اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

برای نخستین‌بار در جهان رنگ جاذب اشعه ایکس ساخته شد

برای نخستین‌بار در جهان به همت دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز رنگ جاذب اشعه ایکس در گروه فیزیک پزشکی این دانشگاه ساخته شد.

برای نخستین‌بار در جهان رنگ جاذب اشعه ایکس ساخته شد

مخترع و ایده‌پرداز این رنگ امروز در زمینه اختراع خود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار اداشت: برای نخستین بار در جهان رنگ جاذب اشعه ایکس با راهنمایی استاد محمد مهدی موحدی ساخته شد.

ناصر دهقان افزود: بر اساس جستجوهای انجام شده و استناد به مراجع معتبر علمی دنیا تاکنون رنگ با کارایی جذب برای اشعه ایکس ساخته نشده است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد ارگونومی اضافه کرد: قدرت جذب این رنگ برای اشعه ایکس که از اشعه‌های زیان‌آور محسوب می‌شود در حد بالای 100 kvp است.

وی خاطرنشان کرد: موفقیت در این طرح در گرو استفاده از مواد نانو در ساختار رنگ معمولی است که با ترکیب رنگ معمولی با فلزات نانو با عدد اتمی بالا توانستیم رنگ جاذب اشعه ایکس تولید و در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با موفقیت تست و ارزیابی کنیم.

به گفته وی، مواد نانو قابلیت حل شدن آسان در رنگ پایه را دارا هستند و ضخامت موثر این رنگ در حدود 1-2 میلی‌متر است.

دهقان بیان کرد: با توجه به اینکه در بیمارستان‌ها برای حفاظت در برابر اشعه ایکس از سرب که فلزی بسیار سمی و مضر برای محیط زیست است استفاده می‌شود این رنگ می‌تواند به عنوان جایگزینی بسیار مقاوم، فاقد سمیت و سبک باشد.

این مخترع جوان ابراز داشت: با توجه به گستردگی کاربرد پزشکی و صنعتی این نوع رنگ مذاکراتی برای تولید انبوه آن با مسئولین دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده که با حدود 20 میلیون تومان هزینه اولیه می‌توان رنگ را به تولید انبوه رساند.

به گزارش فارس، این رنگ با عنوان نانو ایکس دای به شماره 79340 در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسیده و نتایج این طرح به صورت مقاله ISI برای معتبرترین ژورنال حفاظت پرتویی ارسال شده است.

انتهای پیام/2448/ق30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول