اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از کمبود آب در استان زنجان

برخی روستا‌های زنجان فقط 10 دقیقه آب شرب لوله‌کشی دارند/ نقش تاسیسات فرسوده در بحران آب روستایی

گزارش‌های رسیده از شهرستان‌های استان زنجان بیانگر بحرانی بودن وضعیت آب شرب در روستاها است به طوری که برخی روستا‌ها در این ایام فقط از 10 دقیقه آب شرب لوله‌کشی شده برخودار هستند.

برخی روستا‌های زنجان فقط 10 دقیقه آب شرب لوله‌کشی دارند/ نقش تاسیسات فرسوده در بحران آب روستایی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کمبود آب جمله‌ای که این روزها بسیار در مورد آن گفته شده و به واژه تکراری رسانه‌ها تبدیل شده است.

این جمله برای من شهرنشین گویا تبدیل به جمله‌ای غیر قابل درک شده است چراکه سال‌‌ها است با این مشکل به صورت عملی مواجه نبود‌ه‌ام مگر با قطعی آب منزل برای چند ساعت آن هم به دلیل مشکلات فنی به وجود آمده، شاید ترکیدگی خطوط لوله.

اما گزارش‌های این روزهای منابع مختلف در مورد کمبود یا نه بحران آب روستاها انسان را به فکر وا‌ می‌دارد.

این است که وقتی کسی با آب شرب اقدام به شستشوی خودرو یا موزاییک‌های حیاط منزل می‌کند برخلاف همیشه که صدای آب دلنشین جلوه می‌کرد، انگار بر روی اعصاب خط می‌کشند و آن جاست که آنها را دعوت به رعایت می‌کنی ولی گویا هیچ اثری ندارد پس چه باید کرد بی‌خیالی؟

تصور کنید روزی 10 دقیقه آب شرب داشته باشید!

گزارشی که در جلسه ستاد مدیریت بحران استان زنجان توسط فرمانداران شهرستان‌ها ارائه شد، بیانگر حاد بودن مسئله کم‌آبی در مناطق روستایی است.

هر چند مشکلات آب شرب روستایی در سطح استان زنجان دلایل مختلفی از جمله فرسوده بودن تاسیسات، عدم نگهداری اصولی از تاسیسات و از همه مهم‌تر مشکلات فرهنگی از جمله استفاده از آب شربی که با مشقت تامین شده برای آبیاری محصولات کشاورزی از جمله باغ‌ها و باغچه‌های موجود در منازل روستایی دارد.

*نصب کنتور یکی از عوامل حل مشکل کم آب است

این مشکل آخری در بین معضلات این بخش بسیار چشمگیر است چراکه در برخی موارد شاهد هدر رفتن آب شرب در روستاها در همان مدت زمان کوتاهی هستیم که آب برای آنها جاری می‌شود بدین صورت که آب بدون اینکه مورد استفاده قرار گیرد به هدر می‌رود.

شاید مشکل استفاده حداکثری از آب را در روستاها را بتوان با کارهای فرهنگی و از همه مهم‌تر نصب کنتور آب حل کرد.

شنیدن این گزارش‌ها سئوالات فراوانی را به ذهن متبادر می‌کند به راستی این حرف‌ها در مورد تاثیر سدهای احداث شده در کمبودهای آب روستایی درست است؟

هر چند برای این صحبت‌ها هیچ دلیل علمی ارائه نشده است و همه بارش‌های کم را دلیل بحران کم‌آبی سال‌جاری می‌دانند ولی باید اذعان کرد که این حرف‌ها در بین مردم رد و بدل می‌شود.

*کاهش 28 درصدی بارش‌های سال‌جاری

مدیرکل هواشناسی استان زنجان در جلسه ستاد مدیریت بحران که با محوریت بررسی خشکسالی البته با موضوع کمبود آب شرب روستایی برگزار شده بود با تاکید بر کاهش بارندگی‌های سال زراعی جاری تصریح کرد: بارش‌های سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته 28 درصد کاهش داشته است.

عظیم نصیری تاکید کرد: مقایسه بارندگی‌های سال زراعی جاری به هر صورتی که انجام شود بیانگر کاهش نسبت به سال‌های گذشته اعم از میان مدت و بلند مدت است.

وی میزان بارش استان زنجان را در سال زراعی جاری، 219 میلی‌متر اعلام کرده است.

اما همه فرمانداران هفت شهرستان استان زنجان با اذعان به کمبودهای موجود در بخش آب شرب روستاها بر لزوم اقدام عاجل برای حل این مشکل تاکید می‌کردند.

*خالی شدن روستاها از عوارض خشکسالی است

مشکلات موجود در روستاها که این روزها بیشتر خود را نمایان کرده است و ترکیب این مشکلات با مایه حیات زندگی روستایی یعنی آب می‌تواند منجر به خالی شدن روستاها از سکنه شود کما اینکه این معضل در روستاهای فراوانی جلوه‌گر شده است.

در اغلب موارد مشکل مهاجرت از روستاها به جوانان مربوط می‌شود و معمولاً افراد میانسال به بالا به این راحتی محل زندگی خود را ترک نمی‌کنند ولی مشکلی به نام کمبود آب دیگر اجازه فکر کردن به معضلات بعد از مهاجرت را از انسان روستایی گرفته است.

به راستی چه باید کرد؟

مسئولان حل مشکل کمبود آب را در روستاهای استان زنجان نیازمند یک اعتبار 56 میلیارد تومانی می‌دانند که تامین این اعتبار لااقل در کوتاه مدت خارج از تصور است.

به گفته مسئولان بخش آب و فاضلاب تاسیسات آب روستایی نیاز به تجهیز و لای‌روبی دارند.

تا چند وقت پیش احداث مجتمع‌های آبرسانی یکی از راه‌حل‌های حل مشکل کمبود آب شرب در روستاها اعلام می‌شد و اقداماتی هم برای احداث آنها انجام شد ولی گویا عدم تامین اعتبارات مورد نیاز این طرح را ناکام گذاشته است.

این روزها تصور نداشتن آب حتی چند ساعت برای خیلی از مردم این سرزمین مثل من که در شهر زندگی می‌کنند غیر قابل باور جلوه می‌کند.

به راستی می‌توان تصور این مشکل را در مناطق شهرنشین داشت؟ عکس‌‌العمل شهرنشینان از جمله رسانه‌ها در مورد این مسئله چه خواهد بود؟

انتهای پیام/73004/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول