اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه تفسیر قرآن صورت گرفت

پاسخ آیت‌الله سبحانی به شبهه پرستش اهل بیت(ع) از سوی وهابی‌ها

یکی از مراجع تقلید گفت: ما هیچ‌گاه نگفته‌ایم که پیامبر(ص) یا اهل بیت(ع) را می‌پرستیم بلکه از آنها درخواست می‌کنیم در نزد خداوند شفیع ما باشند.

پاسخ آیت‌الله سبحانی به شبهه پرستش اهل بیت(ع) از سوی وهابی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی امروز در ادامه درس تفسیر سوره مبارکه «یس» در مدرسه حجتیه قم اظهار کرد: این سوره را قلب قرآن نامیده‌اند و بدان معناست که سایر سوره‌ها را هم سیراب می‌کند؛ یکی از دلایل این نامگذاری آن است که در قرآن و در سوره‌های مختلف مفاهیمی چون توحید، معاد و نبوت ذکر شده‌اند و سوره یس همه آنها را در کنار هم آورده است.

وی افزود: در آیه شریفه «أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّا خَلَقْنَا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَیْدِینَا أَنْعَامًا فَهُمْ لَهَا مَالِکُونَ» می‌خوانیم که خداوند می‌فرماید به وسیله دست‌های خود چهارپایان را آفریدیم، آیا نمی‌بینید؟ که در اینجا دیدن حسی به وسیله چشم مد نظر نبوده و اندیشیدن در باب موضوع از نظر علمی و معرفتی مورد توجه است زیرا همه عالم هستی آفریده و مخلوق خداست.

این مرجع تقلید با بیان اینکه واژه «ایدینا» موجب شده است وهابی‌ها گمان کنند خداوند واقعا دستانی دارد گفت: در اینجا منظور آن است که خداوند برای آفرینش آنها عنایت داشته است هرچند کیفیت آفرینش بر ما معلوم نیست.

وی ادامه داد: چهارپایان سود زیادی برای انسان‌ها دارند به این ترتیب که از گوشت و پشم و شیرشان استفاده می‌شود و خود در زمان زنده بودن به عنوان وسیله حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین لازم است انسان به دلیل این همه برکتی که از جانب این حیوانات می‌رسد شکرگزار خداوند باشد.

آیت‌الله سبحانی ضرورت شکر منعم را مورد تاکید قرار داد و افزود: قرآن همواره مثال‌هایی را می‌زند که بندگان به خوبی متوجه آن شوند و در ادامه هم از آنها می‌‌خواهد حتی اگر غرق در انواع نعمت‌ها هستند شکرگزار خداوند باشند که این امر نشان‌دهنده توحید و خلوص در عبادت است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 74 سوره مبارکه یس یعنی «وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ یُنصَرُونَ» گفت: در این آیه شرک بت‌پرستان مورد توجه قرار گرفته که به جای پرستش خدای واحد به بت‌ها متمسک می‌شوند.

وی ادامه داد: وهابی‌‌ها شیعیان را به بت‌پرستان تشبیه می‌کنند زیرا می‌گویند زیارت آرامگاه پیامبر(ص) و امامان و امامزادگان(ع) به معنای عبادت آنها و نوعی شرک است در حالیکه از حقیقت امر خبر ندارند.

آیت‌الله سبحانی با تاکید بر اختلاف فراوان میان شیعه و بت‌پرستی عنوان داشت: ما هیچ‌گاه نگفته‌ایم که پیامبر(ص) یا اهل بیت(ع) را می‌پرستیم بلکه از آنها درخواست می‌کنیم در نزد خداوند شفیع ما باشند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه شیعه بر خلاف بت‌پرستان که سرنوشت خود را به دست بت‌ها می‌دانستند چنین عقیده‌ای را در مورد ائمه اطهار(ع) ندارد گفت: توحید ربوبی در نزد شیعیان کاملا پذیرفته است و اهل بیت(ع) در عقیده ما بندگان صالح خداوند و دارای مقام شفاعت هستند.

انتهای پیام/78004/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول