اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون کردستان عنوان کرد

کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی مشکلات مرکز انتقال خون کردستان

مدیرکل انتقال خون استان کردستان استقبال مردم این استان از اهدای خون را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی مانع پاسخگویی به تمام مراجعه‌کنندگان اهدای خون است.

کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی مشکلات مرکز انتقال خون کردستان

محمدسعید کریمیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با اشاره به نهم مرداد ماه به عنوان روز انتقال خون، اظهار کرد: نیاز به خون همیشگی است، چرا که بیشتر بیماری‌ها به خون احتیاج دارند لذا با توجه به محدودیت زمانی فرآورده‌های خونی، ضرورت مراجعات برای خون‌دهی دوچندان است.

به گفته مدیرکل انتقال خون استان کردستان، هر ساله آمار مراجعه‌کنندگان در ماه مبارک رمضان به یک سوم آمار ماه‌های عادی می‌رسد، اما امسال گرمای هوا این آمار را نسبت به سال‌های گذشته هم کاهش داده است.

وی اضافه کرد: زمان برای مراجعه‌کنندگان اهدای خون در این ماه مبارک به گونه‌ای تنظیم شده است که به افراد روزه‌دار فشارهای جسمانی و روانی وارد نشود و هر روزه در این ایام از ساعت 8 و 30 صبح تا 14 و از 20 و 30 تا 23 و 30 مراکز استان آماده خونگیری هستند.

کریمیان بیان کرد: از نظر شرعی لطمه‌ای به روزه افراد روزه‌دار وارد نمی‌شود و از نظر پزشکی نیز ضرری متوجه روزه‌دارانی که سحری خورده باشند، نمی‌شود، پس روزه‌داران می‌تواند با آرامش کامل نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

وی وظیفه انتقال خون را تهیه و تامین خون سالم و فرآورده‌های آن برای مراکز درمانی و بیماران نیازمند عنوان کرد و گفت: اداره‌ کل انتقال خون کردستان در این زمینه موفق عمل کرده، به گونه‌ای که تاکنون مشکلی در زمینه تامین خون و یا فرآورده‌های آن در استان پیش نیامده است.

مدیرکل انتقال خون استان کردستان کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی را از جمله مهم‌ترین مشکلات این اداره‌کل خواند و خاطرنشان کرد: تاکنون دو بار آزمون کتبی برای جذب نیروی انسانی برگزار شده است، اما هنوز نتیجه قطعی جذب پذیرفته‌شدگان به ما اعلام نشده است.

کریمیان افزود: احداث ساختمان 6 طبقه انتقال خون استان در بلوار شهدای نیروی انتظامی سنندج در مرحله فونداسیون به دلیل نبود اعتبار تعطیل شده و ساختمان سقز نیز بعد از دو سال افتتاح هنوز به دلیل نبود پزشک و نیروی انسانی به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

وی مجموع نیروهای کنونی اداره‌ کل انتقال خون استان کردستان را 35 نفر اعلام کرد و با عنوان اینکه این افراد سه شیفته مشغول فعالیت هستند، گفت: به دلیل اینکه پایگاه‌های ثابت خونگیری در سطح استان وجود ندارد، لذا همین افراد در قالب اکیپ‌های سیار هم به شهرستان‌های تابعه استان اعزام می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این محدودیت‌ها، هیچ کمبودی از نظر ذخیره خونی در استان وجود ندارد و حتی در ماه دو بار مازاد خون و فراورده‌های آن به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان کردستان یادآور شد: به لحاظ تکنولوژی به روز هستیم و تمامی فرآورده‌های خونی بر اساس کیت‌های استاندارد تامین می‌شود.

کریمیان نبود خونگیر زن در این اداره‌ کل را مشکل دیگر این اداره‌کل دانست که دلیلی برای کاهش رتبه برتر خون‌دهی بانوان استان شده است.

وی همچنین گفت: شش سال متوالی بانوان استان در زمینه اهدای خون رتبه نخست داشتند، اما سال گذشته بعد از استان لرستان به رتبه دوم تنزل پیدا کرد و این به دلیل نبود و یا کمبود خونگیر زن در استان است.

وی در پایان از مردم استان کردستان به دلیل مراجعات مکرر برای اهدای خون قدردانی کرد و برخورداری از اجر معنوی را پاداش اهداکنندگان خون دانست.

انتهای پیام/79001/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول