اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد

اشعاری که بر پایه آیات قرآن یعنی حقایق سروده شوند شایسته تقدیرند

یکی از مراجع تقلید گفت: اگر شعری بر پایه آیات قرآن یعنی حقایق سروده شوند و به ترویج اخلاقیات و مبانی صحیح بپردازند شایسته تقدیرند.

اشعاری که بر پایه آیات قرآن یعنی حقایق سروده شوند شایسته تقدیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی امروز در ادامه سلسله دروس تفسیر سوره «یس» در مدرسه حجتیه قم لزوم عرضه معجزه برای پیامبران را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: هر انسانی برای مدعای خود باید دلایلی را بیاورد و معجزات پیامبران هم دلایل اثبات نبوتشان هستند.

وی افزود: حضرت محمد(ص) دارای معجزات فراوانی بودند اما همواره بر روی قرآن تاکید می‌کردند زیرا دیگر معجزات تنها برای مردم همان دوران کافی بود و چون ایشان نبوت جاودانه داشتند و خاتم پیامبران بودند باید معجزه‌ای جاوید هم داشته باشند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آیات قرآن دارای جاذبه و شیرینی فراوانی هستند گفت: همین جاذبه موجب اسلام آوردن برخی افراد شد و حتی دشمنان پیامبر(ص) برای شنیدن صوت قرآن ایشان شبانه پشت در منزلشان می‌نشستند.

وی ادامه داد: برخی مخالفان قرآن و اسلام این کتاب آسمانی را اشعاری معرفی می‌کنند که حضرت محمد(ص) آنها را جمع‌آوری کرده یا سروده است و مردم را از توجه به آن باز می‌دارند اما به فرموده خداوند آیات قرآن وحی هستند.

آیت‌الله سبحانی تفاوت‌های شعر و وحی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: شعر در سه قالب و با سه هدف سروده می‌شود؛ یا مسائل مبتذل را به وسیله آن نشر می‌دهند، یا برای تشویق مردم برای شرکت در میدان جنگ یعنی شعرهای حماسی هستند و یا برای مدح دیگران گفته می‌شود تا صله‌ای دریافت کنند و بنیان همه آنها تخیل شخص شاعر است اما وحی به حقایق می‌پردازد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم مذمت قرآن درباره شعر سرایی را مربوط به اشعار مبتذل و تخیل‌گرا دانست و عنوان داشت: اگر شعری بر پایه آیات قرآن یعنی حقایق سروده شوند و به ترویج اخلاقیات و مبانی صحیح بپردازند شایسته تقدیرند و حضرت محمد(ص) هم چنین شاعرانی را تکریم می‌فرمودند ضمن اینکه اشعاری از امیرمومنان(ع) و سایر امامان معصوم(ع) وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن گمراهان به دنبال شعرا روان می‌شوند خاطرنشان کرد: آن دسته از اشعار و ادبیاتی که فساد را ترویج کنند از سوی قرآن مذموم شمرده می‌شوند و ادبیاتی که حقیقت را بیان می‌کنند تایید می‌شوند.

آیت‌الله سبحانی افزود: شاعران و ادیبان مسلمان باید با قرآن مأنوس باشند؛ حضرات معصومین(ع) شعرایی را که اشعار خود را در دفاع از اسلام و تشیع و بر پایه حقایق می‌سراییدند مورد تشویق قرار می‌دادند.

این مرجع تقلید با اشاره به انذار کردن قرآن نسبت به انسان‌های زنده و دارای حیات گفت: هرچند به ظاهر همگان زنده هستند اما این حیات از نظر قرآن به دو گروه تقسیم می‌شود؛ گروهی که در ظاهر حیات دارند مانند همه انسان‌ها، گیاهان و حیوانات و گروه دیگر که قلب‌هایشان فاقد ایمان است و در حقیقت مرده هستند زیرا حیات از نظر قرآن به ایمان به خدا و التزام به مبانی اخلاقی است.

انتهای پیام/78004/ط30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول