اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

بخش‌های آسیب دیده از زلزله کاروانسرای گویجه‌بل در دست مرمت است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی گفت: بخش‌های آسیب دیده از زلزله کاروانسرای گویجه‌بل شهرستان اهر در دست مرمت قرار دارد.

بخش‌های آسیب دیده از زلزله کاروانسرای گویجه‌بل در دست مرمت است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در بازدید مرمت بنای تاریخی کاروانسرای گویجه‌بل افزود: کاروانسرای گویجه‌بل از زمین‌لرزه مرداد ماه سال گذشته نزدیک به 15 درصد آسیب دیده بود که عملیات استحکام‌بخشی آن همچون سایر آثار تاریخی آسیب دیده بلافاصله پس از وقوع حادثه انجام شد.

محمدی تصریح کرد: عمده خسارت‌ها در این بنا برطرف شده است و امیدواریم تا پایان شهریور ماه مرمت کاروانسرای گویجه‌بل به همراه دیگر آثار تاریخی آسیب دیده از زلزله شهرستان اهر به پایان برسد.

وی کاروانسرای گویجه‌بل را یکی از عناصر ارتباطی تبریز به بخش‌های شمالی ولایت در دوره ساختش خواند و گفت: با توجه به اقلیم سرد و پربارش منطقه، این کاروانسرا به صورت ساخت و سازی بدون حیاط انجام شده و تمام عناصر بنا پوشیده هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی افزود: بخش داخلی سازه با آجر ساخته شده اما نماهای بیرونی آن به دلیل مسائل اقلیمی و جوی با سنگ اجرا شده است.

محمدی قدمت احتمالی کاروانسرای گویجه‌بل را طبق اعلام نظر کارشناسان، با توجه به نوع معماری بنا مربوط به دوره صفوی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه گویجه‌بل تمام عناصر یک کاروانسرای شاخص ایرانی را داراست، اظهار کرد: سردر ورودی، شترخان(محل نگهداری شترها) و محل استقرار مسافران بخشی از عناصر اصلی این کاروانسرا را تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول با اشاره به تفاوت گویجه‌بل با دیگر کاروانسراهای کشور خاطرنشان کرد: برخلاف کاروانسراهای تیپ فلات داخلی که عناصر به دور میان سرایی ساخته می‌شدند، این بنا از معماری بومی سرزمین آذربایجان پیروی کرده است.

محمدی تشریح کرد: گویجه‌بل همانند بسیاری از کاروانسراهای بومی منطقه آذربایجان حول یک فضای بسته مرکزی که پوشش سقف طاق و گنبدی دارد ساخته شده است تا جوابگوی اقلیم سرد و پر بارش منطقه باشد.

وی اظهار امیدواری کرد، با پایان مرمت این بنا می‌توان اقداماتی نظیر واگذاری به سرمایه‌گذار برای استفاده به عنوان کاروانسرا و مجتمع رفاهی بین راهی گردشگری انجام داد.

انتهای پیام/60001/ر30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول