اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی:

خبرنگاران برای مهندسی افکار عمومی تلاش کنند

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی گفت: خبرنگاران با درایت و علم در رابطه با مهندسی افکار عمومی تلاش کرده و جامعه را به مسیر اصلی خود برمی‌گرداند.

خبرنگاران برای مهندسی افکار عمومی تلاش کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، سردار یحیی شرفی ظهر امروز در نشست خبری فرمانده انتظامی استان آذربایجان غربی به مناسبت روز خبرنگار که در سالن تفریحی و آموزشی الغدیر ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: در جامعه صداهای ضعیفی وجود دارد که گوش خیلی‌ها آن را نمی‌شنود و آن گوش خبرنگار است که به راستی این صداها را تشخیص داده و به ندای آن پاسخ مثبت می‌دهد و مشکلات مردم را انعکاس می‌دهد. 

شرفی خاطرنشان کرد: خبرنگاران با درایت و علم در رابطه با مهندسی افکار عمومی تلاش کرده و جامعه را به مسیر اصلی خود برمی‌گرداند و حرفه خبرنگاری در بحث ارتباطات به قدری حائز اهمیت است که عدم اعتنا به این موضوع می‌تواند در سرنوشت ملت‌ها تاثیرگذار باشد.

وی یادآور شد: خبرنگاران به لحاظ تربیت در مکتب اسلام رشد و تعلیم دیده‌اند و از حرفه خبرنگاری به خوبی محافظت کرده و اخلاق خبرنگاری را در تمامی سطوح رعایت می‌کنند و در هر مکانی خیر و مصلحت جامعه را تشخیص داده و با تعهد و نظارت واقعیت‌ها را آنچنان که هست نه افراط و نه تفریط منعکس می‌کنند و این جزو افتخارات خبرنگاری است.

شرفی افزود: خبرنگاران ارزش‌ها و هنجارهای خبرنگاری را رعایت کرده و با نوشته‌های هدف‌دار خود به دنبال کشف حقیقت هستند و از همه بالاتر خداوند را ناظر بر همه رفتار و نوشته‌های خود می‌دانند.

وی با اشاره به جلوه‌های اجتماعی پلیس، تصریح کرد: پلیس را از نظر تحولی به سه دوره تحولی تقسیم کردند که یک دوره، مقطع سیاسی بود به طوری که مسئولان بومی پلیس را هدایت می‌کردند و در دوره بعدی که دوره حرفه‌ای بود پلیس با به کارگیری تکنولوژی، ارتباطات و مخابرات فقط برنامه‌های خود را دنبال می‌کرد به طوری که دنبال مجرم بود تا پیشگیری از جرم و پلیس دوره سوم پلیس اجتماعی بوده که بحث تعامل و مشارکت با مردم و نهادها و پلیس جامعه محوری مدنظر است.

شرفی با بیان اینکه یک تقسیم‌بندی نیز در رابطه با مدل کار پلیس وجود دارد و این مدل‌ها به دو گونه شامل پلیس تهدید محوری و جامعه محوری است، اذعان کرد:  در پلیس تهدید محوری مشارکت و نقش مردم در تامین امنیت نادیده گرفته می‌شد و امنیت را غیر قابل واگذار می‌دانست و در بخش‌های خصوصی و سایر اشخاص امنیت را با نگاه سخت‌افزاری نگاه می‌کرد و قدرت پلیس در این شرایط اقتدار ظاهری و توان تخصصی در سلطه امنیتی، انتظامی و اجتماعی بر جامعه می‌دانستند و امنیت صرفا بعد فیزیکی و سخت افزاری پیدا می‌کرد.

وی تصریح کرد: در پلیس جامعه محور تامین امنیت عمومی و نظم اجتماعی در مشارکت مردم تحقق پیدا می‌کند یعنی استفاده از توانمندی‌های جامعه مشکلات را حل می‌کند و پلیس جامعه محور بیشتر به دنبال حل مسئله در جامعه بوده تا دنبال کردن مجرم و تقدم پیشگیری بر مقابله یکی دیگر از ویژگی‌های پلیس جامعه محور است.

شرفی روی آوری به آموزش همگانی، نظام اخلاقی، رعایت کرامت انسان‌ها، در نظر گرفتن حقوق انسان‌ها، تمرکز زدایی در سازمان پلیس را از رویکردهای پلیس جامعه محور معرفی کرد.

وی با بیان اینکه افراد پلیس در شرایط پلیس جامعه محور باید ویژگی‌هایی داشته باشند، ادامه داد: آشنایی با حقوق شهروندان، حمایت ازحقوق مدنی و اجتماعی مردم، داشتن سجایای اخلاقی و برخورداری از توانمندها و مهارت‌های اجتماعی از جمله این ویژگی‌ها بوده و پلیس باید مهارت ارتباط اجتماعی پیدا بکند.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی اعلام کرد: در زمینه رعایت حقوق شهروندان منشوری آماده کردیم که رعایت قوانین، اعمال نکردن هرگونه سلیقه شخصی و سوء استفاده از قدرت، حق دفاع متهمان هنگام بازجویی، رعایت اخلاق و موازین اسلامی، نبستن چشم و سایر اعضای متهمان و تحقیر نکردن متهمان هنگام بازجویی از موارد مورد نظر در این منشور است.

وی ادامه داد: در تحت‌نظرگاه‌ها نیز منشوری تهیه شده که قبلا این شرایط حاکم نبود به طوری که استانداردسازی تحت‌نظرگاه‌ها، بازسازی و زیباسازی محیط و ایجاد تسهیلات برای افراد تحت نظر از جمله موارد مورد نظر در این منشور است.

شرفی با بیان اینکه طرح مکنا طرح مدیریت کیفیت مستمر در نیروی انتظامی بوده و در کلانتری‌های 11، 13، 14، 15 و 18 موارد مورد نظر در طرح مکنا رعایت می‌شود و رعایت بهداشت فردی و عمومی، ارائه بسته بهداشتی، ارائه بسته فرهنگی و ضدعفونی هر سه ماه یکبار تحت‌نظرگاه‌ها از اقدامات انجام شده در این تحت‌نظرگاه‌ها‌ است.

وی افزود: جداسازی متهمان عادی و خطرناک و عدم نگه‌داری متهمان زن در این تحت‌نظرگاه‌ها از سایر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

شرفی با بیان اینکه جلوه‌های اجتماعی پلیس یک بخش سامانه و بخش دیگر ساختار است، ابراز داشت: سامانه جامع راهنمایی و رانندگی، سامانه اطلاع از تخلفات رانندگی با شماره 30005151 ، سامانه جامع نظام وظیفه، سامانه جامع اطلاعات صدور گواهینامه، گذرنامه، پروانه کسب و سامانه رخدادهای انتظامی از جمله این سامانه‌ها است.

وی اضافه کرد: با ایجاد سامانه‌ها در حال حاضر مدیریت و دسترسی پلیس و شبکه عرضه به تقاضا راحت‌تر انجام می‌شود.

شرفی اظهار داشت: در ساختارها معاونت اجتماعی وقتی تشکیل شد تا برآورد اجتماعی را انجام دهد و نیز آموزش و آگاه‌سازی آحاد جامعه را در دستور کار خود قرار داد تا افراد به حقوق خود آشنا شوند.

وی افزود: این معاونت با ارائه مشاوره به مخاطبان خود خیلی از اختلافات که می‌توانست تبدیل به پرونده قضایی شود با مشاوره حل شد و در این زمینه در چهار ماه گذشته یک‌هزار و 534 مورد مشاوره به مخاطبان داده شد و 2 هزار و 125 مورد از اختلافات نیز منجر به سازش شده است.

شرفی خاطرنشان کرد: اگر پلیس پیشگیری تشکیل شد به لحاظ رویکرد تقدم پیشگیری به برخورد بوده به طوری که راهبردهای پیشگیرانه تدبیر شده و تلاش می‌شود جرمی انجام نشود و بسترها از بین رود.

وی در پایان اعلام کرد: در گذشته فقط یک دانشکده داشتیم که که در حال حاضر این میزان به 9 دانشکده ارتقا یافته که در راستای تعلیم و تربیت افسر و دانشجو آموزش صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/61005/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول