اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت محیط زیست احیا می‌شود

زیستگاه‌های پرورش آهو و مارال با زاد و ولدهای سازگار

چند سالی است که به همت اداره کل حفاظت محیط زیست زیستگاه‌هایی برای آهو و مارال در استان اردبیل تدارک دیده شده که زاد و ولد آنها نیز متناسب با اقلیم و شرایط منطقه موفقیت‌آمیز بوده است.

زیستگاه‌های پرورش آهو و مارال با زاد و ولدهای سازگار

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس اداره محیط زیست شهرستان پارس‌آباد عصر امروز در جریان بازدید از روند توسعه زیستگاه پرورش و زاد و ولد آهوی مغان اظهار داشت: نسل آهوی مغان که 50 سال پیش بر اثر شکارهای بی‌رویه منقرض شده است در قالب سایت راه‌اندازی شده در پارس‌آباد در حال احیا است.

محمد مجرد تصریح کرد: با رهاسازی چندین گله آهو در سایت جدیدی که در 45 کیلومتری پارس‌آباد و در یک فضای 50 هکتاری مهیا شده شاهد تولید مثل فوق‌العاده آهو در این منطقه بودیم به طوریکه نسل مغانا جیران در ماه‌های اخیر در دو مرحله دوقلو زایی داشته است که این خود نوید زیست مناسب و فضای مطلوب برای پرورش این گونه زیبای جانوری است.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر تنوع‌بخشی زیستی به اکوسیستم و تکمیل این چرخه، رهاسازی آهو در منطقه سبب شده تا موضوع اکوتوریسم نیز مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد به طوریکه در فضای 50 هکتاری پرورش آهو و سایت مورد نظر یک حرکت جهشی، مطلوب و مناسب را شاهد هستیم.

مجرد اضافه کرد: رهاسازی مارال و آهو در سطح استان به همت محیط زیست از سال 89 شروع شده و ما امروز در منطقه پارس‌آباد شاهد زیست مسالمت‌آمیز گونه نادر آهوی مغان هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل،‌ در کنار راه‌اندازی سایت رهاسازی و پرورش آهو در پارس‌آباد سایت دیگری نیز در منطقه حفاظت شده جنگل‌های فندقلو برای رهاسازی و تولید مثل گونه‌های مارال تدارک دیده شده است که در این منطقه نیز این حیوان زیبایی خاصی به حیات وحش داده و سبب حضور گردشگران بیشمار در این سایت شده است.

احیای این دو گونه که بیشتر با هدف احیای زیستگاه‌های اکوسیستم صورت گرفته در حقیقت توجه به محیط زیست مطلوب و مناسبی است که این نگاه و توجه ضرورت ادامه این زندگی را بیشتر نمایان کرده و به نمایش می‌گذارد.

 

کشف و ضبط دو اسلحه شکاری غیرمجاز در بیله‌سوار

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما براساس اعلام حفاظت محیط زیست استان اردبیل مأموران یگان حفاظت محیط زیست بیله‌سوار موفق شدند در گشت‌ها و کنترل‌های منطقه‌ای خود که بیشتر با محوریت مناطق شکار ممنوع و نوار مرزی انجام می‌شود دو قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز به همراه دو قطعه پرنده حمایت شده دراج و سه کبوتر بومی را از متخلفان شکار و صید کشف و ضبط کنند.

بر همین اساس یکی از این اسلحه‌ها پنج تیر ساچمه زنی داشته که بدون جواز حمل می‌شده و اسلحه دیگر از نوع دو لول ساچمه زنی بوده که بعد از کشف و ضبط، متخلفان برای رسیدگی به پرونده‌هایشان به مراجع قضایی معرفی شدند.

انتهای پیام/62004/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول