اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

باشگاه مس در بازار نقل و انتقالات‌ فوتبال

فارس چگونگی عملکرد باشگاه صنعت مس کرمان را در بازار نقل و انتقالات‌ فوتبال بررسی می‌کند.

باشگاه مس در بازار نقل و انتقالات‌ فوتبال

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، تیم‌های بزرگ لیگ برتر فوتبال ایران‌ همچون سپاهان طی چند ساله اخیر جایگاه مستحکم و شایسته‌ای را برای خود فراهم کرده‌اند و سئوال مهمی که در این بین ایجاد می‌شود به چگونگی نحوه عملکرد این باشگاه ‌مربوط می‌شود در واقع مدیران و مسئولان ارشد این باشگاه چه شیوه رفتاری و مدیریتی را از خود بروز داده‌اند که ماحصل آن موفقیت و جلوگیری از ایجاد نوسان در این‌ باشگاه طی چند سال اخیر بوده است.

کادر مدیریتی

مدیریتی که لیاقت استانداردهای یک باشگاه دسته برتری را دارد، شامل موارد گوناگون و البته مهمی است، برخورداری از کادر اجرایی، مدیریتی و تدارکاتی قوی ‌که با صداقت و توان بالای مدیریتی خود همواره به فکر جهت‌دهی مناسب برای پیشرفت تیم خود باشند.

پشتوانه‌سازی

از جمله اموری که باید به آن توجه کرد، پشتوانه‌سازی مناسب‌ و استفاده از نیروهای بومی به ویژه مربیان و ورزشکاران است با توجه به این اصل مهم علاوه بر کاهش هزینه‌ها در فصل نقل و انتقالات، اصل مهم و قابل توجه «بومی‌پروری‌« نیز ‌مورد توجه قرار گرفته است.

نکته قابل توجه در این زمینه به زمان حضور لوکا بوناچیچ در باشگاه صنعت مس مربوط می‌شود، جایی که این مربی خارجی در دو مقطع حساس هدایت این تیم را در لیگ برتر فوتبال ایران بر عهده گرفت و در هر دو مرحله با اتکا به مدیریت فنی بالای خود و با استفاده از بازیکنان جوان بومی که همگی از ظرفیت‌ها و پشتوانه‌های باشگاه صنعت مس بودند توانست به موفقیت دست یافته و بحران‌ها را پشت سر گذارد.

ثبات

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل رشد و موفقیت یک تیم فوتبال‌، ثبات کادر فنی است در فصل گذشته و در دور برگشت مسابقات مس با لوکا بوناچیچ نیم فصل رویایی را پشت سر گذاشت و در بسیاری از مسابقات‌ یا پیروز میدان بود و یا اینکه با تساوی به رختکن رفت.

مسئله‌ای که مسئولان و تصمیم گیرندگان باشگاه مس باید در برابر افکار عمومی به آن پاسخگو باشند، این است که چرا برای تداوم موفقیت باشگاه صنعت مس به  این اصل مهم توجه نشد، چرا همکاری باشگاه با بوناچیچ به یک‌باره قطع شده و فردی با سابقه کاری نه چندان مطلوب جایگزین وی شد.

البته تغییر مربیان حقی است که مسئولان یک باشگاه از آن برخوردار هستند، اما این مسئله باید بر‌ اساس برنامه و با چیدمان خیلی از اصول انجام پذیرد.

تیم‌هایی که مربیان خود را به صورت مکرر تعویض می‌کنند در آغاز هر فصل و در بازی‌های نخست خود همواره دچار مشکلاتی می‌شوند، علت بروز این مشکلات چیست.

دیگاه مربیان در مسائل تاکتیکی با یکدیگر متفاوت است

مربیانی که بر اساس روابط به باشگاه‌های فوتبال ما پیوند می‌خورند، پس از کسب چند باخت کنار گذاشته می‌شوند.

در این بین مربی جدید هیچ‌گونه تعهدی نسبت به بازیکنان منتخب سرمربی سابق ندارد و بنابراین حتی خطر از دست دادن جایگاه فعلی و جایگاه فصل گذشته تیم‌ها نیز در کمین آنها است.

نقل و انتقالات و چگونگی جذب بازیکنان

از دیگر مباحث مهمی که در موفقیت یک باشگاه تاثیر‌گذار است، تعمق و تفکر در نقل و انتقالات و جذب بازیکن است.

ما باید این مسئله را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم که نفرات جدا شده و بازیکنان جدید‌ی که جذب یک تیم می‌شوند، دارای چه خصوصیات فنی و حتی اخلاقی بوده و چگونه می‌توانند در مواقع حساس و طاقت‌فرسای یک لیگ عصای دست کادر فنی باشند.

در این بین نیز روال کار به شکلی در سطح نخست فوتبال دنیا انجام می‌شود که در آن باشگاه‌های بزرگ دنیا تغییرات کلی را در پایان و آغاز هر فصل در درون خود نمی‌بینند.

در واقع اگر سرمربی و کادر فنی یک باشگاه حفظ شوند‌ از تجربیات و شناخت یک ساله خود استفاده می‌کنند و با اتکا به همین اصل «تجربه» به رفع نقاط ضعف و خلأ‌های موجود در تیم خود می‌پردازند.

جذب چهار تا پنج بازیکن در سطح بالا در این بین به کمک کادر فنی می‌آید و می‌توان با اتکا به نفرات قبلی و بازیکنان جدید علاوه بر رفع معایب و نقاط ضعف تیم جایگاه بهتری را برای تیم خود در فصل پیش‌رو تصور کنید.

حال با توجه به مسائل مطرح شده‌، می‌توان گفت هیچ یک از نکات و موارد فوق در باشگاه صنعت مس کرمان اتفاق نیفتاده است در حالی که اغلب تیم‌های لیگ برتری مشترکا اعلام کرده که فرصت کافی را برای بازسازی و تقویت تیم‌های خود در فصل نقل و انتقالات و بدنسازی ندارند، هنوز تیم فوتبال صنعت مس کرمان نتوانسته نیروهای مورد نظر خود را برای فصل آتی جذب کند.

نکته مهم‌تری که این روزهای نگرانی‌های هواداران مس را به دنبال داشته به تعداد بازیکن‌های خروجی و با بازیکنان ورودی این باشگاه مربوط می‌شود.

بیش از 10 بازیکن فصل گذشته تیم در لیست مازاد قرار گرفته‌اند و تنها چند بازیکن در این بین جذب شده‌اند، بازیکنانی که بیش از آنکه جایگزین نفرات از دست رفته باشند، تنها خریدی در بازار نقل و انتقالات بوده‌اند.

--------------------------------

یادداشت از عباس آقاملایی

-------------------------------

انتهای پیام/80011/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول