اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جوانان فارس گل کاشتند

اختراع 2 نوع جاذب الکترومغناطیس توسط دانشجویان شیرازی

دو دانشجوی شیرازی به طور جداگانه دو نوع جاذب امواج الکترومغناطیس اختراع کردند که یکی برای فرکانس پایین و دیگری برای فرکانس‌های بالا کاربرد دارد.

اختراع 2 نوع جاذب الکترومغناطیس توسط دانشجویان شیرازی

دانشجوی کارشناسی ارشد ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز در مورد رنگ کربن فریت جاذب امواج موبایل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: ارائه‌دهنده این ایده خودم بودم که در گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح و با راهنمایی استاد محمدمهدی موحدی ساخته شد.

ناصر دهقان افزود: خانه‌هایی که نزدیک آنتن‌های bts موبایل باشند در معرض تشعشعات زیان‌آور امواج این آنتن‌ها هستند بنابراین با ساخت این رنگ و استفاده آن بر روی دیوارهای منازل نزدیک این آنتن‌ها می‌توان از نفوذ تششعات آنها جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: مزایای رنگ جاذب امواج الکترومغناطیسی موبایل و آنتن‌های BTS، می‌تواند در تضعیف مناسب امواج الکترومغناطیسی بسیار موفق عمل کند و هزینه ساخت پایینی دارد.

دهقان ابراز داشت: از این ماده می‌توان به عنوان حفاظ در دیوارهای اتاق‌های MRI بیمارستان یا در اتاق‌های برج مراقبت پروازی فرودگاه‌ها استفاده کرد.

وی که همچنین تاکنون دو اختراع رنگ جاذب اشعه ایکس و ماوس ارگونومیک را نیز به ثبت رسانده گفت: بعضی از این اختراعات با همکاری مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تولید انبوه آمادگی دارد و امیدواریم با حمایت بیشتر مسئولان بتوانیم کشور را از وارد کردن موارد مشابه بی‌نیاز کنیم.

جاذب الکترومغناطیس با کاربرد دفاعی

مجری طرح دوم با بیان این که جاذب امواج الکترو مغناطیسی برای جذب امواج الکترومغناطیسی در پهنای صفر تا 25 گیگا هرتز است، ابراز داشت: این جاذب امواج، دارای پوششی شامل یک نانو کامپوزیت است که برای پاسخ‌گویی بهتر، از نانو ذرات مغناطیسی و نانو لوله‌های کربنی در آن استفاده و بر روی فلز اعمال و باعث جذب امواج می‌شود.

مجید ابراهیم‌زاده با بیان اینکه این جاذب امواج الکترومغناطیس بیشتر قابلیت نظامی و دفاعی دارد، بیان کرد: این جاذب برای مواردی که نیاز است از امواج ماکرویو یا امواج مغناطیس مصون بماند کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: از این پوشش می‌توان در برخی از آزمایشگاه‌های علمی که نیاز است امواج مزاحم داخل اتاق‌های سیستم نشود، استفاده کرد.

ابراهیم‌زاده اضافه کرد: این طرح در شش ماه و با هزینه 30 میلیون تومان تکمیل شده، هزینه‌ای که با توجه به گستره کاربردهای نهایی ناچیز است.

به گفته این فارغ التحصیل فیزیک چگال، با حدود 100 میلیون تومان می‌توان این محصول را به تولید انبوه رساند در حالی که جاذب‌هایی که اکنون در صنایع دفاعی کشور استفاده می‌شود بسیار گران است و با توجه به تحریم‌ها مشکلاتی نیز دارد.

این اختراع به شماره 038595 الف/89 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/2448/ق30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول