اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه در گفت‌و‌گوی تفصیلی با فارس:

کرمانشاه در اهدای خون جزو استان‌های برتر است / رکورددار اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه در اهدای خون جزو استان‌های برتر است و اغلب مقداری خون مازاد به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

کرمانشاه در اهدای خون جزو استان‌های برتر است / رکورددار اهدای خون

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ابراهیم سلطانیان، مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار اجتماعی فارس در کرمانشاه به تشریح عملکرد سازمان انتقال خون این استان پرداخته است.

این گفت‌و‌گو در زیر می‌آید:

فارس: چرا مدتی است کارت اهدای خون به اهداکنندگان اعطا نمی‌شود؟

این کارت در سال‌های قبل به اهداکنندگان داده می‌شد، اما در سال‌ جاری به‌ علت سوءاستفاده‌هایی که از این کارت انجام می‌شد، سازمان تصمیم گرفت این کارت را صادر نکند. در این کارت‌ها عنوان می‌شد که این فرد هیچ‌گونه بیماری خونی ندارد، اما ممکن بود که فرد در آینده دچار مشکلاتی شود و این کارت مانع از شناسایی فرد بیمار می‌شد.

فارس: چه آزمایش‌هایی از خون فرد اهداکننده گرفته می‌شود و آیا نتایج آزمایشات به فرد اطلاع داده می‌شود؟

بر روی خون افرادی که خون اهدا می‌کنند آزمایش‌هایی از قبیل ایدز، هپاتیت c و b، بیماری‌های مقاربتی، فشار خون و دیگر آزمایش‌های لازم انجام می‌شود و نتیجه متعاقباً به فرد اطلاع داده می‌شود.

فارس: سالانه چه میزان خون در استان کرمانشاه اهدا می‌شود؟

سالانه بین 50 تا 65 هزار نفر به مراکز ثابت و سیار در سطح استان کرمانشاه مراجعه می‌کنند و از این افراد بین 50 تا 55 هزار واحد خون دریافت می‌شود.

فارس: آیا اهدای خون توسط اهداکنندگان نیازهای استان را برآورده می‌کند؟

مردم استان کرمانشاه اعتقاد خوبی به اهدای خون دارند و حس انسان‌دوستی، ایثار و کمک به همنوع را در خود پرورش داده‌اند که علاوه بر نیاز استان، مقداری خون مازاد به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

فارس: وضعیت اهدای خون و ذخیره آن در ماه مبارک رمضان چگونه است؟

مردم استان کرمانشاه مردم متدین و معتقدی هستند و با وجود روزه‌داری به مراکز ما مراجعه می‌کنند، اما در این ماه به‌دلایلی مانند افت فشار خون و بی‌حالی، بسیاری از افراد مجاز به اهدای خون نیستند و این میزان به نصف کاهش می‌یابد، بنابراین با تمهیدات و پیش‌بینی‌های مسئولان مراکز اهدای خون، قبل از ماه رمضان ذخیره کافی نگهداری شده که ذخیره خونی به‌دلیل نیاز بیشتر به خون در این ماه به‌علت رخ دادن تصادفات جاده‌ای در فصل تابستان تا شب قدر کفایت می‌کند. 

*گروه‌های خونی مثبت بیشترین اهداکنندگان هستند

فارس: بیشترین گروه خونی اهداکننده چه گروهی است؟

گروه‌های خونی مثبت بیشترین اهداکنندگان هستند و در مورد ذخیره خونی این گروه هیچ مشکلی وجود ندارد، اما در گروه‌های منفی همیشه با کمبود مواجه هستیم.

فارس: چند پایگاه ثابت و سیار در استان کرمانشاه برای دریافت خون فعالیت دارند؟

در شهر کرمانشاه دو مرکز به‌طور ثابت فعالیت دارند که مرکز اصلی در داخل سازمان انتقال خون است و 70 درصد اهداکنندگان به این مرکز مراجعه می‌کنند. در اغلب شهرستان‌ها نیز مراکز ثابت داریم و به‌طور مستمر در ماه دو بار تیم سیار به شهرستان‌ها اعزام می‌شوند.

فارس: بیشترین میزان اهدای خون توسط یک نفر در استان کرمانشاه به چه میزان بوده و چه مشوق‌هایی برای افراد اهداکننده در نظر می‌گیرید؟

فردی در کرمانشاه با اهدای بیش از 160 بار خون یکی از رکوردداران است که این موضوع به اداره‌کل کشور اطلاع داده شده است.

کمک به همنوع و حس انسان‌دوستی در وجود همه ایرانیان وجود دارد و ما افتخار می‌کنیم که با کمترین تبلیغات، بیشترین اهداکنندگان را در دنیا داریم. علاوه بر این ما نیز با ارسال پیامک و اهدای جوایز به مردم در زمان اهدای خون و همچنین با تبلیغات در مناسبت‌هایی مانند روز زن، روز مرد، روز کارمند و... مردم را دعوت می‌کنیم.

فارس: آیا انتقال بیماری از طریق اهدای خون امکان‌پذیر است؟

در سازمان آزمایشات دقیقی بر روی خون افراد انجام می‌شود و ما با نهایت حساسیت کار خود را انجام می‌دهیم، اما در همه جای دنیا انتقال بیماری از طریق خون وجود دارد و با وجود تلاش‌های صورت گرفته، هنوز این میزان به صفر نرسیده است.

در سال گذشته در استان کرمانشاه هیچ موردی مبنی بر انتقال بیماری از طریق خون گزارش نشده و ما سعی داریم این میزان را به صفر برسانیم.

فارس: فواید اهدای خون برای فرد اهداکننده چیست؟

مسلماً نجات جان یک انسان و لذتی که از کمک به فرد دیگر به انسان دست می‌دهد، مهم‌ترین نتیجه اهدای خون است، اما بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که اهدای خون به جلوگیری از بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی و غلظت خون کمک می‌کند.

فارس: از نظر اهدای خون در کجای میانگین کشوری قرار داریم؟

استان کرمانشاه در اهدای خون یکی از استان‌های ممتاز است و ما همواره جزو 10 استان برتر بوده‌ایم و همیشه یکی از استان‌هایی بوده‌ایم که مازاد نیاز خون را به شهرهای دیگر ارسال کرده‌ایم.

از نظر اهدای خون بانوان، همیشه کرمانشاه جزو چهار استان برتر بوده که نشان‌دهنده مشارکت بانوان در امور خیریه است.

فارس: واحدهای اهدایی تا چند روز دوام دارند؟

خون‌های دریافتی به چند بخش تجزیه می‌شوند، پکسل خون تا 30 روز و پلاسما تنها سه روز دوام دارد و بقیه اجزای خون در این بین عمر می‌کنند.

فارس: بیشترین اهداکنندگان در چه رده سنی و چه جنسیتی هستند؟

اهداکنندگان کرمانشاهی در رده‌های سنی بین 25 تا 40 سال هستند و 90 درصد این افراد را مردان تشکیل می‌دهند.

فارس: آیا بانوان باردار می‌توانند خون اهدا کنند؟

خیر.

فارس: هر فرد در سال چند بار می‌تواند خون اهدا کند؟

مردان می‌توانند سالانه چهار بار و زنان سه بار خون اهدا کنند.

انتهای پیام/2700/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول