اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط استادکاران ماهر بومی سرعت گرفت

مرمت و بازسازی مدرسه خان شیراز

عملیات مرمت ابنیه و بازسازی تزئینات چوبی مدرسه خان شیراز توسط استادکاران ماهر و شاخص بومی سرعت بیشتری گرفت.

مرمت و بازسازی مدرسه خان شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، سرپرست این اداره کل اظهار داشت: مدرسه خان یکی از آثار شاخص فرهنگی تاریخی فارس به شمار می‌رود که مرمت کامل آن از سال 1391 در اولویت برنامه‌های حفظ، احیا و مرمت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس قرار گرفته است.

قدرت‌الله تاج‌بخش افزود: این پروژه شامل دو فاز بوده که بخش اول آن، مرمت، احیای بافت و ابنیه و فاز دوم شامل بازسازی، ساخت، نصب درب و نورگیرهای حجره‌ها است که در حال حاضر با پیشرفتی دوچندان ادامه دارد.

این مسئول در ادامه به تکمیل فعالیت‌های مرمتی پیشین این اثر شاخص تاریخی فارس اشاره و اضافه کرد: شرح عملیات و جزئیات اقدامات صورت گرفته فعلی این پروژه در قالب مرمت کف و بدنه حجره‌های طبقه فوقانی ضلع شمال شرق، شمال غرب و جنوب غربی و نیز حجره‌های طبقه هم‌کف ضلع جنوب و شرق، مرمت سنگ ازاره‌های نمای ضلع شمالی، مرمت و بازسازی تزئینات کاشی‌کاری و کاربندی حیاط مدرسه، بازسازی طاق‌های سنتی راهرو طبقه فوقانی ضلع جنوب غرب صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در فعالیت‌های فاز دوم، بازسازی درب‌های چوبی حجره‌ها، ساخت و نصب نورگیر گره‌های چوبی بخش فوقانی حجره‌های ضلع شمالی، شمال غرب و شمال شرق مدرسه، در حال اجراست.

به گزارش فارس، مدرسه خان از شاخص‌ترین آثار دوره صفویه در شهر شیراز است که بنای آن به دستور شاه عباس و توسط الله‌وردی خان حاکم فارس آغاز و بعدها توسط فرزندش امام قلی‌خان به اتمام رسید.

این مدرسه دارای صحنی به طول 51 و به عرض 45 متر است و در هر چهار طرف آن حجره‌هایی در دوطبقه ساخته شده که تعداد آن به 70 حجره می‌رسد.

یکی از ویژگی‌های این مدرسه به کارگیری اعداد مقدس در ساخت آن بوده که ساخت پنج مدرس (محل تدریس) به نیت پنج تن از نمونه‌های آن است.

در قسمت بالای درب ورودی، تالاری وسیع قرار دارد که ملاصدرا در آن تدریس می‌کرده است.

این بنا در 15/10/1310 هجری شمسی به شماره 75 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/2448/ط/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول