اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور حقوقی باشگاه صنعت مس کرمان:

باشگاه مس حقوق خود را از مسیر قانونی پیگیری می‌کند

وکیل و مشاور حقوقی باشگاه صنعت مس کرمان گفت: این باشگاه همچنان در مسیر قانونی پیگیری مطالبات به حق خود در مورد پرونده شجاع خلیل‌زاده ‌است.

باشگاه مس حقوق خود را از مسیر قانونی پیگیری می‌کند

وحید قرایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در بیانیه‌ای 16 بندی، مطالبی را بیان کرده‌اند که در بخشی از آن مستقیم‌ به سراغ شکایت باشگاه مس کرمان از شجاع خلیل‌زاده رفته و تا آن جا که در توانشان بوده از حکم صادره کمیته انضباطی دفاع و به نوعی از تلاش باشگاه برای بازگرداندن این بازیکن به کرمان انتقاد کرده است.

وی بیان داشت: اینکه ایشان در بیانیه‌ای که بندهایش به صورت کلی به برخی رویدادهای فوتبال ایران اشاره شده به موضوعی خاص مانند شکایت باشگاه مس از خلیل‌زاده پرداخته‌اند شاید به اهمیت موضوع، سئوالات بی‌جواب افکار عمومی و پیگیری‌های به حق باشگاه مس مربوط می‌شود و اینکه قاعدتا افکار عمومی هیچ‌گاه نسبت به این حکم قانع نشده‌اند.

قرایی افزود: باز کردن باب بحث در مورد این موضوع مهم و اظهارنظر و بحث حقوقدانان مورد استقبال باشگاه مس کرمان بوده و تا حصول نتیجه قانونی این موضوع پیگیری می‌شود، قاعدتا باشگاه مس کرمان حق خود می‌داند که راه‌های قانونی را در این مسیر به صورتی حداکثری پیگیری کند.

وی عنوان کرد: چه خوب است که کمیته انضباطی و شخص آقای حسن‌زاده دست روی نقطه‌ای می‌گذارند که از لحاظ حقوقی کاملا روشن و شفاف است و آن امضای ذیل رضایتنامه که مدام عنوان می‌کنند قانونی و برای مس تعهدآور است، امضایی که از سوی شخصی در باشگاه صورت گرفته است که به تنهایی حق امضای اسناد را نداشته و از اساس رضایتنامه را از لحاظ قانونی بی‌اعتبار می‌کند.

قرایی تصریح کرد: شاید از نظر کمیته انضباطی شرط اهلیت برای امضای تعهدات و معاملات کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود و ماده 190 قانون مدنی مبنی بر شرط اهلیت در این مورد موضوعیت ندارد از وضعیت ظاهری رضایتنامه مورد ادعای‌ خلیل‌زاده کاملا مشخص است که توسط فردی امضا شده که به تنهایی اهلیت امضای آن را نداشته است، یعنی یک نقص آشکار قانونی و حقوقی که اصولا سند را بی‌اعتبار می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت پیش آمده به خوبی در قانون مدنی روشن شده است و بر اساس نظر اساتید بزرگ علم حقوق نیز عمل مدیری را که به تنهایی اقدام کرده و اجازه اقدام به تنهایی نداشته‌ مشمول حکم بیع فضولی است، زیرا وقتی مدیری که به تنهایی اجازه فعلی نداشته، اقدام کرده عیناً در حکم شخص بیگانه‌ای است که اقدام کرده و باز هم اصولا سند را بی‌اعتبار می‌کند و نمی‌توان به استناد آن حکمی صادر کرد.

وکیل و مشاور حقوقی باشگاه صنعت مس کرمان گفت: ماده 669 قانون مدنی عنوان می‌کند که هر گاه برای انجام امری دو یا چند نفر وکیل معین شده باشد، هیچ‌ یک از آنها نمی‌تواند بدون دیگری یا دیگران دخالت در آن امر کنند و بدیهی است منع شخص مزبور از انجام فعل، دلالت بر بطلان آن امر می‌‌کند و با توجه به اینکه قانون مدنی، قانون مادر به شمار می‌آید در موارد ابهام و اجمال سایر قوانین می‌توان از حکم آن در موارد مشابه اتخاذ ملاک کرد.

قرایی بیان داشت: در این مورد باز هم تاکید می‌شود، فرد امضا کننده رضایتنامه‌ طبق مصوبه هیئت مدیره نمی‌توانسته‌ سندی را به تنهایی امضا کند، بنابر‌این سندی که وی به تنهایی و خارج از اختیارات امضا کرده باطل است.

وی افزود: همچنین توجه به ماده 125 قانون تجارت نیز مفید‌ و بیان این موضوع است که امضا کننده رضایتنامه خارج از حدود وظایف تفویضی ‌امضا کرده، یعنی امضا‌ و عمل حقوقی ایشان خارج از اختیارات و باطل است.

قرایی ابراز داشت: در این وضعیت و بر اساس ماده 10، 669، 663 و 581 قانون مدنی‌ به نظر می‌رسد حکم مناسب بازگشت‌ خلیل‌زاده به تیم مس و ارجاع او برای مطالبه خساراتش به کسی بود که رضایت نامه وی را بدون سمت و اهلیت امضا کرده است، زیرا اصولا سند مورد استناد‌ خلیل‌زاده و کمیته انضباطی باطل و بی‌اعتبار بوده‌ و عملا نمی‌توان به اعتبار آن حکم داد.

وی عنوان کرد: حتی وجود مهر هم نمی‌تواند اعتباری به رضایتنامه بدهد، زیرا قانونا باید امضای یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره برای قانونی شدن این سند ذیل آن وجود می‌داشت.

قرایی ابراز داشت: در این مورد باید متذکر شد که ‌نظر شعبه 18 دیوانعالی کشور هم که بر این اساس سفته صادره از طرف شرکت به امضای تنها یک نفر در حالی که آن را باید دو نفر امضا‌ می‌کرد علیه شرکت تعهدآور ندانسته صحیح است.

وی خاطر نشان کرد: نتیجه اینکه اسناد "ناقص‌الامضا" اگر به وسیله تنها یک نماینده که باید به وسیله چند نماینده صورت می‌گرفت به عمل آید فضولی بوده و در صورت قبول سایر دارندگان حق تصمیم صحیح و‌الا باطل است.

قرایی تصریح کرد: انتظار می‌رفت رأی کمیته‌ انضباطی سرشار از استدلال‌های حقوقی قانع کننده برای این موضوع مهم باشد که نگاه‌های بسیاری به آن دوخته شده بود، اینکه با یک نگاه و رأی تک بعدی به کلیت ماجرا انتظار داشته باشیم کسی اعتراضی نکند و پیگیر موضوع از طرق مختلف نباشد، نمی‌تواند مورد قبول باشد و باشگاه مس کرمان هم تمام راه‌های ‌قانونی‌ تا حصول نتیجه را طی می‌کند.

وی گفت: در مورد اینکه این موضوع برای کرمانی‌ها مهم و بسیار قابل توجه باشد شک نباید داشت، باشگاه مس کرمان یکی از بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی استان کرمان است و اینکه مدیرعامل این باشگاه تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق این باشگاه می‌کند برای حفظ و حراست از این سرمایه بزرگ و جلوگیری از تضییع حقوق مردم کرمان و هواداران پرشمار این باشگاه است.

قرایی افزود: در حال حاضر نیز نسبت به رأی صادره اعاده دادرسی صورت گرفته‌ و هر آنچه قانون برای باشگاه مس به عنوان مسیر احقاق حق در نظر گرفته است، طی می‌شود.

انتهای پیام/80011/س40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول