به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله جعفر سبحانی امروز در ادامه سلسله دروس تفسیر سوره «یس» در مدرسه حجتیه قم لزوم عرضه معجزه برای پیامبران را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: هر انسانی برای مدعای خود باید دلایلی را بیاورد و معجزات پیامبران هم دلایل اثبات نبوتشان هستند.
وی افزود: حضرت محمد(ص) دارای معجزات فراوانی بودند اما همواره بر روی قرآن تاکید میکردند زیرا دیگر معجزات تنها برای مردم همان دوران کافی بود و چون ایشان نبوت جاودانه داشتند و خاتم پیامبران بودند باید معجزهای جاوید هم داشته باشند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه آیات قرآن دارای جاذبه و شیرینی فراوانی هستند گفت: همین جاذبه موجب اسلام آوردن برخی افراد شد و حتی دشمنان پیامبر(ص) برای شنیدن صوت قرآن ایشان شبانه پشت در منزلشان مینشستند.
وی ادامه داد: برخی مخالفان قرآن و اسلام این کتاب آسمانی را اشعاری معرفی میکنند که حضرت محمد(ص) آنها را جمعآوری کرده یا سروده است و مردم را از توجه به آن باز میدارند اما به فرموده خداوند آیات قرآن وحی هستند.
آیتالله سبحانی تفاوتهای شعر و وحی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: شعر در سه قالب و با سه هدف سروده میشود؛ یا مسائل مبتذل را به وسیله آن نشر میدهند، یا برای تشویق مردم برای شرکت در میدان جنگ یعنی شعرهای حماسی هستند و یا برای مدح دیگران گفته میشود تا صلهای دریافت کنند و بنیان همه آنها تخیل شخص شاعر است اما وحی به حقایق میپردازد.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم مذمت قرآن درباره شعر سرایی را مربوط به اشعار مبتذل و تخیلگرا دانست و عنوان داشت: اگر شعری بر پایه آیات قرآن یعنی حقایق سروده شوند و به ترویج اخلاقیات و مبانی صحیح بپردازند شایسته تقدیرند و حضرت محمد(ص) هم چنین شاعرانی را تکریم میفرمودند ضمن اینکه اشعاری از امیرمومنان(ع) و سایر امامان معصوم(ع) وجود دارد.
وی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن گمراهان به دنبال شعرا روان میشوند خاطرنشان کرد: آن دسته از اشعار و ادبیاتی که فساد را ترویج کنند از سوی قرآن مذموم شمرده میشوند و ادبیاتی که حقیقت را بیان میکنند تایید میشوند.
آیتالله سبحانی افزود: شاعران و ادیبان مسلمان باید با قرآن مأنوس باشند؛ حضرات معصومین(ع) شعرایی را که اشعار خود را در دفاع از اسلام و تشیع و بر پایه حقایق میسراییدند مورد تشویق قرار میدادند.
این مرجع تقلید با اشاره به انذار کردن قرآن نسبت به انسانهای زنده و دارای حیات گفت: هرچند به ظاهر همگان زنده هستند اما این حیات از نظر قرآن به دو گروه تقسیم میشود؛ گروهی که در ظاهر حیات دارند مانند همه انسانها، گیاهان و حیوانات و گروه دیگر که قلبهایشان فاقد ایمان است و در حقیقت مرده هستند زیرا حیات از نظر قرآن به ایمان به خدا و التزام به مبانی اخلاقی است.
انتهای پیام/78004/ط30/چ3000