اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

درد بی‌درمان معلولان

مناسب‌سازی؛ قانون فراموش شده/ خانه‌های بهداشت ابرکوه آماده‌سازی نشدند

قوانین مرتبط با آماده‌سازی اماکن عمومی برای دسترسی معلولان و سالمندان کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شود و این مسئله حتی در خانه‌های بهداشت روستایی به عنوان تنها ارائه کننده خدمات درمانی به معلولان و سالمندان روستا نیز نمود یافته است.

مناسب‌سازی؛ قانون فراموش شده/ خانه‌های بهداشت ابرکوه آماده‌سازی نشدند

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، تأمل در بسیاری از آیات و روایات اسلامی همچنین نگاهی به قوانینی که در راستای اجرای عدالت به تصویب رسیده است، موضوع الزام یکسان بودن دسترسی همه افراد به تمامی منابع و امکانات جامعه و تساوی فرصت‌ها برای همه افراد را به روشنی و صراحت بیان می‌کند.

در اصل 20 قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: همه افراد ملت اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

همچنین اصل 29 قانون اساسی نیز بیان می‌کند: برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی، بی‌سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و ...، حقی است همگانی و دولت مکلف است طبق قوانین از محل در آمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی یاد شده را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.

* قانون جامع حمایت از معلولان از حافظه‌ها پاک می‌شود!

مجموعه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری نیز بر مناسب سازی اماکن برای دسترسی افراد معلول به این محل‌ها تأکید می‌کند.

قانون جامع حمایت از معلولان نیز که کم کم بسیاری از بندهای آن در حال پاک شدن از حافظه مسئولان ذی‌ربط است، به این مهم توجه و دستگاه‌ها را مکلف به آماده‌سازی فضاها کرده است.

شهرستان ابرکوه نیز از قاعده عدم توجه دست‌اندرکاران برای فراهم کردن حق مسلم معلولان برای دسترسی به امکانات جامعه به نحو مطلوب استثناء نیست.

* مناسب سازی مناسب پیش نمی‌رود

مشکلات یاد شده فوق موضوعی بود که انتقاد رئیس اداره بهزیستی ابرکوه به ویژه عدم مناسب سازی خانه‌های بهداشت روستایی را در جلسه شورای مشارکت‌های مردمی بهزیستی این شهرستان با حضور فرماندار و برخی از مسئولان در پی داشت.

قاسم موحدی اظهار داشت: جلسات متعددی برای رفع مشکل مناسب سازی اماکن دولتی در شهرستان برگزار شده است که آخرین نوبت آن در آبان‌ ماه سال گذشته بود.

وی افزود: بهزیستی در این جلسه مکلف به مکاتبه با ادارات در این زمینه شد اما بعد از مکاتبه، بسیاری از این دستگاه‌ها انجام مناسب سازی را منوط به تأمین اعتبار ذکر کرده‌اند.

موحدی گفت: در این میان مدیریت مصلای ابرکوه که محل برگزاری نمازجمعه شهرستان نیز به حساب می‌آید، با همکاری‌های صورت گرفته، از سرویس‌های بهداشتی خود که مناسب سازی شده است، بهره‌برداری کرده است.

این مسئول یادآور شد: شهرداری‌ها نیز در حال مناسب سازی پارک‌های خود برای راحتی دسترسی معلولان و سالمندان به این امکانات هستند.

وی ابراز داشت: برخی از بانک‌ها نیز کار را به انجام رسانده‌اند و برخی به قول خود عمل نکرده‌اند.

* خانه‌های بهداشت روستایی محروم از مناسب‌سازی هستند

این مسئول ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی که نیاز به مناسب‌سازی دارد، خانه‌های بهداشت روستایی است که متأسفانه بیشتر آنها آماده‌سازی نشده است.

وی افزود: خانه‌های بهداشت از جمله مکان‌هایی به شمار می‌روند که شاهد تردد بسیاری هستند و همین مسئله مشکلات بسیاری را برای معلولان در روستاها ایجاد کرده است.

موحدی گفت: با همه دهیاری‌ها جلسه گذاشته‌ایم و آنها برای همکاری و حل این مشکل قول مساعد داده‌اند و مسئولان بهداشتی شهرستان باید با آنان هماهنگ باشند.

* مناسب‌سازی مراکز درمانی روستایی هزینه بر نیست

وی با اشاره به اینکه خیران همیشه پابه‌پای مسئولان حرکت کرده‌اند، اظهار داشت: ساخت یک رمپ ساده که مشکل بسیاری از خانه‌های بهداشت را رفع می‌کند، نیاز به هزینه‌های سنگین ندارد و تنها با یاری گرفتن از نیروهای محلی می‌توان به این اقدام دست زد.

موحدی گفت: امیدواریم مسئولان بهداشتی و درمانی هر چه زودتر با درک اهمیت مسئله نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

فرماندار ابرکوه نیز در این زمینه با تأکید بر پیگیری مناسب‌سازی تمامی اماکن عمومی، توجه بیشتر مسئولان بهداشت و درمان شهرستان به این مسئله در اماکن بهداشتی به عنوان یک اولویت را خواستار شد.

شهردار مهردشت نیز قول تأمین مقداری از مصالح ساختمانی مورد نیاز برای مناسب سازی اماکن شهر مهردشت را به مسئولان بهداشت و درمان شهرستان داده است.

* حقوق معلولان را بازهم یادآور می‌شویم

بر خلاف برخی از موارد که عنوان می‌شود؛ قانون مناسبی برای اجرای برخی از برنامه‌ها در حیطه‌های مختلف وجود ندارد، در بحث حمایت از معلولان قانون‌های نسبتأ مناسبی وجود دارد و تنها مرد میدان عمل برای اجرای آنها را می‌طلبد.

بر اساس ماده دو قانون جامع معلولان، کلیه وزارتخانه، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

تبصره 1: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادی عمومی و انقلابی موظفند برای دسترسی و بهره‌مندی معلولان، ساختمان‌ها و اماکن عمومی، تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چارچوب بودجه‌های مصوب سالانه خود مناسب سازی کنند.

تبصره 2: شهرداری‌ها موظفند از صدور پروانه احداث و یا پایان کار برای آن تعداد از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند، خودداری کنند.

تبصره 3: سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه‌های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارش‌های اقدامات آنها را درخواست کند.

موارد مرور شده، تنها بخشی از قوانین مربوط به معلولان است که اگر به آنها عمل شود، از دردسرها و انزوا و خانه‌نشینی معلولان کاسته می‌شود و آنان نیز این موضوع را عمیقا درک خواهند کرد که «معلولیت، محرومیت نیست».

-------------------------

گزارش: رحیم میرعظیم

--------------------------

انتهای پیام/2464/ح40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول