشور:

مسئولان از مقابله با ریزگردها شانه خالی می‌کنند/ دولت احمدی‌نژاد به شهرداری‌ها کمکی نکرد

دبیر کمیته فضای سبز کلانشهرهای کشور گفت: مسئولان با بیان اینکه ریزگردها مهمان خارجی هستند از پذیرش مسئولیت شانه خالی می‌کنند و دولت در طول هشت سال گذشته هیچ کمکی برای توسعه فضای سبز به شهرداری‌ها نکرد.

مسئولان از مقابله با ریزگردها شانه خالی می‌کنند/ دولت احمدی‌نژاد به شهرداری‌ها کمکی نکرد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عباس زارع پیش از ظهر امروز در بیستمین نشست تخصصی مدیران عامل فضای سبز کلانشهرهای کشور با بیان اینکه بحث فضای سبز گسترده و ساده‌تر از آن است که به صورت ویترینی مطرح شود اظهار داشت: یک‌سری تغییرات آب و هوایی با مقیاس جهانی و محلی در حال وقوع است.

وی ادامه داد: برای تغییرات آب و هوایی در حال وقوع باید راهکاری عملی اندیشیده شود و در چند سال اخیر شاهد هستیم که ریزگردهایی از خارج از کشور وارد شدند و فضای اکولوژی و اقلیمی را دچار تغییر کردند.

دبیر کمیته فضای سبز کلانشهرهای کشور افزود: مسئولان با توجه به اینکه ریزگردها از خارج وارد شدند به هر طریقی رفع تکلیف کرده و ریزگردها را مهمان خارجی قلمداد می‌کنند در صورتی که برای مبارزه و مقابله با این پدیده باید راهکاری درست اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه باید از طریق ارتباطات سیاسی و اجتماعی مسائل ریزگردها را حل کرد ابراز داشت: وضعیت زیست‌محیطی برخی از شهرها از استاندارد خارج شده و حل مشکلات زیست‌محیطی باید در اولویت کاری دولت جدید قرار گیرد.

زارع به مسئله بیابان‌زایی اشاره کرد و یادآور شد: بیابان‌زایی و توسعه بیابان در حاشیه شهرها در حال وقوع است و این پدیده در شهرهایی که انتظار نداشتیم ایجاد شده است.

وی ادامه داد: برای مثال در شهرهایی مانند اصفهان با خشک شدن زاینده رود، خشک شدن دریاچه ارومیه و در کرج نیز با این پدیده مواجه هستیم که ریزگردهای محلی بلایی است که در این شهرها رخ می‌دهد.

*سرمایه‌گذاری در توسعه فضای سبز

دبیر کمیته فضای سبز کلانشهرهای کشور اضافه کرد: سرمایه‌گذاری مقطعی و اصولی در توسعه فضای سبز بسیار مهم بوده و باید مورد توجه و تأکید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در فضای سبز دو عملکرد شاخص اجتماعی و اکولوژیک مد نظر است تصریح کرد: عملکرد اکولوژیک برتری قابل توجهی نسبت به رویکرد اجتماعی دارد و اگر محیط زندگی سالمی نداشته باشیم نمی‌توانیم به موضوعات اجتماعی بپردازیم.

زارع ادامه داد: برای پیشبرد اهداف توسعه فضای سبز و توسعه شهری باید همه بخش‌های مختلف شهرداری‌ها هماهنگ شوند و در همدان تقابل توسعه شهری نمود دارد.

وی بیان داشت: کمک‌های قابل توجهی در توسعه فضای سبز و توسعه شهری به شهرداری‌ها نمی‌شود.

دبیر کمیته فضای سبز کلانشهرهای کشور ادامه داد: در ایجاد فضای سبز وسط بلوارها نسبت به حاشیه معابر موفقیت بیشتری حاصل می‌شود در صورتی که باید حاشیه شهر نیز مد نظر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسائل اجتماعی منظر، زیباسازی، پارک و تعاملات اجتماعی در شهرها خوب انجام می‌شود اذعان کرد: ایجاد فضایی بانشاط و شاداب برای مردم در شهرها لازم است.

زارع با اشاره به اینکه نقایص کار توسعه فضای سبز باید برای شورای شهر جدید تبیین و بینش آن‌ها به این حوزه تغییر کند خاطرنشان کرد: نحوه ارائه لوایح باید مترقی بوده و نوع تعاملات با دولت جدید به گونه‌ای باشد که بتواند مسائل پیش روی توسعه فضای سبز را رفع کند.

وی با بیان اینکه موضوع بحران آب مشکل مشترک همه شهرها است گفت: دولت در طول هشت سال گذشته هیچ کمکی به شهرداری‌ها نکرد و این در حالی است که برخی از شهرداری‌ها حتی توان برگزاری همایش‌های تخصصی را ندارند و این نقد به دولت وارد است که به موضوع توسعه فضای سبز به صورت کلان توجه کند.

دبیر کمیته فضای سبز کلانشهرهای کشور ادامه داد: دولت در ایجاد کمربند سبز و واگذاری اراضی به توسعه فضای سبز هیچ نقشی نداشت.

وی با بیان اینکه برگزاری همایش‌ها و سخنرانی‌ها باید نتیجه و دستاوردی داشته باشند افزود: در حوزه فضای سبز رویکردها و دستاوردهای خوبی داشتیم و سه نمایشگاه بزرگ گل و گیاه در تهران، اصفهان و مشهد برگزار شد که بیش از 400 هزار نفر از شهروندان از این نمایشگاه‌ها بازدید کردند.

*راه‌اندازی بانک اطلاعاتی توان نیروهای انسانی فضای سبز کشور

زارع افزود: استقبال خوب مردم از نمایشگاه‌های وزین گل و گیاه نشان می‌دهد که ارتباط سازمان زیباسازی با مردم خوب بوده است.

وی با اشاره به اینکه فضای سبزی نهاد خدماتی صرف نیست ابراز داشت: در سازمان‌های زیباسازی باید رویکردی داشت که به سمت موضوعات اجتماعی حرکت کرد.

دبیر کمیته فضای سبز کلانشهرهای کشور با بیان اینکه در یک پارک تعاملات اجتماعی به صورت حداکثری است تصریح کرد: حرکت‌های ورزشی و فرهنگی در پارک‌ها انجام می‌شود و در واقع پارک‌ها بزرگ‌ترین ورزشگاه‌ها هستند و باید گسترش یابند.

وی اضافه کرد: باید در هر ماه یک کارگاه تخصصی برگزار شود و همه شهرها در این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های اساتید، کارکنان و سازمان‌ها برای توسعه فضای سبز مشارکت بیشتری داشته باشند.

زارع از راه‌اندازی بانک اطلاعاتی توان نیروهای انسانی فضای سبز کشور خبر داد و گفت: دبیرخانه ستاد مدیران عامل فضای سبز کشور بانک اطلاعاتی کارشناسان و امور تحقیق و پژوهشی کل کشور را در دست تهیه دارد و با این کار اطلاعات را از سطح مدیران به بدنه کارشناسان وارد کردیم.

وی بیان داشت: یکی از طرح‌های در دست اقدام استفاده از پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا است که ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در راستای توسعه فضای سبز و نوآوری و ابداع در این حوزه کارساز است.

همچنین در این مراسم دبیر کمیته معاونین خدمات شهری کلانشهرهای کشور با بیان اینکه باید فضای با نشاط و شادابی در شهرها ایجاد شود اظهار کرد: درختان آیات الهی هستند و فضای آرامگاه بوعلی سینا بسیار بانشاط است.

محسن مرادی افزود: مسئله کمبود آب جدی است و در چندین جلسه مطرح شده و با رایزنی با دیگر دستگاه‌ها باید راهکاری برای خروج از بحران آب اندیشیده شود.

وی در پایان گفت: یکی از راهکارهای برون‌رفت از مشکلات آب و مسائل زیست‌محیطی مقابله با ریزگردها و آلودگی هوا است.

انتهای پیام/89019/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول