اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی:

اعتقاد به معاد جلوی بسیاری از گناهان را می‌گیرد

یکی از مراجع تقلید گفت: تنها اعتقاد به معاد و آیه هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ موجب پرهیز انسان از بسیاری گناهان می‌شود.

اعتقاد به معاد جلوی بسیاری از گناهان را می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در ادامه سلسله دروس تفسیر سوره «یس» در مدرسه حجتیه قم با اشاره به ویژگی مشترک همه برنامه‌های تربیتی اظهار کرد: این مکاتب چه مادی باشند چه الهی دارای یک ویژگی هستند به این ترتیب که برای تشویق مخاطبان به انجام اموری که مد نظر دارند هم به آنها بشارت پاداش می‌دهند و هم آنها را از عذاب‌ها و سخت‌گیری‌هایی می‌ترسانند به عبارتی بشارت و انذار در کنار یکدیگر به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: در قرآن کریم پیامبران الهی انسان‌هایی هستند که امت‌ها را به پاداش الهی یعنی بهشت بشارت داده و آنها را از عذاب و قهر الهی یعنی دوزخ با خبر می‌سازند و انذار می‌کنند؛ تنها یهودیان هستند که در دین امروزیشان خبری از انذار نیست و خود را فرزندان خدا و لایق بهشت می‌دانند و می‌گویند اگر هم گناهی مرتکب شویم چند روزی بیشتر در جهنم نخواهیم بود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر دینی تنها بر پایه انذار به دعوت مردم بپردازد تنها موجب می‌شود آنها احساس عجز کنند گفت: نمی‌توان تنها مردم را در هراس نگاه داشت و آنها را از عذاب‌ها ترساند.

وی ادامه داد: بسیاری از کافران و مشرکان منکر دوزخ هستند و در روز قیامت مخاطب خداوند قرار می‌گیرند و به آنها گفته می‌شود «هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ» یعنی این همان جهنمی است که وعده داده شده بود که شعله‌هایش چون کوهان شتران بالا می‌رود و شما آن را باور نداشتید.

آیت‌الله سبحانی با تاکید بر ایمان به معاد به عنوان عاملی مهم در پرهیز از گناهان عنوان داشت: اگر تنها همین آیه را مورد توجه قرار دهیم جلوی بسیاری از گناهان گرفته می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امیرمومنان(ع) درباره معاد و ضرورت توجه به این اصل دینی گفت: ایشان می‌فرمایند اهل ایمان چشمی به این جهان و چشمی به آخرت دوخته‌اند؛ یعنی همواره به فکر آخرت هم هستند.

وی اضافه کرد: دادگاه عدل الهی یک امر فرمایشی نیست بلکه همه انسان‌ها چه آنها که کردار نیک دارند و چه آنها که گناهکاراند پای محاکمه می‌آیند و اعمالشان با دقت مورد حساب و کتاب قرار می‌گیرد و این مفهوم از آیات قرآن به خوبی استنباط می‌شود.

آیت‌الله سبحانی آیه شریفه «الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ» در سوره مبارکه «یس» را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: در روز قیامت زبان انسان‌ها سخن نمی‌گوید بلکه دست‌ها و پاهایشان به سخن می‌آیند و به اعمالی که انجام‌ داده‌اند اعتراف می‌کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: البته این اعتراف مانند انگشت‌نگاری‌هایی نیست که ما در این دنیا انجام می‌دهیم بلکه شرایط ماده در روز حساب تغییر کرده و دست‌ها و پاها قادر به تکلم خواهند بود.

وی با اشاره به آیه «حَتَّى إِذَا مَا جَاؤُوهَا شَهِدَ عَلَیْهِمْ سَمْعُهُمْ وَأَبْصَارُهُمْ وَجُلُودُهُمْ بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» گفت: گوش و چشم و پوست هم جزو شاهدان روز قیامت هستند و ممکن است در مراحلی پس از دست و پاها به سخن بیایند و این شهادت‌ها تناقضی با یکدیگر ندارند.

آیت‌الله سبحانی افزود: در سوره «یس» علاوه بر اینکه بشارت به پاداش‌های اخروی و انذار از عذاب‌های آن دنیا آمده، برخی عذاب‌های دنیایی هم مورد توجه قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/78004/ک40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول