اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی اعلام کرد

میزان زکات فطره امسال 3600 تومان

یکی از مراجع تقلید به مبلغ نقدی زکات فطره در سال جاری اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقاتی که انجام داده‌ام و بر اساس قیمت گندم خوب، امسال مبلغ زکات فطره 3 هزار و 600 تومان است.

میزان زکات فطره امسال 3600 تومان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی امروز در ادامه درس تفسیر سوره «یس» در مدرسه حجتیه قم اظهار کرد: توحید دارای مراتب و مراحلی است که در برخی از آنها اشتراکاتی میان مشرکان و اهل ایمان دیده می‌شود.

وی افزود: مشرکان و مؤمنان در توحید خالقیت با یکدیگر هم‌ عقیده هستند اما آنچه موجب تفاوت بسیار میان ما و آنها می‌شود توحید ربوبی است؛ خداوند به نبی مکرم اسلام(ص) می‌فرماید مشرکان هم اگر مورد پرسش در مورد خالق جهان قرار گیرند می‌گویند به خدا ایمان دارند.

این مرجع تقلید با اشاره به برداشت اشتباه وهابی‌ها از توحید خالقی و توحید ربوبی عنوان داشت: آنها این دو مفهوم را به یک معنا می‌دانند در حالیکه رب با خالق متفاوت بوده و به معنای تدبیرکننده و کارگردان جهان هستی است.

وی اضافه کرد: هر چند فرشتگان الهی گاهی با اجازه خداوند در امور عالم تدبیر می‌کنند اما مدبر اصلی خداوند بوده و هیچ کس نمی‌تواند در اراده او مبنی بر چگونگی گردش آسمان و زمین تغییری ایجاد کند.

آیت‌الله سبحانی شبهه وهابیت در مورد مقوله زیارت را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: آنها می‌گویند شیعیان هم مانند مشرکان که بت‌ها را عبادت می‌کردند به عبادت پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) می‌پردازند و تفاوتی میان آنها نیست.

این مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: این شبهه را می‌توان چنین پاسخ داد که مشرکان معتقد به ربوبیت بت‌ها بودند و با این رویکرد آنها را عبادت می‌کردند در حالی‌که شیعه چنین عقیده‌ای در مورد ائمه اطهار(ع) ندارد و تنها به دلیل اینکه آن بزرگواران عبادالصالحین و مستجاب‌الدعوة هستند آنها را واسطه دعای خویش قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه در ظاهر شباهت‌های زیادی میان اعمال حج و آنچه مشرکان انجام می‌دادند وجود دارد گفت: تفاوت اینجاست که مشرکان بت‌ها را رب و دارای اثراتی می‌دانستند در حالی‌که مسلمانان می‌گویند این اعمال برای آن است که سیره حضرت ابراهیم(ع) زنده شود و همه امور در دستان قادر متعادل یعنی الله قرار دارند.

آیت‌الله سبحانی انتشار میلیون‌ها جلد کتاب علیه تشیع توسط وهابیت را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: وهابی‌ها آیاتی را که در مورد مشرکان نازل شده در مورد شیعیان به کار می‌برند.

این مرجع تقلید ادامه داد: مشرکان سعی داشتند در مقابل پیامبر اکرم(ص) حیله‌گری کنند به همین دلیل می‌گفتند ما هم بت‌ها را به عنوان خدا قبول نداریم بلکه برای قرب الهی آنها را عبادت می‌کنیم در حالیکه خداوند می‌فرماید مشرکان به رب بودن بت‌ها معتقدند و دروغ می‌‌گویند.

وی ترس مشرکان از مسئله معاد را مورد تاکید قرار داد و افزود: آنها به این دلیل از معاد هراس داشتند که خود گناهکار بودند و نمی‌توانستند تحمل کنند که روزی بیاید و به حساب و کتابشان رسیدگی شود.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه روزی عربی نزد پیامبر(ص) آمد در حالی‌که استخوانی پوسیده در دست داشت گفت: عرب این استخوان را خرد کرد و به هوا پخش کرد و پرسید چه کسی این را زنده می‌کند؟

این مرجع تقلید با اشاره به پاسخ خداوند به این شخص خاطرنشان کرد: این فرد منکر وجود خدا در حقیقت آفرینش نخست خود را فراموش کرده بود و برای خداوند مثال می‌آورد در حالیکه همان خدایی که انسان را از یک نطفه پست به وجود آورده می‌تواند استخوانی مرده را هم مجدداً زنده کند و این نخستین پاسخ خدا به این فرد بود.

وی اضافه کرد: در دومین پاسخ خداوند می‌فرماید ای پیامبر! بگو همان خدایی که تو را از عدم آفرید در روز معاد هم خدایی خواهد کرد؛ استفاده از مفاهیم فطری یکی از شیوه‌های قرآن برای استدلال در مقابل کافران و مشرکان است و کاربرد و تأثیر فراوانی دارد.

آیت‌الله سبحانی در ادامه به مبلغ نقدی زکات فطره در سال جاری اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقاتی که انجام داده‌ام و بر اساس قیمت گندم خوب، امسال مبلغ زکات فطره 3 هزار و 600 تومان است.

انتهای پیام/78004/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول